Zu Fachwörtern in Produktbeschreibungen der Naturkosmetik und der konventionellen Kosmetik und ihrem Einfluss auf die Verständlichkeit
Myllylahti, Henna (2013)
Myllylahti, Henna
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkimuksen aiheena ovat luonnonkosmetiikan ja tavallisen kosmetiikan ammattisanojen erot, ja niiden vaikutus kuluttajien ymmärrykseen. Tutkimuksen materiaalina käytetään viittä esitettä, ja joitain tuotekuvauksia internetistä. Oletuksena on, että tuotekuvaukset sisältävät ammattisanoja, ja että luonnonkosmetiikan ja tavallisen kosmetiikan esitteiden välillä on eroja.
Saksankielisestä tutkimusmateriaalista kerätään kaikki substantiivit, jotka ensin analysoidaan vieraskielisen sanakirjan ja kosmetiikka-sanaston avulla. Kun ammatti¬sanat ovat tutkimuksen kriteerien avulla määritelty, jaotellaan ne eri kategorioihin. Tutkimuksen toinen puoli käsittelee kuluttajien ymmärtämistä, ja kuinka paljon ammattisanat vaikuttavat siihen. Tuotekuvauksista tutkitaan kaksi eri tekijää. Ensin lasketaan ammattisanojen esiintymistiheys prosentuaalisesti tuotekuvauksista. Sen jälkeen analysoidaan, ovatko ammattisanojen funktiot määritelty kuluttajille. Jos ammattisanat ovat selitetty, on esite helpompi ymmärtää, kuin jos ammattisanaa ei avata tuotekuvauksessa ollenkaan.
Kuten oli oletettavissa, niin tuotekuvaukset sisälsivät ammattisanoja. Kuitenkin tavallinen kosmetiikka sisälsi enemmän ammattisanoja luonnonkosmetiikkaan nähden. Myös luokittelussa näkyi selviä eroja. Siinä missä molemmat kosmetiikat sisälsivät eniten tuotteiden ainesosia ja tuotenimiä, niin suurimmat erot löytyivät ammattisanoista, jotka herättävät kuluttajien assosiaatioita kosmeettiseen alaan. Ammattisanojen tiheys oli prosentuaalisesti tarkasteltuna melkein yhtä tiheä niin luonnonkosmetiikan kuin tavallisen kosmetiikan esitteissä. Esitteiden ymmärrettävyydessä oli eroja ennen kaikkea ammattisanojen selitettävyyden kohdalla.
Saksankielisestä tutkimusmateriaalista kerätään kaikki substantiivit, jotka ensin analysoidaan vieraskielisen sanakirjan ja kosmetiikka-sanaston avulla. Kun ammatti¬sanat ovat tutkimuksen kriteerien avulla määritelty, jaotellaan ne eri kategorioihin. Tutkimuksen toinen puoli käsittelee kuluttajien ymmärtämistä, ja kuinka paljon ammattisanat vaikuttavat siihen. Tuotekuvauksista tutkitaan kaksi eri tekijää. Ensin lasketaan ammattisanojen esiintymistiheys prosentuaalisesti tuotekuvauksista. Sen jälkeen analysoidaan, ovatko ammattisanojen funktiot määritelty kuluttajille. Jos ammattisanat ovat selitetty, on esite helpompi ymmärtää, kuin jos ammattisanaa ei avata tuotekuvauksessa ollenkaan.
Kuten oli oletettavissa, niin tuotekuvaukset sisälsivät ammattisanoja. Kuitenkin tavallinen kosmetiikka sisälsi enemmän ammattisanoja luonnonkosmetiikkaan nähden. Myös luokittelussa näkyi selviä eroja. Siinä missä molemmat kosmetiikat sisälsivät eniten tuotteiden ainesosia ja tuotenimiä, niin suurimmat erot löytyivät ammattisanoista, jotka herättävät kuluttajien assosiaatioita kosmeettiseen alaan. Ammattisanojen tiheys oli prosentuaalisesti tarkasteltuna melkein yhtä tiheä niin luonnonkosmetiikan kuin tavallisen kosmetiikan esitteissä. Esitteiden ymmärrettävyydessä oli eroja ennen kaikkea ammattisanojen selitettävyyden kohdalla.