Suomalaisten hirsitaloesitteiden retoriikka. Tarkastelussa eetos, paatos ja logos
Mäenpää, Jenni (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni on retorinen tekstianalyysi suomalaisista hirsitaloesitteistä. Työssäni on tutkimusmenetelmällisenä lähtökohtana Aristoteleen (1997) kehittämät vakuuttamisen keinot: eetos, paatos ja logos. Tavoitteenani on selvittää, miten lukija pyritään saamaan vakuuttuneeksi tunteisiin (paatos), järkeen (logos) ja tuotteen valmistajan auktoriteettiin ja asiantuntemukseen (eetos) vetoamalla. Näin saadaan selville, millaisiin asioihin markkinointiviestintä retorisin keinoin vetoaa ja millaisten asioiden oletetaan olevan esitteiden lukijoille ja ennen kaikkea mahdollisille asiakkaille tärkeitä. Esitteitä ei tarkastella erillisinä, vaan tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa vakuuttamisen keinoista suomalaisissa hirsitaloesitteissä. Työssäni tarkastelen esitteitä osana hirsitalovalmistajien markkinointiviestintää, ja luokittelen esitteen osaksi mainontaa.
Tutkimusaineistoni koostuu kuuden Suomen suurimman hirsiomakotitalotoimittajan omakotitaloesitteistä. Esitteet on kerätty vuoden 2004 lopussa, jolloin ne olivat edustamansa valmistajan uusin hirsiomakotitaloesite. Tutkimuksen kohteena olevia esitteitä tarkastelen sisällön erittelyn avulla. Sisällön erittelyllä saadaan aineistosta jäsennelty ja kattava kuva, jonka avulla tekstin keskeinen sisältö hahmottuu. Tutkimuksessani huomio kiinnittyy sisällön lisäksi myös kieliasuun, jonka tarkastelu toimii työssäni tekstin sisällön tarkastelun tukena.
Tutkimuksessa selvisi, että hirsitaloesitteissä käytettävät vakuuttamisen keinot ovat tyypillisiä mainonnassa käytettäviä vakuuttamisen keinoja. Aineistossa vakuutetaan ennen kaikkea logokseen ja paatokseen eli järkeen ja tunteisiin vetoamalla. Esitteen lukijasta yritetään saada asiakas vetoamalla tuotteen teknisiin ominaisuuksiin (logos), yksilöllisyyden tunteen herättämiseen (paatos), tuotteen monipuolisuuteen (logos), valmistajan yhteistyökykyyn (eetos) ja talon ulkonäköön (paatos). Tutkimukseni tuloksia vertasin vuonna 2004 tehtyyn tutkimukseen, jossa selvitettiin, mitä rakentajat pitivät tärkeimpinä kriteereinä talovalmistajaa valitessaan. Rakentajien arvostamat valintakriteerit tulevat selkeästi esiin hirsitaloesitteissä. Asiat, joihin yleisimmin vedotaan hirsitaloesitteissä, ovat myös yleisimpien valintakriteereiden joukossa. Ainoastaan talotehtaan luotettavuus, jota rakentajat pitivät hyvin tärkeänä valintaperusteena, ei tule vahvasti esiin tutkimissani hirsitaloesitteissä.
Tutkimusaineistoni koostuu kuuden Suomen suurimman hirsiomakotitalotoimittajan omakotitaloesitteistä. Esitteet on kerätty vuoden 2004 lopussa, jolloin ne olivat edustamansa valmistajan uusin hirsiomakotitaloesite. Tutkimuksen kohteena olevia esitteitä tarkastelen sisällön erittelyn avulla. Sisällön erittelyllä saadaan aineistosta jäsennelty ja kattava kuva, jonka avulla tekstin keskeinen sisältö hahmottuu. Tutkimuksessani huomio kiinnittyy sisällön lisäksi myös kieliasuun, jonka tarkastelu toimii työssäni tekstin sisällön tarkastelun tukena.
Tutkimuksessa selvisi, että hirsitaloesitteissä käytettävät vakuuttamisen keinot ovat tyypillisiä mainonnassa käytettäviä vakuuttamisen keinoja. Aineistossa vakuutetaan ennen kaikkea logokseen ja paatokseen eli järkeen ja tunteisiin vetoamalla. Esitteen lukijasta yritetään saada asiakas vetoamalla tuotteen teknisiin ominaisuuksiin (logos), yksilöllisyyden tunteen herättämiseen (paatos), tuotteen monipuolisuuteen (logos), valmistajan yhteistyökykyyn (eetos) ja talon ulkonäköön (paatos). Tutkimukseni tuloksia vertasin vuonna 2004 tehtyyn tutkimukseen, jossa selvitettiin, mitä rakentajat pitivät tärkeimpinä kriteereinä talovalmistajaa valitessaan. Rakentajien arvostamat valintakriteerit tulevat selkeästi esiin hirsitaloesitteissä. Asiat, joihin yleisimmin vedotaan hirsitaloesitteissä, ovat myös yleisimpien valintakriteereiden joukossa. Ainoastaan talotehtaan luotettavuus, jota rakentajat pitivät hyvin tärkeänä valintaperusteena, ei tule vahvasti esiin tutkimissani hirsitaloesitteissä.