Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nuoret pikamuodin vastustajina: Vaikuttajien rooli nuorten pikamuodin vastustamisen edistämisessä

Juuti, Mari (2025-04-29)

 
Katso/Avaa
Pro gradu -tutkielma (848.8Kb)
Lataukset: 


Juuti, Mari
29.04.2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932109
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten vaikuttajat voivat edistää nuorten
pikamuodin kulutuksen vastustamista ja kestävämpien kulutustottumusten syntymistä. Vaikka
vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta nuorten kulutuskäyttäytymiseen on tutkittu, sen
mahdollisuuksia edistää vastuullisempaa kulutusta ja antikuluttamista on tutkittu vähän. Tämä
tutkimuksen tarkoituksena on täyttää kyseinen tutkimusaukko.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee pikamuotia, nuorten pikamuodin kulutusta ja
antikuluttamista. Lisäksi siinä tarkastellaan vaikuttajien ja vaikuttajamarkkinoinnin roolia
nuorten kulutuskäyttäytymisessä. Teoreettisessa viitekehyksessä esiteltyjä teemoja on
hyödynnetty myös tutkimuksen haastattelurungon laatimisessa. Tutkimus on toteutettu
laadullisena tutkimuksena, ja sen empiirinen aineisto on kerätty teemahaastatteluilla
kymmeneltä 18–19-vuotiaalta naispuoliselta TikTokia käyttävältä nuorelta. Aineisto on
analysoitu fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa hyödyntäen.

Tutkimuksen tulokset pohjautuvat haastatteluiden pohjalta tehtyihin havaintoihin ja löydöksiin.
Tulokset tunnistavat, että vaikuttajilla on potentiaalia toimia edistävänä tekijänä nuorten
kestävämpien kulutustottumusten muodostumisessa. Vaikuttajien vaikutus syntyy erityisesti
silloin, kun heidät koetaan uskottaviksi, luotettaviksi, aidoiksi ja samaistuttaviksi. Vaikka nuoret
tiedostavat hyvin pikamuodin aiheuttamat haitat, he kuluttavat sitä edelleen sen edullisuuden,
trendikkyyden, helpon saatavuuden ja tyyliin sopivuuden vuoksi. Tuloksissa korostuu kuitenkin
nuorten kiinnostus vastuullisempia vaatteita ja kulutustottumusten muuttamista kohtaan.

Tutkimuksen perusteella vaikuttajien konkreettisiksi keinoiksi edistää nuorten vastuullisempien
kulutusvalintojen syntymistä ja pikamuotivastaisempaa ajattelutapaa nousivat vastuullisen
kulutuksen edistäminen käytännön esimerkein, helposti ymmärrettävä tietoisuuden lisääminen
pikamuodin aiheuttamista haitoista sekä vastuullisten helposti toteutettavien vaihtoehtojen
esiin tuominen. Lisäksi tehokkaina keinoina näyttäytyivät sisältö, joka kannustaa vaatteiden
ostamiseen käytettynä, niiden korjaamiseen ja muokkaamiseen. Tämä tutkimus tuo esiin
vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia edistää vastuullisempaa kulutuskulttuuria ja toimii
pohjana jatkotutkimukselle nuorten kuluttajakäyttäytymisen kestävyyden tukemisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7617]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste