Sähköpostin oikeussuoja työsuhteessa
Kuivamäki, Johanna (2007)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yksityisellä henkilöllä on olemassa yksilön suoja ja suurimmaksi osaksi on hänen omassa päätösvallassaan, kuinka hyvin hän suojaa yksityisyyttään ja kuinka tarkasti hän valvoo yksityistä omaisuuttaan, viestejään tai tietopääomaansa.
Työsuhteessa yksityinen henkilö on toisena osapuolena ja edustaa usein työnantajaa viestinnässään. Nykypäivän yhteiskunnassa sähköinen viestintä on toimivaa, sujuvaa, nopeaa ja yhä useammin käytetty tapa hoitaa asioita sekä työtehtäviä. Sähköposti on keskeinen osa sähköistä viestintää ja työsuhteessa keskeinen osa työtehtäviin liittyvän viestinnän hoitamista. Työsähköpostin käyttö ei kuitenkaan aina rajoitu pelkästään työviestien lähettämiseen vaan mukana voi olla myös yksityisluonteisia, luottamuksellisia viestejä. Sähköpostin käyttö, sen valvonta ja käytön ohjeistaminen on työpaikoilla usein kovin kirjavaa ja epäselvää, siksi tarvitaan yhteisiä käytännön pelisääntöjä sekä sääntelyä lainsäädännön muodossa.
Tutkimuksessa selvitetään yksityisyyden suojaan työelämässä ja sähköpostin käytön valvontaan liittyvää, voimassa olevaa lainsäädäntöä. Tutkimus on vahvasti oikeusdogmaattinen eli perustuu voimassa olevan oikeuden tulkintaan. Tutkimukseen on otettu mukaan myös käytännön näkökulmaa eli tutkimuksessa pohditaan yhdessä työnantajan edustajan kanssa sähköpostin käyttöä ja sen valvontaa sekä näihin liittyviä intressieroja.
Yksityisyyden suojasta työelämässä säädetty laki tuli voimaan 1.10.2004. Tämä työelämän tietosuojalaki sääntelee työnantajan oikeuksia työntekijän viestien esille avaamiseen ja hakemiseen. Laki on osoittautunut tiukaksi, mutta työntekijän perusoikeuksia suojaavaksi ja käytännössä riittäväksi. Työntekijän luottamuksellisen viestin suoja on turvattu nykyisellä lainsäädännöllä hyvin. Myös työnantajan oikeudet työntekijän tekniseen valvontaan löytyvät tästä työelämän tietosuojalaista. Lainsäädännöllä on pyritty edistämään yhteistoimintaa työnantajan ja työntekijöiden välillä sekä sääntelemään kat-tavasti mahdolliset ongelmatilanteet työntekijän poissaolojen aikana. Työntekijän sähköpostiviestien tunnistamistietojen ja viestien sisällön luottamuksellisuus on taattava.
Työsuhteessa yksityinen henkilö on toisena osapuolena ja edustaa usein työnantajaa viestinnässään. Nykypäivän yhteiskunnassa sähköinen viestintä on toimivaa, sujuvaa, nopeaa ja yhä useammin käytetty tapa hoitaa asioita sekä työtehtäviä. Sähköposti on keskeinen osa sähköistä viestintää ja työsuhteessa keskeinen osa työtehtäviin liittyvän viestinnän hoitamista. Työsähköpostin käyttö ei kuitenkaan aina rajoitu pelkästään työviestien lähettämiseen vaan mukana voi olla myös yksityisluonteisia, luottamuksellisia viestejä. Sähköpostin käyttö, sen valvonta ja käytön ohjeistaminen on työpaikoilla usein kovin kirjavaa ja epäselvää, siksi tarvitaan yhteisiä käytännön pelisääntöjä sekä sääntelyä lainsäädännön muodossa.
Tutkimuksessa selvitetään yksityisyyden suojaan työelämässä ja sähköpostin käytön valvontaan liittyvää, voimassa olevaa lainsäädäntöä. Tutkimus on vahvasti oikeusdogmaattinen eli perustuu voimassa olevan oikeuden tulkintaan. Tutkimukseen on otettu mukaan myös käytännön näkökulmaa eli tutkimuksessa pohditaan yhdessä työnantajan edustajan kanssa sähköpostin käyttöä ja sen valvontaa sekä näihin liittyviä intressieroja.
Yksityisyyden suojasta työelämässä säädetty laki tuli voimaan 1.10.2004. Tämä työelämän tietosuojalaki sääntelee työnantajan oikeuksia työntekijän viestien esille avaamiseen ja hakemiseen. Laki on osoittautunut tiukaksi, mutta työntekijän perusoikeuksia suojaavaksi ja käytännössä riittäväksi. Työntekijän luottamuksellisen viestin suoja on turvattu nykyisellä lainsäädännöllä hyvin. Myös työnantajan oikeudet työntekijän tekniseen valvontaan löytyvät tästä työelämän tietosuojalaista. Lainsäädännöllä on pyritty edistämään yhteistoimintaa työnantajan ja työntekijöiden välillä sekä sääntelemään kat-tavasti mahdolliset ongelmatilanteet työntekijän poissaolojen aikana. Työntekijän sähköpostiviestien tunnistamistietojen ja viestien sisällön luottamuksellisuus on taattava.