Digitaalisen markkinoinnin keinot ja osaaminen B-to-B –markkinoinnin kehittämisessä. –Empiirinen analyysi digitaalisia palveluja tuottavan yrityksen asiakasverkostossa.
Laakkonen, Kaisa (2007)
Laakkonen, Kaisa
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kysynnän kasvu digitaalisen markkinoinnin keinoin on haaste B-to-B –yrityksille. Digitaalinen markkinointi luo kuitenkin hyvät edellytykset tähän, koska sen avulla voidaan kohdentaa markkinointia entistä tehokkaammin ja asiakkaiden tietoja voidaan hankkia entistä nopeammin. Erityisesti B-to-B –markkinoinnissa prospektikannan ja liidien tuottaminen mahdollistaa yrityksille pysyviä asiakassuhteita ja asiakassuhteiden kautta voidaan kasvattaa kysyntää.
Tutkielman tarkoituksena on löytää niitä digitaalisen markkinoinnin keinoja, joita B-to-B –yrityksillä on kysynnän kasvattamiseksi. Tarkoituksen saavuttamiseksi tutkimus etenee kolmen tavoitteen avulla. Ensimmäiseksi perehdytään digitaalisen markkinoinnin keinoihin, niiden tuomaan liiketoiminnalliseen hyötyyn ja mitattavuuteen. Toiseksi tutkitaan empiirisesti digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja ja keinoja prospektikannan keräämisessä ja liidien tuottamisessa. Tutkimuksen empiirinen osa toteutetaan internetkyselyin ja toimeksiantajan case-esimerkkiä analysoiden. Tutkimuksen empiirisen osan perustana käytetään SARAS –mittausmenetelmää, jonka kautta tuotetaan tutkimuksen johtopäätöksiä digitaalisen markkinoinnin keinojen kehittämiseksi. Tutkielma on luonteeltaan päätöksentekometodologinen.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalisen markkinoinnin keinoista tehokkaimmiksi koetaan yrityksen internetsivut ja sähköpostimainonta. Digitaalisen markkinoinnin mittaamisen hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää prospektikannan tunnistamisessa ja vuorovaikutteinen viestintä on liidien saamisen edellytys. Mitä kohdennetumpaa markkinointia B-to-B –yritykset pystyvät luomaan, sitä tehokkaammin liidejä saadaan ja sitä nopeammin liidejä voidaan sitouttaa yrityksen asiakkaaksi.
Tutkielman tarkoituksena on löytää niitä digitaalisen markkinoinnin keinoja, joita B-to-B –yrityksillä on kysynnän kasvattamiseksi. Tarkoituksen saavuttamiseksi tutkimus etenee kolmen tavoitteen avulla. Ensimmäiseksi perehdytään digitaalisen markkinoinnin keinoihin, niiden tuomaan liiketoiminnalliseen hyötyyn ja mitattavuuteen. Toiseksi tutkitaan empiirisesti digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja ja keinoja prospektikannan keräämisessä ja liidien tuottamisessa. Tutkimuksen empiirinen osa toteutetaan internetkyselyin ja toimeksiantajan case-esimerkkiä analysoiden. Tutkimuksen empiirisen osan perustana käytetään SARAS –mittausmenetelmää, jonka kautta tuotetaan tutkimuksen johtopäätöksiä digitaalisen markkinoinnin keinojen kehittämiseksi. Tutkielma on luonteeltaan päätöksentekometodologinen.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalisen markkinoinnin keinoista tehokkaimmiksi koetaan yrityksen internetsivut ja sähköpostimainonta. Digitaalisen markkinoinnin mittaamisen hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää prospektikannan tunnistamisessa ja vuorovaikutteinen viestintä on liidien saamisen edellytys. Mitä kohdennetumpaa markkinointia B-to-B –yritykset pystyvät luomaan, sitä tehokkaammin liidejä saadaan ja sitä nopeammin liidejä voidaan sitouttaa yrityksen asiakkaaksi.