YRITTÄMISEN PALOA KAUPASSA. Ketjuyrittäjän roolin ja identiteetin yhteys työn imun ja yrittämisen intohimon kokemiseen
Liukku, Liisa (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työn imu on tarmokas, omistautuva ja uppoutuva työasenne, joka lisää aloitteellisuutta ja innovatiivisuutta. Työn imussa on positiivista energiakierrettä, joka tarttuu työryhmissä ja luo mahdollisuudet koko työyhteisön suoritustason paranemiseen. Yrittämisen intohimo on työn imun kaltainen positiivinen työasenne. On todettu, että yrittäjän toimintaa ohjaa hänen identiteettinsä ja intohimonsa, jolloin hän valitsee yrittäjänä vain sellaiset roolit ja toimintatavat, joissa hän voi kokea voimakasta työn imua. Asiakasyrittäjyydessä ei voida valita rooleja vapaasti, vaan usein roolit ovat sopimuksissa ennalta asetetut. Asiakasyrittäjyys on toimintaa, jossa on olemassa jokin päämiestaho ja jossa päämies pyrkii integroimaan yrittäjän toiminnan osaksi omaa liiketoimintaansa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan laajempaan asiakasyrittäjien ryhmään kuuluvien ketjuyrittäjien työn imun ja yrittämisen intohimon kokemuksia. Tutkmuksen lähtökohtana on, että kokeakseen työn imua ketjuyrittäjän identiteetin täytyy olla asetettuun rooliin sopiva. Kirjallisuuteen perustuen hahmotellaan asiakasyrittäjä-identiteetti, joka olisi sopivin päämiessuhteessa toimivaan yrittäjyyteen. Asiakasyrittäjä-identiteetin oletetaan koostuvan asiakaslähtöisistä arvoista ja yhteistyömyönteisistä yrittäjäominaisuuksista. Tutkimusongelmana on, onko tutkittavilla ketjuyrittäjillä oletuksen kaltainen asiakasyrittäjä-identiteetti, ja kokevatko tällaisen identiteetin omaavat yrittäjät vahvimmin työn imua ja yrittämisen intohimoa.
Tutkittavat yrittäjät ovat Länsi-Suomen alueen K-ruokakauppiaita, jotka toimivat sopimussuhteessa päämiehensä kanssa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja hypoteettis-deduktiivisesti. Tutkimuksessa löytyi kolme yrittäjäidentiteettiryhmää, missä ketjuyrittäjä-identiteetti oli oletetun asiakasyrittäjä-identiteetin kaltainen. Ketjuyrittäjä-identiteetin omaavat kauppiaat kokivat myös voimakkaimmin työn imua, joten heidän identiteettinsä oli sopivin ketjukauppiaalle asetettuun rooliin. Yrittämisen intohimon kokemuksissa ei ollut selkeää eroa.Yrittämisen intohimoa pyrittiin operationalisoimaan uutena käsitteenä työn imun rinnalla, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin työn imuun yrittäjien identiteetin ja roolin yhteensopivuuden kuvaajana.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan laajempaan asiakasyrittäjien ryhmään kuuluvien ketjuyrittäjien työn imun ja yrittämisen intohimon kokemuksia. Tutkmuksen lähtökohtana on, että kokeakseen työn imua ketjuyrittäjän identiteetin täytyy olla asetettuun rooliin sopiva. Kirjallisuuteen perustuen hahmotellaan asiakasyrittäjä-identiteetti, joka olisi sopivin päämiessuhteessa toimivaan yrittäjyyteen. Asiakasyrittäjä-identiteetin oletetaan koostuvan asiakaslähtöisistä arvoista ja yhteistyömyönteisistä yrittäjäominaisuuksista. Tutkimusongelmana on, onko tutkittavilla ketjuyrittäjillä oletuksen kaltainen asiakasyrittäjä-identiteetti, ja kokevatko tällaisen identiteetin omaavat yrittäjät vahvimmin työn imua ja yrittämisen intohimoa.
Tutkittavat yrittäjät ovat Länsi-Suomen alueen K-ruokakauppiaita, jotka toimivat sopimussuhteessa päämiehensä kanssa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja hypoteettis-deduktiivisesti. Tutkimuksessa löytyi kolme yrittäjäidentiteettiryhmää, missä ketjuyrittäjä-identiteetti oli oletetun asiakasyrittäjä-identiteetin kaltainen. Ketjuyrittäjä-identiteetin omaavat kauppiaat kokivat myös voimakkaimmin työn imua, joten heidän identiteettinsä oli sopivin ketjukauppiaalle asetettuun rooliin. Yrittämisen intohimon kokemuksissa ei ollut selkeää eroa.Yrittämisen intohimoa pyrittiin operationalisoimaan uutena käsitteenä työn imun rinnalla, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin työn imuun yrittäjien identiteetin ja roolin yhteensopivuuden kuvaajana.