Brändin suojaaminen
Lassila, Raila (2007)
Lassila, Raila
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ja systematisoida keinoja, joilla brändi voidaan tehokkaasti suojata eri immateriaalioikeuksien avulla. Brändien merkitys on viime aikoina kasvanut huomattavasti ja aineettomien oikeuksien merkitys elinkeinonharjoittajille on kiistaton. Brändi ei ole juridinen vaan puhtaasti liiketaloudellinen termi. Brändi koostuu erilaisista elementeistä, joista yleisimpiä ovat nimet, logot, sloganit, pakkaukset ja tunnusmusiikit. Nämä elementit voidaan suojata eri immateriaalioikeuksien avulla.
Tutkimusta leimaa osaltaan markkinointisuuntautuneisuus. Ensin tutustutaan brändiin ja sen rakentamiseen strategisena prosessina. Brändin rakentajan tulisi jo markkinointi-investointeja suunniteltaessa ja brändin varsinaisia elementtejä valittaessa selvittää, mitkä ovat lain suomat mahdollisuudet suojata kyseiset elementit.
Tutkimus keskittyy lähinnä tavaramerkkilakiin ja sen viimeaikaiseen kehitykseen brändin suojaamisen osalta, mutta käsittelee myös soveltuvin osin mallioikeutta ja lakia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa. Erityistä huomiota saavat uudet, epätyypilliset tavaramerkit, joiden merkitys brändiä suojattaessa on ilmeinen. Lisäksi tutkimuksessa esitellään muuta lainsäädäntöä, joka koskee brändiä ja sen elementtien suojaamista. Koska markkinoiden kansainvälistyminen ja Euroopan yhdentyminen ovat vaikuttaneet osaltaan immateriaalioikeuksien kansainväliseen kehitykseen, huomioidaan tutkimuksessa Euroopan Yhteisön vaikutukset immateriaalioikeuksiin.
Lähdemateriaalina käytetään pääosin voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä kotimaista oikeuskirjallisuutta. Koska immateriaalioikeuksien lainvalmistelutyö perustuu pitkäaikaiseen pohjoismaiseen yhteistyöhön, tutkimuksen lähdemateriaalina hyödynnetään myös ruotsalaista oikeuskirjallisuutta. Korkeimpien oikeusasteiden ja erityistuomioistuinten ennakkoratkaisut selventävät esimerkkeinä lain tulkintaa.
Tutkimusta leimaa osaltaan markkinointisuuntautuneisuus. Ensin tutustutaan brändiin ja sen rakentamiseen strategisena prosessina. Brändin rakentajan tulisi jo markkinointi-investointeja suunniteltaessa ja brändin varsinaisia elementtejä valittaessa selvittää, mitkä ovat lain suomat mahdollisuudet suojata kyseiset elementit.
Tutkimus keskittyy lähinnä tavaramerkkilakiin ja sen viimeaikaiseen kehitykseen brändin suojaamisen osalta, mutta käsittelee myös soveltuvin osin mallioikeutta ja lakia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa. Erityistä huomiota saavat uudet, epätyypilliset tavaramerkit, joiden merkitys brändiä suojattaessa on ilmeinen. Lisäksi tutkimuksessa esitellään muuta lainsäädäntöä, joka koskee brändiä ja sen elementtien suojaamista. Koska markkinoiden kansainvälistyminen ja Euroopan yhdentyminen ovat vaikuttaneet osaltaan immateriaalioikeuksien kansainväliseen kehitykseen, huomioidaan tutkimuksessa Euroopan Yhteisön vaikutukset immateriaalioikeuksiin.
Lähdemateriaalina käytetään pääosin voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä kotimaista oikeuskirjallisuutta. Koska immateriaalioikeuksien lainvalmistelutyö perustuu pitkäaikaiseen pohjoismaiseen yhteistyöhön, tutkimuksen lähdemateriaalina hyödynnetään myös ruotsalaista oikeuskirjallisuutta. Korkeimpien oikeusasteiden ja erityistuomioistuinten ennakkoratkaisut selventävät esimerkkeinä lain tulkintaa.