Achieving supply chain sustainability and resilience through supplier experience development : Exploratory multi-case study
Pysyvä osoite
Kuvaus
The recent changes in the economic environment caused by COVID-19, the Ukraine war and
sustainability issues have led to troubles in the global supply chains. These issues have alerted
manufacturing organizations to pay more attention to the supplier’s role in achieving a better level of sustainability and resilience in their supply chains. Similarly, Finnish manufacturing companies, like their global supply chain partners, must adapt to these challenges to remain competitive. This thesis investigates how supplier experience development can affect Finnish manufacturing companies’ abilities to improve supply chain sustainability and resilience. Supplier experience is a relatively new topic among academics. However, its presence can be seen in organizations daily operations. Scholars have also explored this concept within the literature on buyer-supplier relationships and supplier satisfaction. In addition to supplier experience, this thesis’s theoretical framework is built on sustainable supply chain management and supply chain resilience literature. The study is a multi-case study, where three Finnish manufacturing companies are interviewed. The findings are analysed by utilizing a thematic cross-case analysis, where differences and similarities among the case companies can be identified. Firstly, the study identifies common drivers and barriers for supply chain sustainability. Second, the study aims to find an understanding of collaboration’s role in supply chain risk management. Lastly, this study aims to understand what affects suppliers’ experience working with buyer companies and how those factors can be developed to provide better experiences. Based on the theoretical framework and the research findings of this thesis, it can be concluded that supplier experience components can be intentionally developed to enable more positive experiences for suppliers, thereby strengthening trust, collaboration, and commitment to maintaining long-term relationships. Consequently, these factors have an impact on the organisation's ability to manage and develop supply chain sustainability and resilience. Managerial implications of this study indicate that it is important to understand what the factors are that affect suppliers’ experiences. Even though the findings of this thesis show that suppliers value collaboration, particularly in the context of sustainable development, as well as factors such as availability, efficient communication, reliability, timely payment of invoices, and predictability, these factors are not universal but can vary for each supply chain partner. Furthermore, strategies to develop supplier experience can also be supply chain specific. However, based on the findings of this thesis, Finnish manufacturing companies emphasize building strong, long-term relationships through consistent communication, feedback sessions, and collaborative efforts aimed at continuous improvement as efficient
strategies to influence their suppliers’ experiences. The findings of this study offer theoretical
insights for academic research on supplier experience, especially its impact on sustainability and resilience, as well as practical value for supply chain professionals seeking to understand the benefits of investing in supplier experience development.
Viimeaikaiset taloudelliseen ympäristöön vaikuttaneet tapahtumat, kuten COVID-19-pandemia,
Ukrainan sota ja vastuullisuushaasteet, ovat aiheuttaneet häiriöitä globaaleissa toimitusketjuissa. Nämä ongelmat ovat herättäneet organisaatiot kiinnittämään enemmän huomiota toimittajien rooliin toimitusketjujen vastuullisuuden ja resilienssin parantamisessa. Samoin suomalaiset valmistusyritykset ja heidän toimitusketjukumppaninsa joutuvat sopeutumaan näihin haasteisiin säilyttääkseen kilpailukykynsä. Tämä opinnäytetyö tarkastelee sitä, kuinka toimittajakokemuksen kehittäminen voi vaikuttaa suomalaisyritysten kykyyn parantaa toimitusketjunsa vastuullisuutta ja resilienssiä. Toimittajakokemus on suhteellisen uusi tutkimusaihe akateemisessa maailmassa. Sen läsnäolo on kuitenkin nähtävissä organisaatioiden päivittäisessä toiminnassa. Tutkijat ovat myös sivunneet tätä aihetta ostaja–toimittaja-suhteisiin ja toimittajatyytyväisyyteen keskittyvässä kirjallisuudessa. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu toimittajakokemuksen lisäksi vastuullisen toimitusketjun hallintaa ja toimitusketjun resilienssiä käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena, joissa haastateltiin kolmea suomalaista valmistusyritystä. Tulokset analysoitiin hyödyntämällä temaattista poikkitapausanalyysiä, jonka avulla tunnistetaan tapausten välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää toimitusketjujen vastuullisuuden yleisiä ajureita ja esteitä. Lisäksi se pyrkii ymmärtämään yhteistyön roolia toimitusketjujen riskienhallinnassa. Lopuksi tutkimuksessa tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat toimittajien kokemuksiin ostajaorganisaatioiden kanssa työskentelystä ja kuinka näitä tekijöitä voidaan kehittää parempien kokemusten saavuttamiseksi. Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että toimittajakokemuksen osa-alueita voidaan tietoisesti kehittää, jotta toimittajille voidaan tarjota myönteisempiä kokemuksia. Tämä puolestaan vahvistaa luottamusta, yhteistyötä ja sitoutumista pitkäaikaisiin ostaja-toimittaja-suhteisiin. Näillä tekijöillä on vaikutusta organisaation kykyyn hallita
ja kehittää toimitusketjun kestävyyttä ja resilienssiä. Tutkimuksen käytännön johtopäätökset
osoittavat, että on tärkeää ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat toimittajien kokemuksiin. Vaikka
tulokset osoittavat, että toimittajat arvostavat erityisesti kestävän kehityksen kontekstissa tapahtuvaa yhteistyötä sekä asioita kuten saavutettavuutta, tehokasta viestintää, luotettavuutta,
laskujen oikea-aikaista maksamista ja ennakoitavuutta, nämä tekijät eivät ole universaaleja,
vaan voivat vaihdella toimitusketjuittain. Lisäksi strategiat toimittajakokemuksen kehittämiseksi
voivat olla toimitusketjukohtaisia. Tästä huolimatta tutkimuksen tulosten perusteella suomalaiset valmistusyritykset korostavat vahvojen, pitkäaikaisten suhteiden rakentamista johdonmukaisen viestinnän, palautekeskustelujen ja yhteisten jatkuvaan parantamiseen tähtäävien kehitystoimien avulla. Näitä seikkoja pidetään tehokkaina keinoina vaikuttaa toimittajakokemukseen. Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat teoreettista arvoa toimittajakokemusta koskevalle akateemiselle tutkimukselle, erityisesti sen vaikutuksista toimitusketjujen vastuullisuuteen ja resilienssiin. Tutkimus tarjoaa myös käytännön hyötyä toimitusketjun hallinnan ammattilaisille, jotka pyrkivät ymmärtämään toimittajakokemuksen kehittämiseen liittyviä hyötyjä.