English in Finnish Magazine Advertising. Cases of Cosmopolitan, Kodin Kuvalehti and Tekniikan Maailma
Autio, Hanna-Kaisa (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee englannin kielen, ja englanninkielisten ilmausten käyttöä suomenkielisten aikakauslehtien mainonnassa. Tutkimuksen taustalla on medioissa käyty keskustelu englannin kielen vaikutuksesta suomen kieleen ja kiinnostus tutkia englannin kielen näkyvyyttä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Tutkielmassa tarkoituksena on ollut selvittää, kuinka yleistä englannin kielen käyttö on suomenkielisten aikakauslehtien mainoksissa, ja millä tavoin sitä on mainoksissa käytetty. Tutkimusmateriaaliksi on valittu kolme suomenkielistä aikakauslehteä: Cosmopolitan, Kodin Kuvalehti ja Tekniikan Maailma. Tutkimusmetodina käytettiin viiden tuotekategorian mainosten kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimista. Tuotekategorioiksi valittiin autot, kosmetiikka, ruoka ja juoma, lääkeaineet, sekä tietoliikenne. Oletuksena oli, että englannin kieltä käytetään mainoksissa tehokeinona. Oletettiin myös, että tuoteryhmissä autot ja kosmetiikka käytetään enemmän englanninkieltä kuin muissa tuoteryhmissä.
Tutkimus osoittaa, että mainoksissa käytetään runsaasti englanninkielisiä ilmaisuja. Englannin kieltä käytetään enimmäkseen yhdessä suomen kielen kanssa, mutta myös itsenäisesti. Englanninkieliset ilmaisut ovat yleisimmin mainosten ”allekirjoitusosiosta”, joka useimmiten sisältää myös tuotteen iskulauseen. Englanninkielisten ilmausten päällimmäisenä tehtävänä on kiinnittää kuluttajien huomio mainoksiin.
Tutkielmassa tarkoituksena on ollut selvittää, kuinka yleistä englannin kielen käyttö on suomenkielisten aikakauslehtien mainoksissa, ja millä tavoin sitä on mainoksissa käytetty. Tutkimusmateriaaliksi on valittu kolme suomenkielistä aikakauslehteä: Cosmopolitan, Kodin Kuvalehti ja Tekniikan Maailma. Tutkimusmetodina käytettiin viiden tuotekategorian mainosten kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimista. Tuotekategorioiksi valittiin autot, kosmetiikka, ruoka ja juoma, lääkeaineet, sekä tietoliikenne. Oletuksena oli, että englannin kieltä käytetään mainoksissa tehokeinona. Oletettiin myös, että tuoteryhmissä autot ja kosmetiikka käytetään enemmän englanninkieltä kuin muissa tuoteryhmissä.
Tutkimus osoittaa, että mainoksissa käytetään runsaasti englanninkielisiä ilmaisuja. Englannin kieltä käytetään enimmäkseen yhdessä suomen kielen kanssa, mutta myös itsenäisesti. Englanninkieliset ilmaisut ovat yleisimmin mainosten ”allekirjoitusosiosta”, joka useimmiten sisältää myös tuotteen iskulauseen. Englanninkielisten ilmausten päällimmäisenä tehtävänä on kiinnittää kuluttajien huomio mainoksiin.