Muutosjohtaminen tietojärjestelmän käyttöönottoprojektissa
Laipio, Jukka (2008)
Laipio, Jukka
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella muutosjohtamista tietojärjestelmän käyttöönottoprojektissa. Tutkimuksen kohteena oli erään vähittäismyynnin alalla toimivan yrityksen myymäläjärjestelmän käyttöönottoprojekti yrityksen yhdessä toimipisteessä. Tämän laadullisen tutkimuksen tulkittava aineisto kerättiin suorittamalla kyselytutkimus. Kyselytutkimuksessa toimipisteen henkilökunta täytti tutkijan laatiman kyselylomakkeen. Kyselytutkimuksella kerättiin tietoa henkilökunnan asenteista muutosta, tietojärjestelmäkoulutusta ja käyttöönottoa kohtaan, sekä käyttöönottoprosessin myötä tapahtuneista muutoksista työssä ja työvälineissä.
Muutos voidaan määritellä kehitykseksi kohti uutta tilaa. Olennaista on se, että lopputulos, uusi tila, on erilainen aikaisempaan verrattuna. Muutosprosessissa on eri vaiheita, joihin reagoidaan eri tavalla. Kirjallisuudessa esitetään menestystekijöitä, joiden avulla voidaan selittää muutosprosessin onnistumista. Muutosprosessissa saattaa esiintyä myös muutosvastarintaa, jonka takana voivat olla henkilökohtaiset syyt ja tavoitteet. Hyvällä suunnittelulla pystytään ennakoimaan ja ennaltaehkäisemään useimmat muutosvastarinnan synnyttämät ongelmat ja reagoimaan niihin ajoissa.
Tutkimus osoitti, että puutteellisen muutosjohtamisen ansiosta käyttöönottoprojektissa esiintyi melko paljon muutosvastarintaa. Käyttäjät olisivat toivoneet enemmän tietoa käyttöönottoon johtaneista syistä. Muutostarpeen perustelu olisi sitouttanut käyttäjät paremmin projektiin ja muutosvastarinta olisi voinut taittua projektin edetessä, mutta tutkimustulosten perusteella vastarinta näytti kasvaneen projektin edetessä.
Muutos voidaan määritellä kehitykseksi kohti uutta tilaa. Olennaista on se, että lopputulos, uusi tila, on erilainen aikaisempaan verrattuna. Muutosprosessissa on eri vaiheita, joihin reagoidaan eri tavalla. Kirjallisuudessa esitetään menestystekijöitä, joiden avulla voidaan selittää muutosprosessin onnistumista. Muutosprosessissa saattaa esiintyä myös muutosvastarintaa, jonka takana voivat olla henkilökohtaiset syyt ja tavoitteet. Hyvällä suunnittelulla pystytään ennakoimaan ja ennaltaehkäisemään useimmat muutosvastarinnan synnyttämät ongelmat ja reagoimaan niihin ajoissa.
Tutkimus osoitti, että puutteellisen muutosjohtamisen ansiosta käyttöönottoprojektissa esiintyi melko paljon muutosvastarintaa. Käyttäjät olisivat toivoneet enemmän tietoa käyttöönottoon johtaneista syistä. Muutostarpeen perustelu olisi sitouttanut käyttäjät paremmin projektiin ja muutosvastarinta olisi voinut taittua projektin edetessä, mutta tutkimustulosten perusteella vastarinta näytti kasvaneen projektin edetessä.