The Impact of Social Media on Investors' Risk-Taking

Bachelor's thesis
Uwasa_2025_Miettinen_Marko.pdf - 1.14 MB

Kuvaus

This thesis examines how social media impacts investors’ risk-taking behavior. Thesis is based on previous finance literature. Theory consists of behavioral finance theories, social learning theory, and efficient market hypothesis. With the help of these we seek to understand the underlying phenomena. In social media, rapid information, algorithmic content personalization, and the influence of other investors are things that may increase investors’ tendency to take risks. The phenomenon is explained through herd behavior, confirmation bias, and the effects of narratives. Also, information overload may be a significant factor. The aim of the thesis is to answer the research question “How does social media influence investors’ risk-taking behavior” by presenting a hypothesis that social media increases investors’ risk-taking. Based on the discussed studies, support has been found for the hypothesis, but some of the studies emphasize the context-dependent nature of the effects. The study shows that the effects of social media on investor behavior are variable and situational. The results highlight the need for further research that will clarify the significance of social media’s influence and more empirical evidence is needed.
Tämä tutkielma tarkastelee sosiaalisen median vaikutusta sijoittajien riskinotto käyttäytymiseen. Tutkielma pohjautuu aiempaan rahoituskirjallisuuteen. Teoreettinen viitekehys koostuu käyttäytymistaloustieteen teorioista, sosiaalisen oppimisen teoriasta sekä tehokkaiden markkinoiden hypoteesista. Näiden avulla pyritään ymmärtämään taustalla vaikuttavia ilmiöitä. Sosiaalisessa mediassa nopea tiedonvälitys, algoritminen sisällön personointi sekä muiden sijoittajien vaikutus voivat lisätä sijoittajien riskinottohalukkuutta. Ilmiötä selitetään laumakäyttäytymisen, vahvistusharhan sekä narratiivien vaikutusten kautta. Myös informaatiotulva voi olla merkittävä tekijä. Tutkielman tavoitteena on vastata tutkimuskysymykseen "Kuinka sosiaalinen media vaikuttaa sijoittajien riskinotto käyttäytymiseen?" esittämällä hypoteesi, jonka mukaan sosiaalinen media lisää sijoittajien riskinottoa. Tarkasteltujen tutkimusten perusteella hypoteesille löytyy tukea, mutta osa tutkimuksista korostaa vaikutusten sidonnaisuutta kontekstiin. Tutkimus osoittaa, että sosiaalisen median vaikutukset sijoittajakäyttäytymiseen ovat vaihtelevia ja tilannesidonnaisia. Tulokset korostavat lisätutkimuksen tarvetta, jotta sosiaalisen median vaikutusten merkitystä voidaan selkeyttää ja empiiristä näyttöä saadaan lisää.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi