Fantasiaroolipelin hahmojen representaatio : Seksuaalisuuden ja sukupuolen rooli Baldur's Gate 3 -videopelin hahmoissa
Pysyvä osoite
Kuvaus
Representaatio on aktiivinen prosessi, jonka avulla ihmiset ymmärtävät toisiaan ja ympäristöään. Representaatiot muokkaavat ajatusmalleja ja käsityksiä eri asioista ja ihmisistä. Representaatio mediassa luo merkityksiä median kuluttajille: mikäli representaatio on yksipuolista, vääristynyttä tai virheellistä, se voi luoda tiedostettuja tai tiedostamattomia negatiivisia mielikuvia.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, mikä on sukupuolen ja seksuaalisuuden rooli Baldur’s Gate 3 -videopelin seuralaishahmojen representaatiossa. Baldur’s Gate 3 on digitaalinen roolipeli, jossa pelaaja voi itse luoda pelattavan hahmonsa eli avatarinsa tai valita yhden valmiista seuralaishahmoista. Seuralaishahmoilla voi pelata ja heillä on oma tarinansa pelissä. Pelissä pelaajan valinnoilla on merkitystä pelin juonen etenemisen, pelin tapahtumien sekä seuralaishahmojen luonteen kehittymisen kannalta. Tutkielmassa tarkastellaan hahmojen representaatiota sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden roolia siinä.
Aineistona tutkimuksessa on Baldur’s Gate 3 -videopeli, joka voitti julkaisuvuonnaan useita nimekkäitä palkintoja ja sai erittäin positiivisen vastaanoton peliyhteisöissä. Tutkimusmenetelmänä toimii multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi. Tutkimuksessa hyödynnetään kyseisen metodin mallia, jossa tekstiä analysoidaan genren, sisällön, latenssien, rakenteen ja kriittisen analyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella havaittiin, että seuralaishahmojen seksuaalisuuden representaatiossa merkittäviä teemoja ovat panseksuaalisuus, ulkoinen seksikkyys, romanttisuus sekä seksin näyttäminen pelissä ja suhtautuminen seksiin. Hahmojen sukupuolen representaatiossa merkittävää on perinteisten sukupuoliroolien puuttuminen ja sukupuolen merkityksettömyys romantisoinnissa.
Johtopäätökset ovat, että seksuaalisuudella ja sukupuolella on merkittävä rooli hahmojen representaatiossa. Seksuaalisuus ja romantisointi tuo syvyyttä hahmojen representaatioon, sillä hahmot kertovat itsestään enemmän pelissä, kun pelaaja romantisoi hahmoa. Seksikohtausten luonne ja näyttäminen ovat liitoksissa hahmojen luonteeseen ja taustaan. Sukupuolella ei tueta perinteisiä sukupuolirooleja tai -stereotypioita hahmoissa. Seksuaalisuus ja sukupuoli toimivat pelissä tarinankerronnallisena elementtinä ja hahmojen representaatiossa keinona rakentaa identiteettiä ja ainutkertaisuutta.