Organisaatioarvot henkilöstöjohtamisen työvälineenä: Case Suomen Tulli
Madetoja, Juha (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan yhteisten arvojen merkitystä organisaatioille, yhteisen arvoperustan kartoittamista ja määrittämistä sekä yhteisten arvojen roolia käytännön henkilöstöjohtamisessa ja päivittäisten toimintojen ohjaustekijänä. Tutkimuksen tavoitteisiin haetaan vastausta analysoimalla teoreettista keskustelua ja syventymällä sen pohjalta organisaatioiden arvojen merkitykseen henkilöstöjohtamisen näkökulmasta empiirisesti valitussa case-organisaatiossa, joka tässä tutkimuksessa on Suomen Tulli. Tutkimusongelmat ovat seuraavat: mitä hyötyä ja lisäarvoa organisaatio voi saavuttaa määrittämällä itselleen yhteisen arvoperustan, mitä yhteisten arvojen kartoittamis- ja määrittämisprosessissa tulisi huomioida sen onnistumiseksi sekä miten organisaation yhteiset arvot ovat mahdollista saada mukaan päivittäiseen käytännön henkilöstöjohtamiseen ja toimintojen ohjaukseen.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu johtamisen, henkilöstöjohtamisen ja johtajuuden erityispiirteisiin sekä organisaatioiden yhteisiin arvoihin liittyvään problematiikkaan. Tutkimuksessa korostetaan organisaatioiden yhteisten arvojen ja niiden avulla johtamisen merkitystä organisaation menestyksen suhteen. Organisaatioiden arvojen taustalla käsitellään etiikkaa ja moraalia, valtionhallinnon arvoja, virkamiesetiikkaa sekä organisaatiokulttuuria.
Tutkimus perustuu case-asetelmaan ja tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluja sekä dokumenttianalyysia kvalitatiivisen aineiston hankinnassa. Haastateltaviksi valittiin 15 Tullin arvoprojektiin osallistunutta asiantuntijaa ja henkilöstön parissa työskentelevää esimiestä Eteläisestä tullipiiristä. Haastatteluaineiston analysoinnissa on sovellettu intentionaalista selittämistapaa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin alkuvuodesta 2006.
Tullin yhteisten arvojen kartoittamis- ja määrittämisprosessi, josta Tullissa käytettiin nimeä arvoprojekti, käynnistettiin 1998. Tullin koko henkilöstö sai osallistua ja siten päästä vaikuttamaan yhteisten arvojen määrittämiseen. Vuonna 2000 Tullille määritettiin ja vahvistettiin yhteisiksi arvoiksi: ammattitaitoisuus, luotettavuus, palveluhalukkuus ja yksilön arvostus. Yhteiset arvot ovat sisällytetty Tullin henkilöstöstrategiaan, jonka yhtenä lähtökohtana onkin, että Tullin arvot määrittävät kaikkien toimintatasojen toimintatavat. Operatiiviseen henkilöstöjohtamiseen ne luovat oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa ja auttavat esimiehiä muun muassa ratkaisemaan konfliktitilanteita. Yhteiset arvot ovat kytketty henkilöstön tulos- ja kehityskeskusteluihin ja sitä kautta henkilöstön palkkausjärjestelmään.
Tämän tutkimuksen keskeisinä johtopäätöksinä voidaan pitää, että Tullin arvoprojektin toteutus onnistui mittavuudestaan huolimatta erittäin hyvin. Henkilöstön osallistuttamisen ansiosta Tullin yhteiset arvot kuvaavat koko organisaation tahtotilaa. Tullin arvot ovat selkeät ja helposti ymmärrettävät, mutta niiden saaminen henkilöstön sisäistämiksi edellyttää, että organisaation johto ja esimiehet toimivat esimerkkinä arvojen mukaisen käyttäytymisen ja toiminnan suhteen. Haasteena onkin, että arvot saataisiin kytkettyä luonnolliseksi osaksi kaikkia arjen toimintoja. Arvomyönteisen työilmapiiriin luominen ja ylläpitäminen edellyttävät johdolta ja esimiehiltä monipuolista pätevyyttä.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu johtamisen, henkilöstöjohtamisen ja johtajuuden erityispiirteisiin sekä organisaatioiden yhteisiin arvoihin liittyvään problematiikkaan. Tutkimuksessa korostetaan organisaatioiden yhteisten arvojen ja niiden avulla johtamisen merkitystä organisaation menestyksen suhteen. Organisaatioiden arvojen taustalla käsitellään etiikkaa ja moraalia, valtionhallinnon arvoja, virkamiesetiikkaa sekä organisaatiokulttuuria.
Tutkimus perustuu case-asetelmaan ja tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluja sekä dokumenttianalyysia kvalitatiivisen aineiston hankinnassa. Haastateltaviksi valittiin 15 Tullin arvoprojektiin osallistunutta asiantuntijaa ja henkilöstön parissa työskentelevää esimiestä Eteläisestä tullipiiristä. Haastatteluaineiston analysoinnissa on sovellettu intentionaalista selittämistapaa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin alkuvuodesta 2006.
Tullin yhteisten arvojen kartoittamis- ja määrittämisprosessi, josta Tullissa käytettiin nimeä arvoprojekti, käynnistettiin 1998. Tullin koko henkilöstö sai osallistua ja siten päästä vaikuttamaan yhteisten arvojen määrittämiseen. Vuonna 2000 Tullille määritettiin ja vahvistettiin yhteisiksi arvoiksi: ammattitaitoisuus, luotettavuus, palveluhalukkuus ja yksilön arvostus. Yhteiset arvot ovat sisällytetty Tullin henkilöstöstrategiaan, jonka yhtenä lähtökohtana onkin, että Tullin arvot määrittävät kaikkien toimintatasojen toimintatavat. Operatiiviseen henkilöstöjohtamiseen ne luovat oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa ja auttavat esimiehiä muun muassa ratkaisemaan konfliktitilanteita. Yhteiset arvot ovat kytketty henkilöstön tulos- ja kehityskeskusteluihin ja sitä kautta henkilöstön palkkausjärjestelmään.
Tämän tutkimuksen keskeisinä johtopäätöksinä voidaan pitää, että Tullin arvoprojektin toteutus onnistui mittavuudestaan huolimatta erittäin hyvin. Henkilöstön osallistuttamisen ansiosta Tullin yhteiset arvot kuvaavat koko organisaation tahtotilaa. Tullin arvot ovat selkeät ja helposti ymmärrettävät, mutta niiden saaminen henkilöstön sisäistämiksi edellyttää, että organisaation johto ja esimiehet toimivat esimerkkinä arvojen mukaisen käyttäytymisen ja toiminnan suhteen. Haasteena onkin, että arvot saataisiin kytkettyä luonnolliseksi osaksi kaikkia arjen toimintoja. Arvomyönteisen työilmapiiriin luominen ja ylläpitäminen edellyttävät johdolta ja esimiehiltä monipuolista pätevyyttä.