Muusikot sisältönsä mainoskasvoina : Tarkastelussa rap-muusikoiden TikTok-videoiden vakuuttamisen keinot

Pro gradu -tutkielma

Kuvaus

Sosiaalinen media on muuttanut musiikkialaa ja musiikin kuuntelua 2010-luvulla. Se on antanut ennennäkemättömiä mahdollisuuksia päästä vain yhden kappaleen avulla kaikkien kohderyhmään kuuluvien huomion kohteeksi. Musiikki heijastaa ihmisten mielikuvia tai asenteita ympärillä olevasta maailmasta, ja nyt 2020-luvun alussa rap-musiikki on yksi kuunnelluimpia tyylilajeja Suomessa. Tämä näkyy muun muassa kappaleiden kuuntelukerroissa ja musiikkipalvelu Spotifyn Top 50 -listan kappaleista. TikTok, yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median alustoista, vaikuttaa paljon siihen, mitä kappaleita kuunnellaan ja mitä ei. TikTokin laaja suosio on ollut käänteentekevää musiikkimarkkinoinnissa. Muusikot tekevät alustalle monipuolisemmin sisältöä, liittymättä suoraan musiikin tai keikkojen mainostamiseen. Sisältö, mitä muusikot tekevät sosiaaliseen mediaan tai se, miten he näyttäytyvät julkisuudessa, vaikuttaa heidän uraansa ja julkisuuskuvaansa. Kaiken median avulla halutaan pysyä ihmisten mielessä, vaikuttaa johonkin ja saada näkyvyyttä omalle uralleen. Tutkimuksessa analysoidaan nuorten suomalaisten rap-muusikoiden tekemää TikTok-sisältöä. Muusikot ovat alle 30-vuotiaita nais- ja miesoletettuja suomalaisia muusikoita, jotka käyttävät TikTokia aktiivisesti musiikkiuran ohella. Kaikki ovat myös tunnettuja nimiä suomalaisella rap-kentällä ja ovat hyvin ajankohtaisia nousevia muusikoita. He ovat myös julkaisseet uutta musiikkia aktiivisesti vuoden 2023 aikana, ja kaikilla on vuonna 2023 sijoittunut kappaleita Suomen Spotifyn viralliselle top-listalle. Tavoitteena on selvittää, millaista sisältöä muusikot ylipäätään tekevät alustalle, millainen sisältö on suosituinta sekä tutkimuksen keskeisimpänä kysymyksenä, millaisia vakuuttamisen keinoja muusikot hyödyntävät sisällössään. Tutkimuksen analyysimenetelmänä hyödynnetään pääosin retorista sisällönanalyysia. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Suomessa muusikot hyödyntävät monipuolisesti erilaisia vakuuttamisen keinoja. Analyysi jaettiin kolmeen pääkategoriaan perinteisen retoriikan teorian pohjalta, jokaista löytyi aineiston videosta. Videoita oli tehty eniten liittyen musiikin tai keikkojen mainostamiseen, kuitenkin oli paljon sisältöä myös, joissa muusikot toivat esiin omaa persoonaa erilaisten keinojen kautta, ilman että sisältö liittyi suoraan heidän työhönsä. Tuloksista voidaan analysoida, että muusikot ymmärtävät TikTok-sovelluksen tärkeyden 2020-luvulla. He haluavat käyttää monipuolisesti alustaa, saada näkyvyyttä ja rakentaa omaa henkilökuvaa. Tuloksia voidaan hyödyntää musiikkialalla laajasti, muun muassa musiikin markkinoinnissa, viestinnässä sosiaalisessa mediassa sekä nuoriin ja nuoriin aikuisiin vaikuttamisessa.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi