Arvonmääritys reaalioptioteoriaan perustuen - Empiirinen analyysi vuosilta 1997–2008

Pro gradu - tutkielma 
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Reaalioptiolähestymistapa soveltaa rahoitusoptioteoriaa reaali-investointeihin, kuten investoinnin hylkäämiseen tai kasvumahdollisuuksiin. Yrityksellä voi olla mahdollisuus, mutta ei velvollisuutta, hyödyntää investointimahdollisuuksia tulevaisuudessa. Reaalioptioita on alettu vasta viime aikoina hyödyntää yritysten arvonmäärityksessä. Aikaisemman tutkimuksen mukaan reaalioptioiden on todettu lisäävän yrityksen arvoa. Reaalioptioista uskotaan tulevan uusi osa yrityksen strategista suunnittelua ja investointiprojektien arvonmäärittämistä. Tämä tutkimus tuo lisää empiirisiä tuloksia tukemaan teoreettisia tutkimuksia reaalioptioiden merkityksestä arvonmääritysmalleissa. Tutkielman tarkoituksena on tutkia tilinpäätösinformaation avulla voidaanko reaalioptioajattelua hyödyntää yritysten arvonmäärityksessä. Tutkielmassa käydään läpi perinteisiä arvonmääritysmenetelmiä sekä reaalioptioiden arvonmääritystä ja niiden luonnetta. Tutkimusaineisto koostuu isobritannialaisten yritysten tilinpäätösinformaatiosta. Erityisesti keskitytään tarkastelemaan tuottoja ja kirja-arvoa yrityksen arvoa määrittävinä tekijöinä. Tilastollisena menetelmänä käytetään regressioanalyysiä. Regressiomalliin otetaan mukaan osto- ja myyntioptiot, joiden vaikutusta yrityksen arvoon tutkitaan. Tutkielmassa tarkastellaan aineistoa kokonaisuudessaan sekä jaetaan se tehokkuuden ja kannattavuuden perusteella kolmeen luokkaan. Tulokset tukevat yleisesti ottaen tutkimushypoteeseja. Korrelaatiotestien perusteella tuottojen ja kirja-arvon välillä havaitaan positiivinen suhde, samoin kuin kirja-arvon ja osakkeen hinnan välillä. Tärkeä tulos on se, että osakkeen hinnan ja tuottojen välillä on positiivinen korrelaatio positiivisten tuottojen yrityksillä ja negatiivinen negatiivisten tuottojen yrityksillä. Osto-option havaitaan olevan arvokkain kasvuyrityksillä. Myyntioptio on puolestaan merkitsevin tappioyrityksillä. Lisäksi saatiin vahvistusta sille, että reaalioptioiden hyödyntäminen yrityksen arvonmäärityksessä vaikuttaa positiivisesti yrityksen arvoon.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi