Volatility Dynamics and Hedging Effectiveness Between Cleaner Transport Sector ETFs and Traditional ETFs

Master's Thesis - Arttu Jauhiainen
Uwasa_2024_Jauhiainen_Arttu.pdf - 1015.93 KB

Kuvaus

-
This thesis examines the volatility dynamics and hedging effectiveness between cleaner transport sector ETFs and traditional ETFs. The aim of this study is to gain knowledge of the individual dynamics of cleaner transport sector ETFs, as well as their relationship to traditional ETFs, to provide valuable insights to investors. Earlier research on the volatility dynamics and hedging properties of traditional and sustainable financial assets has usually been directed to broader ESG or sustainable energy-related ETFs. This thesis contributes to the literature by narrowing the segment and focusing on the cleaner transport sector. For this analysis, both univariate EGARCH(1,1) and multivariate DCC-GARCH models are deployed. The findings indicate that both cleaner transport sector ETFs – CLNR and FDRV – exhibit considerable volatility, mostly driven by global market events and risks, along with possible regulatory and sector-specific risks. Both ETFs exhibit relatively strong dynamic condition correlation with SPY, emphasizing the similarity in asset allocation on equities. Moreover, CLNR and FDRV both indicate a very high volatility persistence, whereas only CLNR as the only ETF displays a relatively strong asymmetric response to negative shocks. Out of all the ETFs, USO displays the most significant and highest individual volatility, but this is most likely due to large-scale geopolitical factors, and the time frame the study falls under. As for hedging, both cleaner transport ETFs indicate significant hedging effectiveness with SPY, but this result is invalid. Due to the strong conditional correlations, as well as the fact that the hedge would require over-leveraging and going from 90% asset allocation to 100% on SPY, the hedge is neither effective nor practical in real-world scenarios.
Tämä opinnäytetyö tutkii puhtaamman liikenteen alaan liittyvien ETF:ien ja perinteisten ETF:ien välistä volatiliteettidynamiikkaa sekä niiden suojaavuuden tehokkuutta. Työn tavoitteena on ymmärtää puhtaamman liikenteen ETF:ien yksilöllisiä dynamiikkoja ja niiden suhdetta perinteisiin ETF:iin, tarjoten näin arvokkaita näkemyksiä sijoittajille. Aiemmat tutkimukset volatiliteettidynamiikasta ja kestävien sekä perinteisten rahoitusvarojen suojaavuudesta on yleensä keskittynyt laajempiin ESG- tai uusiutuvaan energiaan liittyviin ETF:iin. Tämä työ täydentää kirjallisuutta rajaamalla tarkastelun puhtaamman liikenteen alaan. Analyysia varten hyödynnetään sekä yhden muuttujan EGARCH(1,1)-mallia että monimuuttujan DCC-GARCH-mallia. Tulokset osoittavat, että sekä CLNR että FDRV, puhtaamman liikenteen ETF:t, osoittavat huomattavaa volatiliteettia, joka johtuu pääasiassa globaaleista markkinatapahtumista ja - riskeistä, sekä mahdollisista sääntely- ja sektorikohtaisista riskeistä. Molemmat ETF:t osoittavat suhteellisen vahvaa dynaamista ehdollista korrelaatiota SPY:n kanssa, mikä korostaa niiden samankaltaisuutta osakerahastoihin allokaation suhteen. Lisäksi CLNR ja FDRV osoittavat erittäin korkeaa volatiliteetin pysyvyyttä, kun taas ainoastaan CLNR reagoi suhteellisen voimakkaasti negatiivisiin markkinashokkeihin. Kaikista ETF:istä USO osoittaa merkittävimmän ja korkeimman yksilöllisen volatiliteetin, mikä johtuu todennäköisesti laajamittaisista geopoliittisista tekijöistä ja tutkimuksen aikavälistä. Suojauksen osalta molemmat puhtaamman liikenteen ETF:t osoittavat merkittävää suojaavuuden tehokkuutta SPY:n kanssa, mutta tämä tulos on epävalidi. Vahvojen ehdollisten korrelaatioiden sekä sen vuoksi, että suojaus vaatisi ylivivuttamista ja omaisuusallokaation muuttamista 90 prosentista 100 prosenttiin SPY:ssä, suojaus ei ole tehokas eikä käytännöllinen todellisissa sijoitustilanteissa.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi