Governing suppliers’ compliance with sustainability standards and enhancing relationship performance : The perspective of MNCs, and their suppliers in emerging markets
Martin, Max Joonatan (2025-05-10)
Martin, Max Joonatan
10.05.2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051040043
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051040043
Tiivistelmä
Globalisaation ja siitä johtuvan kilpailun vuoksi monet monikansalliset yritykset ovat riippuvaisia
kehittyvien markkinoiden tuottajista, jotka toimittavat ostajayrityksille sopimuksen mukaisia
hyödykkeitä. On kuitenkin esimerkkejä siitä, että toimittajat rikkovat kestävän kehityksen käytäntöjä, mikä osoittaa, että monikansallisilla yrityksillä on vaikeuksia pyrkiä varmistamaan, että
heidän kehittyvien markkinoiden tuottajat noudattavat kestävän kehityksen käytäntöjä. Monikansallisten yritysten käyttämistä mekanismeista, joilla ne pyrkivät varmistamaan, että niiden
kehittyvien markkinoiden toimittajat noudattavat kestävyysstandardeja, ja parantamaan suhteiden toimivuutta, on vain vähän tietoa. Tämän tutkielman päätavoitteena onkin tutkia mekanismeja, joita monikansalliset yritykset käyttävät pyrkiessään siihen, että heidän kehittyvien markkinoiden tuottajat noudattaisivat kestävyysstandardeja ja parantaisivat kahdenvälisten suhteiden tehokkuutta.
Tämän tutkielman käsitteellinen viitekehys on kehitetty tarkastelemalla olemassa olevaa kirjallisuutta, joka käsittelee tuottajaostajasuhteita, kestävyyttä ja sen merkitystä, että tuottajat noudattavat sitä, sekä mekanismeja, joiden avulla pyritään saamaan toimittajat noudattamaan kestävyysvaatimuksia. Tulokset viittaavat siihen, että kovat mekanismit, kuten kansainvälinen sertifiointi, täydelliset sopimukset, erityisinvestoinnit tuottajayritykseen, tuottajan raportointi yritysten yhteiskuntavastuusta ja monikansallisten yritysten yllätysvierailut tuottaja yritykseen, ja
pehmeät mekanismit, kuten tuottajan maine kestävyyden alalla, monikansallisen yrityksen ja
sen tuottajan välinen luottamus, tehokas viestintä monikansallisen yrityksen ja sen tuottajan
välillä, monikansallisen yrityksen ja sen tuottajan välisen suhteen pituus sekä monikansallisen
yrityksen ja sen tuottajan tulevan suhteen pituus, parantavat kaikki sitä, että tuottajat noudattavat monikansallisen yrityksen kestävyysvaatimuksia. Lisäksi havaitaan, että nämä kovat ja pehmeät mekanismit täydentävät toisiaan tuottajaostajasuhteen suorituskyvyn parantamisessa.
Nämä havainnot auttavat monikansallisia yrityksiä ja poliittisia päättäjiä ymmärtämään useiden
kovien ja pehmeiden mekanismien merkitystä pyrittäessä siihen, että tuottajat noudattaisivat
kestävyysvaatimuksia ja parantaisivat suhteiden toimivuutta Due to globalization and resulting intense competition, many Multinational Corporations
(MNCs) rely on their emerging markets’ suppliers to provide specific components. However,
there are examples of suppliers’ violations of sustainability practices showing that MNCs struggle in seeking the compliance of their emerging markets’ suppliers with sustainability practices.
There is a limited understanding of the mechanisms that MNCs use to seek the compliance of
their emerging market suppliers with sustainability standards and enhance relationship performance. Therefore, the primary objective of this thesis is to explore the mechanisms MNCs use
to seek the compliance of their emerging market suppliers with sustainability standards and enhance relationship performance.
The conceptual framework of this thesis has been developed by reviewing the existing literature
on supplier-buyer relationships, sustainability and importance of supplier’s compliance with it,
and the mechanisms for seeking supplier’s compliance with sustainability. The findings suggest
that Hard mechanisms including International certification, Complete contracts, Specific investments in supplier’s company, Supplier’s CSR reporting, and MNCs surprise visits to supplier’s
company; and soft mechanisms of supplier’s reputation for sustainability, trust between MNC
and its supplier, effective communication between MNC and its supplier, length of relationship
between MNC and its supplier, and length of future relationship between MNC and its supplier
all enhance supplier’s compliance with MNCs sustainability standards. Additionally, it is found
that these hard and soft mechanisms work complementarily in enhancing supplier-buyer relationship performance. These findings help MNCs, and policy makers understand the role of several hard and soft mechanisms for seeking suppliers’ compliance with sustainability and enhancing relationship performance.
kehittyvien markkinoiden tuottajista, jotka toimittavat ostajayrityksille sopimuksen mukaisia
hyödykkeitä. On kuitenkin esimerkkejä siitä, että toimittajat rikkovat kestävän kehityksen käytäntöjä, mikä osoittaa, että monikansallisilla yrityksillä on vaikeuksia pyrkiä varmistamaan, että
heidän kehittyvien markkinoiden tuottajat noudattavat kestävän kehityksen käytäntöjä. Monikansallisten yritysten käyttämistä mekanismeista, joilla ne pyrkivät varmistamaan, että niiden
kehittyvien markkinoiden toimittajat noudattavat kestävyysstandardeja, ja parantamaan suhteiden toimivuutta, on vain vähän tietoa. Tämän tutkielman päätavoitteena onkin tutkia mekanismeja, joita monikansalliset yritykset käyttävät pyrkiessään siihen, että heidän kehittyvien markkinoiden tuottajat noudattaisivat kestävyysstandardeja ja parantaisivat kahdenvälisten suhteiden tehokkuutta.
Tämän tutkielman käsitteellinen viitekehys on kehitetty tarkastelemalla olemassa olevaa kirjallisuutta, joka käsittelee tuottajaostajasuhteita, kestävyyttä ja sen merkitystä, että tuottajat noudattavat sitä, sekä mekanismeja, joiden avulla pyritään saamaan toimittajat noudattamaan kestävyysvaatimuksia. Tulokset viittaavat siihen, että kovat mekanismit, kuten kansainvälinen sertifiointi, täydelliset sopimukset, erityisinvestoinnit tuottajayritykseen, tuottajan raportointi yritysten yhteiskuntavastuusta ja monikansallisten yritysten yllätysvierailut tuottaja yritykseen, ja
pehmeät mekanismit, kuten tuottajan maine kestävyyden alalla, monikansallisen yrityksen ja
sen tuottajan välinen luottamus, tehokas viestintä monikansallisen yrityksen ja sen tuottajan
välillä, monikansallisen yrityksen ja sen tuottajan välisen suhteen pituus sekä monikansallisen
yrityksen ja sen tuottajan tulevan suhteen pituus, parantavat kaikki sitä, että tuottajat noudattavat monikansallisen yrityksen kestävyysvaatimuksia. Lisäksi havaitaan, että nämä kovat ja pehmeät mekanismit täydentävät toisiaan tuottajaostajasuhteen suorituskyvyn parantamisessa.
Nämä havainnot auttavat monikansallisia yrityksiä ja poliittisia päättäjiä ymmärtämään useiden
kovien ja pehmeiden mekanismien merkitystä pyrittäessä siihen, että tuottajat noudattaisivat
kestävyysvaatimuksia ja parantaisivat suhteiden toimivuutta
(MNCs) rely on their emerging markets’ suppliers to provide specific components. However,
there are examples of suppliers’ violations of sustainability practices showing that MNCs struggle in seeking the compliance of their emerging markets’ suppliers with sustainability practices.
There is a limited understanding of the mechanisms that MNCs use to seek the compliance of
their emerging market suppliers with sustainability standards and enhance relationship performance. Therefore, the primary objective of this thesis is to explore the mechanisms MNCs use
to seek the compliance of their emerging market suppliers with sustainability standards and enhance relationship performance.
The conceptual framework of this thesis has been developed by reviewing the existing literature
on supplier-buyer relationships, sustainability and importance of supplier’s compliance with it,
and the mechanisms for seeking supplier’s compliance with sustainability. The findings suggest
that Hard mechanisms including International certification, Complete contracts, Specific investments in supplier’s company, Supplier’s CSR reporting, and MNCs surprise visits to supplier’s
company; and soft mechanisms of supplier’s reputation for sustainability, trust between MNC
and its supplier, effective communication between MNC and its supplier, length of relationship
between MNC and its supplier, and length of future relationship between MNC and its supplier
all enhance supplier’s compliance with MNCs sustainability standards. Additionally, it is found
that these hard and soft mechanisms work complementarily in enhancing supplier-buyer relationship performance. These findings help MNCs, and policy makers understand the role of several hard and soft mechanisms for seeking suppliers’ compliance with sustainability and enhancing relationship performance.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [134]