Onnistunut ohjelmistohankinta - Tilaajan tehtävät, vastuut ja rooli
Autio, Seppo (2013)
Autio, Seppo
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viimeaikoina julkisuudessa on esitetty useampia epäonnistuneita ohjelmistoprojekteja, eikä epäonnistumisen syistä tai siihen syyllisistä osapuolista ole oikein päästy yksimie-lisyyteen. Toimittajien mielestä epäonnistumisiin ovat yhtä lailla syyllisiä myös tilaajat. Tässä yhteydessä voidaankin aiheellisesti kysyä, miten tilaajien tulisi toimia ohjelmisto-jen hankintaprojekteissa onnistuakseen niissä? Tämän tutkimuksen aihe on tarjota vas-taukset tähän kysymykseen selvittämällä mitä tehtäviä tilaajan vastuulle kuuluu ennen hankintaa ja sen aikana. Vastausten esittäminen muodostaa käsityksen tilaajan roolista onnistuneessa ohjelmistohankinnassa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarjota tilaajan käyttöön mallikelpoinen opas, jossa esitetyt tehtävät suorittamalla muodostetaan vankka pohja onnistuneelle ohjelmistohankinnalle.
Tutkimuksen aineistona käytetään pääasiassa alan kirjallisuutta ja aihetta käsitteleviä elektronisia julkaisuja. Näistä kootaan yhteen kattava, yhteensopiva ja systemaattisesti etenevä ohjelmistohankinnan suorituspolku lähtien liikkeelle aina ensimmäisistä ohjel-mistohankintaa koskevista mentaalisista mielikuvista ja päätyen toimitetun ohjelmiston käyttöönottoon. Näiden väliin mahtuu useita tärkeitä tehtäviä, jotka käsitellään yksityis-kohtaisesti. Useissa tehtävissä on mahdollista käyttää hyödyllisiä työmenetelmiä, jotka esitellään kyseisten tehtävien käsittelyn yhteydessä. Esitettävät työmenetelmät on etsitty ohjelmistoalan kirjallisuudesta ja omakohtaisen kokemuksen kautta havaittu hyviksi ja toimiviksi.
Keskeisenä havaintona voidaan todeta tilaajan roolin olevan todella merkittävä onnistu-neessa ohjelmistohankinnassa. Lähes poikkeuksetta tilaajan epäonnistuminen jossain merkittävässä tehtävässä johtaa myös koko ohjelmistohankinnan epäonnistumiseen. Toimittajan täydellinen onnistuminenkaan ei tällöin pysty muuttamaan hankintaprojektia onnistuneeksi. Hankittavan ohjelmiston perusta ”valetaan” tilaajan toimesta ja sen tulee olla virheetön, sillä sen päälle toimittaja tulee myöhemmin rakentamaan toimitettavan ohjelmiston.
Tutkimuksen aineistona käytetään pääasiassa alan kirjallisuutta ja aihetta käsitteleviä elektronisia julkaisuja. Näistä kootaan yhteen kattava, yhteensopiva ja systemaattisesti etenevä ohjelmistohankinnan suorituspolku lähtien liikkeelle aina ensimmäisistä ohjel-mistohankintaa koskevista mentaalisista mielikuvista ja päätyen toimitetun ohjelmiston käyttöönottoon. Näiden väliin mahtuu useita tärkeitä tehtäviä, jotka käsitellään yksityis-kohtaisesti. Useissa tehtävissä on mahdollista käyttää hyödyllisiä työmenetelmiä, jotka esitellään kyseisten tehtävien käsittelyn yhteydessä. Esitettävät työmenetelmät on etsitty ohjelmistoalan kirjallisuudesta ja omakohtaisen kokemuksen kautta havaittu hyviksi ja toimiviksi.
Keskeisenä havaintona voidaan todeta tilaajan roolin olevan todella merkittävä onnistu-neessa ohjelmistohankinnassa. Lähes poikkeuksetta tilaajan epäonnistuminen jossain merkittävässä tehtävässä johtaa myös koko ohjelmistohankinnan epäonnistumiseen. Toimittajan täydellinen onnistuminenkaan ei tällöin pysty muuttamaan hankintaprojektia onnistuneeksi. Hankittavan ohjelmiston perusta ”valetaan” tilaajan toimesta ja sen tulee olla virheetön, sillä sen päälle toimittaja tulee myöhemmin rakentamaan toimitettavan ohjelmiston.