Lentävän henkilöstön virtuaaliset kehityskeskustelut
Sämpi, Sanna (2025-01-31)
Sämpi, Sanna
31.01.2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501318563
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501318563
Tiivistelmä
Tässä työssä pohditaan koronapandemian tuoman digiloikan myötä erityisesti kehityskeskustelu-jen siirtämistä kokonaan virtuaaliseksi kanssakäymiseksi. Yritysten tehokkuuden ja ajansäästön tavoittelun sekä virtuaalisen työn lisääntymisen kannalta on syntynyt tarve myös virtuaaliselle johtamiselle. Digitalisaation ja hybridityön lisääntyessä kasvokkain viestinnän tärkeys sekä arvos-tus parhaana viestinnän välineenä on myös hieman murentunut kommunikointimedioiden ja työ-kalujen monipuolistuessa ja kehittyessä. Aihe on erityisen tärkeä etenkin aloilla, joissa työskente-lyn virtuaalisuus on ollut läsnä työn luonteen takia aina, esimerkiksi lentoalalla, jossa työntekijät ja tiimit ovat maantieteellisesti hajautettuna toisistaan sekä kaukana esihenkilöistään suurimman osan työajastaan. Tutkimusongelmana pohditaan siten, miten kehityskeskustelut toteutetaan lentävälle henkilöstölle virtuaalisesti niin, että ne ovat laadukkaat sekä työntekijän, että esihenki-lön näkökulmasta. ensimmäisellä tutkimuskysymyksellä selvitetään etäjohtamisen ja siten virtu-aalisten kehityskeskustelujen ongelmia ja hyötyjä. Toisella tutkimuskysymyksellä pohditaan orga-nisaation, työntekijän ja esihenkilön tarpeita virtuaalisille kehityskeskusteluille sekä kolmannella tutkimuskysymyksellä, minkälainen on toimivien virtuaalisten kehityskeskustelujen sisältö, keinot ja työvälineet. Tutkielmassa selvitetään virtuaalisuuden, etäjohtamisen ja kehityskeskustelujen käsitteitä sekä transformatiivisen ja transaktionaalisen johtamisen käsitteiden eroja. Menetel-mänä työssä on teoreettinen tutkimus, eli haetun teorian avulla on tarkoitus luoda sopiva malli virtuaalisille kehityskeskusteluille. Teoriaa on haettu niin etäjohtamisesta, kehityskeskusteluiden historiasta ja kehityksestä, kuin viestintämenetelmien kehittymisestäkin. Aihe tutkielmaan on löytynyt kirjoittajan työstä ilmailualalla ja siinä esiintyvästä selvitystarpeesta virtuaalisuuden li-sääntyessä yrityksissä koronapandemian myötä sekä ilmailualan kiristyvän tehokkuuden tavoitte-lun ongelmasta työntekijöiden hyvinvoinnin kustannuksella. Teoriapohjana on käytetty kahta väitöskirjaa, väitöskirjasta tehtyä videoluentoa sekä tieteellisiä artikkeleita tutkielman keskeisistä käsitteistä ja aiheista. Johtopäätöksissä pyritään yhdistämään teoriasta etsittyjä hyväksi todettu-ja malleja etäjohtamisesta ja soveltamaan niitä teoriasta löydettyihin modernin kehityskeskuste-lun näkökulmiin sekä sovittamaan tätä teoriakehystä tutkielmassa ongelmana olevaan ilmai-lualaan ja siellä erityisesti tarkastelun alla olevaan lentävään henkilöstöön. Mallin pohjana toimii itseohjautuvuusteoria eli SDT-teoria, joka liittyy työntekijän kolmeen perustarpeeseen; kontrollin tunteen tarpeeseen, haastettuna olemisen tarpeeseen ja yhteenkuuluvuuden tarpeeseen. Tähän liitetään virtuaalisen esihenkilön edellytykset ja kompetenssit, jolloin esihenkilön on rakennettava ryhmälleen hyvät struktuurit ja käytännöt virtuaaliseen johtamiseen ja -viestimiseen. Näihin voi-daan käyttää apuna kehitettyä kunnioittavan kyselyn käsitettä, sekä kehityskeskustelujen muut-tumista vuosittaisten keskustelujen sijaan jatkuvaan suorituksen johtamisen palautteenantoon ja arviointiin.