Volatility Dynamics and Hedging Effectiveness Between Cleaner Transport Sector ETFs and Traditional ETFs
Jauhiainen, Arttu (2024-12-03)
Jauhiainen, Arttu
03.12.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120399264
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120399264
Kuvaus
-
Tiivistelmä
This thesis examines the volatility dynamics and hedging effectiveness between cleaner
transport sector ETFs and traditional ETFs. The aim of this study is to gain knowledge of the
individual dynamics of cleaner transport sector ETFs, as well as their relationship to traditional
ETFs, to provide valuable insights to investors.
Earlier research on the volatility dynamics and hedging properties of traditional and sustainable
financial assets has usually been directed to broader ESG or sustainable energy-related ETFs.
This thesis contributes to the literature by narrowing the segment and focusing on the cleaner
transport sector. For this analysis, both univariate EGARCH(1,1) and multivariate DCC-GARCH
models are deployed.
The findings indicate that both cleaner transport sector ETFs – CLNR and FDRV – exhibit considerable volatility, mostly driven by global market events and risks, along with possible regulatory and sector-specific risks. Both ETFs exhibit relatively strong dynamic condition correlation with SPY, emphasizing the similarity in asset allocation on equities. Moreover, CLNR and FDRV both indicate a very high volatility persistence, whereas only CLNR as the only ETF displays a relatively strong asymmetric response to negative shocks. Out of all the ETFs, USO displays the most significant and highest individual volatility, but this is most likely due to large-scale geopolitical factors, and the time frame the study falls under. As for hedging, both cleaner transport ETFs indicate significant hedging effectiveness with SPY, but this result is invalid. Due to the strong conditional correlations, as well as the fact that the hedge would require over-leveraging and going from 90% asset allocation to 100% on SPY, the hedge is neither effective nor practical in real-world scenarios. Tämä opinnäytetyö tutkii puhtaamman liikenteen alaan liittyvien ETF:ien ja perinteisten ETF:ien
välistä volatiliteettidynamiikkaa sekä niiden suojaavuuden tehokkuutta. Työn tavoitteena on
ymmärtää puhtaamman liikenteen ETF:ien yksilöllisiä dynamiikkoja ja niiden suhdetta perinteisiin ETF:iin, tarjoten näin arvokkaita näkemyksiä sijoittajille.
Aiemmat tutkimukset volatiliteettidynamiikasta ja kestävien sekä perinteisten rahoitusvarojen
suojaavuudesta on yleensä keskittynyt laajempiin ESG- tai uusiutuvaan energiaan liittyviin
ETF:iin. Tämä työ täydentää kirjallisuutta rajaamalla tarkastelun puhtaamman liikenteen alaan.
Analyysia varten hyödynnetään sekä yhden muuttujan EGARCH(1,1)-mallia että monimuuttujan
DCC-GARCH-mallia.
Tulokset osoittavat, että sekä CLNR että FDRV, puhtaamman liikenteen ETF:t, osoittavat huomattavaa volatiliteettia, joka johtuu pääasiassa globaaleista markkinatapahtumista ja -
riskeistä, sekä mahdollisista sääntely- ja sektorikohtaisista riskeistä. Molemmat ETF:t osoittavat
suhteellisen vahvaa dynaamista ehdollista korrelaatiota SPY:n kanssa, mikä korostaa niiden samankaltaisuutta osakerahastoihin allokaation suhteen. Lisäksi CLNR ja FDRV osoittavat erittäin
korkeaa volatiliteetin pysyvyyttä, kun taas ainoastaan CLNR reagoi suhteellisen voimakkaasti
negatiivisiin markkinashokkeihin. Kaikista ETF:istä USO osoittaa merkittävimmän ja korkeimman
yksilöllisen volatiliteetin, mikä johtuu todennäköisesti laajamittaisista geopoliittisista tekijöistä
ja tutkimuksen aikavälistä. Suojauksen osalta molemmat puhtaamman liikenteen ETF:t osoittavat merkittävää suojaavuuden tehokkuutta SPY:n kanssa, mutta tämä tulos on epävalidi. Vahvojen ehdollisten korrelaatioiden sekä sen vuoksi, että suojaus vaatisi ylivivuttamista ja omaisuusallokaation muuttamista 90 prosentista 100 prosenttiin SPY:ssä, suojaus ei ole tehokas eikä käytännöllinen todellisissa sijoitustilanteissa.
transport sector ETFs and traditional ETFs. The aim of this study is to gain knowledge of the
individual dynamics of cleaner transport sector ETFs, as well as their relationship to traditional
ETFs, to provide valuable insights to investors.
