Assessing the Influence of Target’s CSR on Acquisition Premiums in Europe : An Examination of ESG Premiums
Pysyvä osoite
Kuvaus
This thesis examines the relationship between the target’s acquisition premium and its pre-acquisition CSR rating. The study’s objective is to investigate whether target firm’s CSR rating influences the target selection within the M&A process and if the sustainability performance is priced in within the valuation and bidding phase of the M&A transaction. Explicitly, the thesis aims to determine whether an ESG-based premium exists associated with target firms in Europe. Furthermore, the study investigates whether the impact of the target’s CSR is stronger in intra-industry acquisitions.
The theoretical framework of the study is built on key normative and descriptive theories concerning the bidding and valuation of the target firm in the M&A setting. The study is based on a sample consisting of 424 European M&A transactions across 16 countries between the years 2010 and 2024. The research methodology employs multivariate analysis to study the relationship between the variables. Ordinary Least Squares regression is used to test the hypotheses by regressing the acquisition premium against the primary variable of interest, the target firm’s pre-acquisition CSR rating, and a set of deal- and firm-specific control variables.
Consistent with previous literature, the study finds a positive and statistically significant relationship between the target’s pre-acquisition CSR rating and its acquisition premium. The findings indicate that acquirers are willing to pay a premium for socially responsible target firms, providing evidence that CSR plays a role in M&A transactions. Furthermore, the study finds positive and statistically significant evidence that the impact of the target’s CSR on acquisition premium is more profound when the acquirer and target operate in the same industry. Therefore, it could be inferred that by acquiring a socially responsible competitor, the acquirer is provided with a direct opportunity to absorb and implement the “best practices” in sustainability and corporate responsibility. Moreover, the study finds both contradicting and statistically significant results concerning the measurement window of the acquisition premium. The findings indicate that the premium is greater when measured using a long window prior to the announcement, while using a shorter window do not yield statistically significant results. The findings illustrate that market timing matters.
Tämä tutkielma tarkastelee yrityskaupan kohteena olevan yrityksen hankintaa edeltävän yritysvastuun (CSR) ja sen hintapreemion välistä suhdetta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, vaikuttaako kohdeyrityksen CSR-luokitus kohteen valintaan yrityskauppaprosessissa ja hinnoitellaanko kohteen vastuullisuustoiminta yrityskaupan arvonmääritys- ja tarjousvaiheessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kohdistuuko eurooppalaisiin kohdeyrityksiin ESG-pohjainen preemio. Lisäksi tarkastellaan, onko kohteen vastuullisuusvaikutus suurempi toimialan sisäisissä yritysostoissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu keskeisille teorioille, jotka koskevat kohdeyrityksen arvonmääritystä. Tutkimus perustuu otokseen, joka koostuu 424 eurooppalaisesta yrityskaupasta 16 maassa vuosina 2010–2024. Tutkimusmenetelmä käyttää monimuuttuja-analyysiä muuttujien välisen suhteen tutkimiseen. OLS-regressiota (Ordinary Least Squares) käytetään hypoteesien testaamiseen mittaamalla hintapreemion ja kohdeyrityksen hankintaa edeltävän CSR-arvion suhdetta, sekä hyödynnetään useita kauppa- ja yrityskohtaisia kontrollimuuttujia.
Tulokset osoittavat, että kohteen CSR-suorituskyvyllä on positiivinen ja tilastollisesti merkittävä suhde hintapreemioon. Tulokset osoittavat, että ostajayritykset ovat valmiita maksamaan preemion sosiaalisesti vastuullisista kohdeyrityksistä, mikä osoittaa, että yritysten yhteiskuntavastuulla on merkitystä yrityskauppatilanteissa. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että kohteen vastuullisuudella on suurempi merkitys preemioon, kun ostaja ja kohde toimivat samalla toimialalla. Näin ollen voidaan päätellä, että ostamalla sosiaalisesti vastuullisen kilpailijan, ostajalle saa suoran mahdollisuuden omaksua kestävän kehityksen ja yritysvastuun parhaat käytännöt. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat ristiriitaisia sekä tilastollisesti merkitseviä tuloksia hankintapreemion mittaustavasta. Tulokset osoittavat, että hintapreemio on suurempi, kun se mitataan pitkällä ikkunalla ennen yrityskaupan julkista ilmoitusta, kun taas lyhyemmällä ikkunalla mitattuna preemio ei tuottanut tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Tulokset osoittavat, että markkinoiden ajoituksella on merkitystä yrityskauppatilanteissa.