Authenticity in sustainable branding and its effect on consumers trust and loyalty
Hanhimäki, Oona (2025-01-12)
Hanhimäki, Oona
12.01.2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051241026
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051241026
Tiivistelmä
Aitoudesta on tullut kuluttajille merkittävä tekijä viime aikoina, kun he miettivät minkä yrityksen tai brändin tuotteita tai toimintaa he haluavat tukea. Viherpesun yleistymisestä on tullut haaste, koska se on nostanut kuluttajien skeptisyyttä yritysten väitteitä ja tekoja kohtaan. Aitous voi toimia ratkaisuna tälle haasteelle, koska kun kuluttajat havaitsee yri-tyksen olevan aito, he luottavat yritykseen ja sen väitteisiin enemmän. Tutkielma perehtyy aitouteen kestävän brändäyksen kontekstissa ja miten aitous vaikuttaa kuluttajien luotta-mukseen ja uskollisuuteen. Tavoitteena on tuottaa ymmärrystä aitoudesta ja brändin ai-toudesta, miksi se on tärkeää kuluttajille ja, Kuinka tärkeää se on verrattuna muihin teki-jöihin, kuten hintaan tai laatuun. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat: Mitkä aitouden ulottuvuudet ovat tärkeimpiä kuluttajien luottamuksen rakentamisessa kestäviä brändejä kohtaan? Mikä rooli aitoudella on kuluttajien uskollisuuden luomisessa verrattuna muihin tekijöihin, kuten hintaan, laatuun tai mukavuuteen? Miten tunneside brändiin vaikuttaa siihen, miten kestävän brändäyksen aitous liittyy brändiuskollisuuteen? Tutkielman tutki-muskysymyksiin vastattiin suorittamalla kirjallisuuskatsaus. Merkittäviksi tekijöiksi, jotka vaikuttavat kuluttajien luottamukseen aitouden lisäksi, havaittiin rehellisyys, läpinäkyvyys ja laatu. Läpinäkyvyys havaittiin myös merkittävänä tekijänä kestäville brändeille, varsinkin viherpesun takia. Kun kuluttajat havaitsee, että brändi on läpinäkyvä, he luottavat siihen enemmän, joka vähentää heidän huoltaan siitä, että yritys harjoittaa viherpesua. Yhteen-vetona, tutkielman tulokset osoittavat, kuinka brändin aitous on tärkeä tekijä kuluttajien ostopäätöksissä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [132]