Osaamisen siirtäminen ja sen avulla kehittyminen vakuutusalalla case Fennia: Fennia, Fenniapalvelu Vaasa
Pysyvä osoite
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tutkielmassa seurataan ja käydään läpi osaamisen siirtämistä Vaasan Fenniapalvelun in-bound osastolla. Osa tutkimusta on pienimuotoinen kysely mitä mieltä henkilöstö on osaamisen siirtämisprojektista, missä ainoana tarkoituksena ei ollut osaamisen siirtäminen. Tutkimuksen poikii myös mielenkiintoisen jatkotutkimusaiheen.
Tutkimus keskittyy Vaasan Fenniapalvelun in-bound-osaston myyntineuvottelijoihin. Heidän toimenkuvaansa kuuluu palvella puhelimitse Fennian kotitalousasiakkaita erilaisissa vakuutusongelmissa ja he tarvittaessa myyvät jonkin verran vakuutuksia.
Tukimus on case-tutkimus Vaasan Fenniapalvelusta ja tämän takia saamiani tuloksia ei voi yleistää. Tutkimuksen tuloksista ja ideoista voi toki ottaa malleja, joiden pohjalta on mahdollista kehittää myös muille aloille vastaavia osaamisen kautta kehittymisprojekteja. Tutkimuksen tuloksia voi myös soveltaa vakuutusalaan.
Tutkimus rakentuu kolmesta eri osiosta, joiden päämääränä on osaamisen kehittyminen siirtoprosessin kautta. Vaiheet ovat osaamisen määrittäminen, osaamisen siirtäminen ja osaamisen kehittäminen. Jotta osaamista voidaan siirtää pitää ensin pystyä määrittämään minkälaista osaamista organisaatiossa on ja mitä tarvittaisiin lisää. Osaamisen siirtäminen sinänsä pitää aina rakentaa organisaatiokohtaisesti ja suunnitella mitä työkaluja osaamisen siirtämiseen käytetään. Osaamisen siirtoprosessi tapahtuu yleensä osaamisen kehittymistä kun organisaatiota sekoitetaan pois sen rutiineista. Henkilöstö kehittyy kun se saa uusia malleja tehdä työtä. Näitä malleja se voi vielä itse kehittää ja soveltaa omiin tarpeisiinsa. Tutkimuksen osaamisen siirtämisen perusajatus pohjautuu Nonakan & Takeuchin vuonna 1995 luomaan tiedon luonnin ja siirtämisen prosessiin.