Earlier research on the volatility dynamics and hedging properties of traditional and sustainable
financial assets has usually been directed to broader ESG or sustainable energy-related ETFs.
This thesis contributes to the literature by narrowing the segment and focusing on the cleaner
transport sector. For this analysis, both univariate EGARCH(1,1) and multivariate DCC-GARCH
models are deployed.
The findings indicate that both cleaner transport sector ETFs – CLNR and FDRV – exhibit considerable volatility, mostly driven by global market events and risks, along with possible regulatory and sector-specific risks. Both ETFs exhibit relatively strong dynamic condition correlation with SPY, emphasizing the similarity in asset allocation on equities. Moreover, CLNR and FDRV both indicate a very high volatility persistence, whereas only CLNR as the only ETF displays a relatively strong asymmetric response to negative shocks. Out of all the ETFs, USO displays the most significant and highest individual volatility, but this is most likely due to large-scale geopolitical factors, and the time frame the study falls under. As for hedging, both cleaner transport ETFs indicate significant hedging effectiveness with SPY, but this result is invalid. Due to the strong conditional correlations, as well as the fact that the hedge would require over-leveraging and going from 90% asset allocation to 100% on SPY, the hedge is neither effective nor practical in real-world scenarios.
välistä volatiliteettidynamiikkaa sekä niiden suojaavuuden tehokkuutta. Työn tavoitteena on
ymmärtää puhtaamman liikenteen ETF:ien yksilöllisiä dynamiikkoja ja niiden suhdetta perinteisiin ETF:iin, tarjoten näin arvokkaita näkemyksiä sijoittajille.
Aiemmat tutkimukset volatiliteettidynamiikasta ja kestävien sekä perinteisten rahoitusvarojen
suojaavuudesta on yleensä keskittynyt laajempiin ESG- tai uusiutuvaan energiaan liittyviin
ETF:iin. Tämä työ täydentää kirjallisuutta rajaamalla tarkastelun puhtaamman liikenteen alaan.
Analyysia varten hyödynnetään sekä yhden muuttujan EGARCH(1,1)-mallia että monimuuttujan
DCC-GARCH-mallia.
Tulokset osoittavat, että sekä CLNR että FDRV, puhtaamman liikenteen ETF:t, osoittavat huomattavaa volatiliteettia, joka johtuu pääasiassa globaaleista markkinatapahtumista ja -
riskeistä, sekä mahdollisista sääntely- ja sektorikohtaisista riskeistä. Molemmat ETF:t osoittavat
suhteellisen vahvaa dynaamista ehdollista korrelaatiota SPY:n kanssa, mikä korostaa niiden samankaltaisuutta osakerahastoihin allokaation suhteen. Lisäksi CLNR ja FDRV osoittavat erittäin
korkeaa volatiliteetin pysyvyyttä, kun taas ainoastaan CLNR reagoi suhteellisen voimakkaasti
negatiivisiin markkinashokkeihin. Kaikista ETF:istä USO osoittaa merkittävimmän ja korkeimman
yksilöllisen volatiliteetin, mikä johtuu todennäköisesti laajamittaisista geopoliittisista tekijöistä
ja tutkimuksen aikavälistä. Suojauksen osalta molemmat puhtaamman liikenteen ETF:t osoittavat merkittävää suojaavuuden tehokkuutta SPY:n kanssa, mutta tämä tulos on epävalidi. Vahvojen ehdollisten korrelaatioiden sekä sen vuoksi, että suojaus vaatisi ylivivuttamista ja omaisuusallokaation muuttamista 90 prosentista 100 prosenttiin SPY:ssä, suojaus ei ole tehokas eikä käytännöllinen todellisissa sijoitustilanteissa.