Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Impact of Social Media on Investors' Risk-Taking

Miettinen, Marko (2025-05-27)

 
Katso/Avaa
Bachelor's thesis (1.139Mb)
Lataukset: 


Miettinen, Marko
27.05.2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052755186
Tiivistelmä
This thesis examines how social media impacts investors’ risk-taking behavior. Thesis is based
on previous finance literature. Theory consists of behavioral finance theories, social learning
theory, and efficient market hypothesis. With the help of these we seek to understand the underlying phenomena. In social media, rapid information, algorithmic content personalization,
and the influence of other investors are things that may increase investors’ tendency to take
risks. The phenomenon is explained through herd behavior, confirmation bias, and the effects
of narratives. Also, information overload may be a significant factor. The aim of the thesis is to
answer the research question “How does social media influence investors’ risk-taking behavior”
by presenting a hypothesis that social media increases investors’ risk-taking. Based on the discussed studies, support has been found for the hypothesis, but some of the studies emphasize the context-dependent nature of the effects. The study shows that the effects of social media
on investor behavior are variable and situational. The results highlight the need for further research that will clarify the significance of social media’s influence and more empirical evidence
is needed.
 
Tämä tutkielma tarkastelee sosiaalisen median vaikutusta sijoittajien riskinotto käyttäytymiseen. Tutkielma pohjautuu aiempaan rahoituskirjallisuuteen. Teoreettinen viitekehys koostuu käyttäytymistaloustieteen teorioista, sosiaalisen oppimisen teoriasta sekä tehokkaiden markkinoiden hypoteesista. Näiden avulla pyritään ymmärtämään taustalla vaikuttavia ilmiöitä. Sosiaalisessa mediassa nopea tiedonvälitys, algoritminen sisällön personointi sekä muiden sijoittajien vaikutus voivat lisätä sijoittajien riskinottohalukkuutta. Ilmiötä selitetään laumakäyttäytymisen, vahvistusharhan sekä narratiivien vaikutusten kautta. Myös informaatiotulva voi olla merkittävä tekijä. Tutkielman tavoitteena on vastata tutkimuskysymykseen "Kuinka sosiaalinen media vaikuttaa sijoittajien riskinotto käyttäytymiseen?" esittämällä hypoteesi, jonka mukaan sosiaalinen media lisää sijoittajien riskinottoa. Tarkasteltujen tutkimusten perusteella hypoteesille löytyy tukea, mutta osa tutkimuksista korostaa vaikutusten sidonnaisuutta kontekstiin. Tutkimus osoittaa, että sosiaalisen median vaikutukset sijoittajakäyttäytymiseen ovat vaihtelevia ja tilannesidonnaisia. Tulokset korostavat lisätutkimuksen tarvetta, jotta sosiaalisen median vaikutusten merkitystä voidaan selkeyttää ja empiiristä näyttöä saadaan lisää.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [134]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste