Miten elokuvan ilmiöittäminen saavutetaan?
Korpinen, Julia, Margareeta (2025-02-21)
Korpinen, Julia, Margareeta
21.02.2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022113242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022113242
Kuvaus
-
Tiivistelmä
Elokuvasta ilmiön luominen noussut keskeiseksi tavoitteeksi modernissa elokuvateollisuudessa. Tässä tutkielmassa analysoidaan, miten viraalimarkkinointi ja nostalgiamarkkinointi voivat yhdessä luoda kulttuurisesti ja kaupallisesti merkityksellisiä elokuvailmiöitä. Case-esimerkkinä toimii Barbie-elokuva, jonka markkinointikampanja yhdisti perinteiset ja modernit markkinointikeinot tavoittaakseen monipuolisen yleisön. Tutkielman ensimmäinen tavoite on analysoida perinteisiä elokuvamarkkinoinnin keinoja, kuten lehdistökampanjoita ja trailereita, sekä niiden roolia elokuvien menestyksessä. Toisena tavoitteena on määritellä viraalimarkkinointi ja nostalgiamarkkinointi sekä niiden vaikutus elokuvien markkinointiin. Kolmas tavoite on arvioida Barbie-elokuvan markkinointikampanjaa käytännön esimerkkinä siitä, miten monimuotoiset strategiat voivat tukea elokuvan ilmiöitymistä. Tutkielman tulokset osoittavat, että viraalimarkkinointi tukee elokuvan näkyvyyttä eksponentiaalisesti leviävän sisällön avulla, kun taas nostalgiamarkkinointi syventää yleisön tunnesiteitä elokuvaan ja brändiin. Barbie-elokuvan markkinointikampanja hyödynsi lisäksi osallistavaa markkinointia, joka rohkaisi yleisöä osallistumaan aktiivisesti kampanjaan ja jakamaan omaa sisältöään. Barbie- kampanjan menestys osoittaa, että kulttuuriset ja ajankohtaiset tekijät, kuten sukupuolirooleista käytävä keskustelu ja pandemian jälkeinen eskapismin tarve, voivat merkittävästi vaikuttaa elokuvailmiön syntymiseen. Tutkielma antaa kokonaisvaltaisen näkemyksen nykyaikaisesta elokuvamarkkinoinnista ja tarjoaa lähtökohtia tulevalle tutkimukselle elokuvailmiöiden luomisen ja markkinointistrategioiden kehittämisessä.