Franchising-yrittäjäksi identifioituminen ja yrittäjyysintentioiden taustatekijät

Pro gradu - tutkielma 
Tässä tietueessa ei ole tiedostoja, ainoastaan metadata.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälainen on franchising-yrittäjiksi identifioituneiden henkilöiden profiili yrittäjyysintentioiden taustatekijöiden suhteen sekä mitkä tekijät heillä vaikuttavat yrittäjyysintentioiden syntymiseen. Kysymystä lähestyttiin ottamalla vertailukohdiksi toisen tyyppisiksi yrittäjiksi identifioituneet henkilöt, sekä henkilöt, jotka eivät olleet identifioituneet minkään tyyppisiksi yrittäjiksi. Tutkielman teoriaosan ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin eri yrittäjyysteorioiden näkemyksiä yrittäjyyteen vaikuttavista tekijöistä ja esitettiin käsitteellinen malli yrittäjäksi ryhtymisen prosessista ja siihen sisältyvästä motivoitumisprosessista. Lisäksi käsiteltiin yrittäjäksi identifioitumista ja erilaisia yrittäjätypologioita. Teoriaosan toisessa osuudessa selvitettiin mitä on franchising-yrittäjyys, sen edut ja haitat sekä eroavaisuudet perinteiseen yrittäjyyteen franchising-yrittäjän kannalta. Tutkimus oli luonteeltaan selittävä kvantitatiivinen survey-tutkimus. Aineisto koostui yhteensä 9142 lomakekyselyyn vastanneesta 15–64 -vuotiaasta normaaliväestöön kuuluvasta henkilöstä. Vastaajat jaettiin faktori- ja klusterianalyysien avulla neljään eri identiteettiin, joita vertailtiin eri muuttujien keskiarvojen perusteella. Eri muuttujista tutkittiin niiden korrelaatioita yrittäjyysintentioihin ja muodostettiin lineaarista regressioanalyysiä käyttäen parhaiten intentioita selittävät mallit kullekin identiteetille. Aineistosta löydettiin franchising-yrittäjien identiteetin lisäksi johtajayrittäjien, käsityö-läisyrittäjien ja ei-yrittäjien identiteetit. Kaikille identiteeteille tärkeimmät yrittäjyysintentioihin vaikuttavat tekijät olivat tilannetekijät eli yrittäjyyteen vetävät ja työntävät tekijät. Eniten yrittäjämotivaatio vaikutti johtaja- ja franchising-yrittäjien identiteettien intentioihin. Muihin identiteetteihin verrattuna franchising-yrittäjien aikomuksiin vaikuttivat eniten yrittäjyyden kannusteet. Yleisesti franchising-yrittäjiksi identifioituneita henkilöitä motivoivat taloudelliset kannusteet enemmän kuin muita identiteettejä. Korkein yrittäjämotivaatio oli franchising-identiteetillä.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi