e-STRATEGIAA TEKEMÄSSÄ -Strategisten työkalujen käyttö sähköisen liiketoiminnan strategian luonnissa
Launonen, Pekka Juhani (2008)
Launonen, Pekka Juhani
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kustannusala on muutospaineiden edessä. Alan kasvu on pientä ja perinteistä arvoketjua kehittämällä ei enää saavuteta kilpailuetua. Sähköinen liiketoiminta, e-bisnes, tarjoaa kustantajille mahdollisuuksia hakea kasvua ja uusia markkinoita. Mutta siirtyminen perinteisestä liiketoiminnasta sähköiseen ei ole helppoa, yritys tarvitsee siihen e-strategian.
Strategian luontia varten on olemassa lukuisia työkaluja. Mutta tunnetuimmat ja käytetyimmät strategiatyökalut ja menetelmät on luotu ennen internetiä ja hyperkilpailua, ja ne eivät välttämättä sovi sähköisen liiketoimintastrategian luomiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka perinteinen tapa muodostaa strategia eroaa e-strategian muodostamisesta. Tutkimuskohteena on eräs suurehko kustantamo, jossa ryhdyttiin luomaan e-strategiaa. Tutkija osallistui kustantamon e-strategiaprosessiin yhtenä sen jäsenistä. Aineisto koostuu autenttisista dokumenteista, osallistuvan havainnoin tuottamasta materiaalista ja kyselylomakkeen avulla kerätystä datasta. Tutkimuksen teoreettinen aineisto esittelee ensiksi perinteisen analyyttisen tavan tehdä strategia geneerisellä strategiaprosessilla. Tämän jälkeen esitellään perinteistä näkemystä problematisoivia ajatuksia. Lopuksi luodaan katsaus e-strategiaa varten kehitettyihin malleihin ja näkemyksiin.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tarkastellaan millaisia työkaluja kustantamossa käytettiin e-strategiaa muodostettaessa. Löydökset osittavat, että kustantamossa käytettiin sekä perinteisiä strategiatyökaluja että uusia e-strategiavälineitä ja strategia kehittyi prosessin aikana. Tästä huolimatta kustantamo ei saanut tehtyä valmista e-strategiaa. Tutkielman lopussa pohditaan syitä, miksi e-strategia ei valmistunut ja mitä mahdollisesti tarvitaan strategia-työkalujen lisäksi strategioiden valmiiksi saattamiseen.
_______________
Strategian luontia varten on olemassa lukuisia työkaluja. Mutta tunnetuimmat ja käytetyimmät strategiatyökalut ja menetelmät on luotu ennen internetiä ja hyperkilpailua, ja ne eivät välttämättä sovi sähköisen liiketoimintastrategian luomiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka perinteinen tapa muodostaa strategia eroaa e-strategian muodostamisesta. Tutkimuskohteena on eräs suurehko kustantamo, jossa ryhdyttiin luomaan e-strategiaa. Tutkija osallistui kustantamon e-strategiaprosessiin yhtenä sen jäsenistä. Aineisto koostuu autenttisista dokumenteista, osallistuvan havainnoin tuottamasta materiaalista ja kyselylomakkeen avulla kerätystä datasta. Tutkimuksen teoreettinen aineisto esittelee ensiksi perinteisen analyyttisen tavan tehdä strategia geneerisellä strategiaprosessilla. Tämän jälkeen esitellään perinteistä näkemystä problematisoivia ajatuksia. Lopuksi luodaan katsaus e-strategiaa varten kehitettyihin malleihin ja näkemyksiin.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tarkastellaan millaisia työkaluja kustantamossa käytettiin e-strategiaa muodostettaessa. Löydökset osittavat, että kustantamossa käytettiin sekä perinteisiä strategiatyökaluja että uusia e-strategiavälineitä ja strategia kehittyi prosessin aikana. Tästä huolimatta kustantamo ei saanut tehtyä valmista e-strategiaa. Tutkielman lopussa pohditaan syitä, miksi e-strategia ei valmistunut ja mitä mahdollisesti tarvitaan strategia-työkalujen lisäksi strategioiden valmiiksi saattamiseen.
_______________