Vaasan Indie-pelituotannon prosessimallit
Laaksonen, Sebastian (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Vaasan seudun Indie-pelituotanto on hyvässä nosteessa. Kuitenkaan jostain syystä Vaasan seudulta ei ole vielä noussut merkittävää pelialan toimijaa, mikä alueen kokoon nähden on huolestuttavaa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Vaasan seudun Indiepelikehittäjät kehittävät pelejä. Tutkimuksessa keskitytään kolmen Vaasan seudulla toimivan pelialan yrityksen pelinkehitykseen. Tavoitteena on selvittää, miten vaasalaiset Indie-toimijat tuottavat pelejä, käyttävätkö yritykset selkeitä ketterän ohjelmistokehityksen malleja ja onko kehitystiiminjäsenillä yhteistä selkeää kuvaa ohjelmistotuotannon prosesseista.
Tutkimukseen otettiin mukaan kolme Vaasalaista Pelialalla toimivaa yritystä. Näiden yritysten henkilöstömäärä vaihteli 2–10 henkilön välillä. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten käyttämät prosessimallit ja myös se, käyttivätkö pelikehittäjät tarkoituksenmukaisesti ketteränohjelmistokehityksen malleja. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä keskityttiin keräämään laadullista tutkimusaineistoa haastatteluiden avulla. Haastattelu yritysten edustajien kanssa tapahtui kasvotusten. Paikalla oli vähintään yksi yrityksen edustaja ja edustajalla oli mahdollisuus täsmentää vastauksia jälkikäteen. Haastattelutilanteet nauhoitettiin älypuhelimella. Saatuja tuloksia verrattiin ohjelmistokehityksen malleihin.
Pelialan yritykset tuntevat hyvin kirjallisuudessa esiintyvät mallit, mutta niiden hyödyntäminen tuotannossa on vähäistä. Tämä ei toisaalta ollut yllättävää ottaen huomioon pelikehitystiimien koon. Kaikki yritykset painottivat prototyypityksen merkitystä osana tuotantoa. Vaasalaisien pelialan yritysten tulisi dokumentoida enemmän.
Tutkimukseen otettiin mukaan kolme Vaasalaista Pelialalla toimivaa yritystä. Näiden yritysten henkilöstömäärä vaihteli 2–10 henkilön välillä. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten käyttämät prosessimallit ja myös se, käyttivätkö pelikehittäjät tarkoituksenmukaisesti ketteränohjelmistokehityksen malleja. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä keskityttiin keräämään laadullista tutkimusaineistoa haastatteluiden avulla. Haastattelu yritysten edustajien kanssa tapahtui kasvotusten. Paikalla oli vähintään yksi yrityksen edustaja ja edustajalla oli mahdollisuus täsmentää vastauksia jälkikäteen. Haastattelutilanteet nauhoitettiin älypuhelimella. Saatuja tuloksia verrattiin ohjelmistokehityksen malleihin.
Pelialan yritykset tuntevat hyvin kirjallisuudessa esiintyvät mallit, mutta niiden hyödyntäminen tuotannossa on vähäistä. Tämä ei toisaalta ollut yllättävää ottaen huomioon pelikehitystiimien koon. Kaikki yritykset painottivat prototyypityksen merkitystä osana tuotantoa. Vaasalaisien pelialan yritysten tulisi dokumentoida enemmän.