Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Balanced scorecardin soveltuvuus julkisen organisaation strategiseen johtamiseen. Case: Ulkoasiainhallinto

Myllyoja, Vesa (2005)

 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Myllyoja, Vesa
2005
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa balanced scorecardin käyttömahdollisuuksia ulkoasiainhallinnossa, ja selvittää siten menetelmän soveltuvuutta julkishallinnon strategiseen johtamiseen. Tarkastelussa tuodaan esiin erityisesti julkiselle toimintaympäristölle ominainen kysymyksenasettelu, mitä ei ole aikaisemmin paljon tutkittu. Tämä eksploratiivinen lähtökohta tarjoaa siten mahdollisuuden jatkotutkimuskohteiden esiin nousemiseen poikkitieteellisestä tutkimuskohteesta, yritysmaailman johtamismenetelmän soveltamisesta julkisessa organisaatiossa.

Teoreettinen viitekehys rakentuu strategisesta johtamisesta ja erityisesti strategisesta ohjauksesta käsin. Lisäksi esitetään balanced scorecardin sijoittuminen muiden johtamismenetelmien kontekstiin, sekä eritellään ne tekijät, jotka tekevät balanced scorecardista nimenomaan strategisen johtamisjärjestelmän. Balanced scorecardin juuret ovat yritysjohtamisessa, ja siten tämänkin tutkimuksen teoria pohjautuu liiketaloustieteelliseen keskusteluun. Teoreettisen tarkastelun pohjalta empiirisessä havainnoinnissa huomio keskittyy balanced scorecardin käyttöön ulkoasiainhallinnon strategisessa johtamisessa. Aineisto kerättiin haastattelemalla balanced scorecardin käyttöönottoon perehtyneitä asiantuntijoita Suomen suurlähetystössä Tukholmassa sekä ulkoasiainministeriössä Helsingissä.

Tutkimustuloksena todetaan balanced scorecardin laajat käyttömahdollisuudet julkisessa kohdeorganisaatiossa. Menetelmää voidaan käyttää julkisessa organisaatiossa tietyin rajoituksin samoin kuin yritysjohtamisessa muun muassa toiminnan suunnitteluun, keskustelun lisäämiseksi strategisista päämääristä sekä henkilöstön sitouttamiseksi yhteisiin tavoitteisiin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5382]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste