”Kotona Vantaalla, kotona kaupungissa”: Alueellisen identiteetin tuottaminen Vantaan kaupungin asukaslehdissä
Kuusinen, Susanna Marie (2024-11-06)
Kuusinen, Susanna Marie
06.11.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110689616
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110689616
Tiivistelmä
Alueellinen identiteetti on muodostunut kunnille elintärkeäksi vetovoimatekijäksi, joka on noussut tärkeään rooliin myös kuntien viestinnässä. Identiteetit toimivat kuntiin liitettyjen mielikuvien rakentajina, merkittävinä alueellisen kehityksen tekijöinä sekä tapoina lisätä alueen elinvoimaisuutta ja houkuttelevuutta sekä kilpailla esimerkiksi asukkaista ja yrityksistä.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää Vantaan kaupungin asukaslehden roolia alueellisen identiteetin tuottajana. Tutkielmassa lähestytään alueellista identiteettiä kuntaviestinnän näkökulmasta ja tutkitaan diskurssianalyysin keinoin, miten Vantaan kaupunki ja sen asukkaat representoidaan kuntalaisille suunnatuissa asukaslehden tekstisisällöissä ja millaista identiteettiä heille tämän kautta muodostetaan. Tutkimuksen aineistona oli kaksi Vantaan kaupungin vuonna 2024 julkaistua asukaslehteä.
Analyysi toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäiseksi aineiston tekstisisällöt käytiin läpi yleisellä tasolla yleiskatsauksen saamiseksi aineiston sisällöstä ja teemoista. Toisessa vaiheessa aineistoa lähestyttiin tarkemmin tekstitasolla Vantaan kaupunkiin ja vantaalaisiin liitettyjen representaatioiden tunnistamiseksi ja niissä käytettyjen kielellisten valintojen sekä niiden synnyttämien merkitysten tarkastelemiseksi. Aineistossa esiintyvät representaatiot jaettiin niiden teemojen mukaan luokkiin, joita löydettiin Vantaan kaupunkiin liitetyistä representaatioista kymmenen ja vantaalaisten representaatioista kolme kappaletta. Viimeisessä vaiheessa tavoitteena oli representaatioiden taustalla vaikuttavien diskurssien tunnistaminen ja sen analysoiminen, millaista alueellista identiteettiä niiden avulla muodostetaan.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että Vantaan kaupungin asukaslehtiä käytetään tiedon välittämisen ja kaupungin elinvoimasta viestimisen lisäksi alueellisen identiteetin tuottamisen välineenä. Asukaslehtien tekstisisällöillä pyritään luomaan Vantaan kaupungille vetovoimaista identiteettiä, joka korostaa alueen omaleimaisuutta, kehitystä ja yhteisöä. Kaupungin identiteettiä muodostetaan suurimmaksi osaksi kaupungin positiivisten puolien ja ominaisuuksien sekä saavutuksien ja vahvuuksien tavoitteellisella korostamisella, kun taas vantaalaisille identiteettiä luodaan representoimalla heidät yhteisölliseksi ryhmäksi, jolle kotiseuturakkaus on tärkeä osa arkea.
Tutkielman keskeinen anti tiivistyy ymmärryksen lisäämiseen siitä, millä tavoin kuntaviestinnässä ja erityisesti asukaslehdissä voidaan käyttää alueeseen ja sen asukkaisiin kohdistettuja representaatioita alueellisen identiteetin tuottamisen ja tukemisen välineenä.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää Vantaan kaupungin asukaslehden roolia alueellisen identiteetin tuottajana. Tutkielmassa lähestytään alueellista identiteettiä kuntaviestinnän näkökulmasta ja tutkitaan diskurssianalyysin keinoin, miten Vantaan kaupunki ja sen asukkaat representoidaan kuntalaisille suunnatuissa asukaslehden tekstisisällöissä ja millaista identiteettiä heille tämän kautta muodostetaan. Tutkimuksen aineistona oli kaksi Vantaan kaupungin vuonna 2024 julkaistua asukaslehteä.
Analyysi toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäiseksi aineiston tekstisisällöt käytiin läpi yleisellä tasolla yleiskatsauksen saamiseksi aineiston sisällöstä ja teemoista. Toisessa vaiheessa aineistoa lähestyttiin tarkemmin tekstitasolla Vantaan kaupunkiin ja vantaalaisiin liitettyjen representaatioiden tunnistamiseksi ja niissä käytettyjen kielellisten valintojen sekä niiden synnyttämien merkitysten tarkastelemiseksi. Aineistossa esiintyvät representaatiot jaettiin niiden teemojen mukaan luokkiin, joita löydettiin Vantaan kaupunkiin liitetyistä representaatioista kymmenen ja vantaalaisten representaatioista kolme kappaletta. Viimeisessä vaiheessa tavoitteena oli representaatioiden taustalla vaikuttavien diskurssien tunnistaminen ja sen analysoiminen, millaista alueellista identiteettiä niiden avulla muodostetaan.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että Vantaan kaupungin asukaslehtiä käytetään tiedon välittämisen ja kaupungin elinvoimasta viestimisen lisäksi alueellisen identiteetin tuottamisen välineenä. Asukaslehtien tekstisisällöillä pyritään luomaan Vantaan kaupungille vetovoimaista identiteettiä, joka korostaa alueen omaleimaisuutta, kehitystä ja yhteisöä. Kaupungin identiteettiä muodostetaan suurimmaksi osaksi kaupungin positiivisten puolien ja ominaisuuksien sekä saavutuksien ja vahvuuksien tavoitteellisella korostamisella, kun taas vantaalaisille identiteettiä luodaan representoimalla heidät yhteisölliseksi ryhmäksi, jolle kotiseuturakkaus on tärkeä osa arkea.
Tutkielman keskeinen anti tiivistyy ymmärryksen lisäämiseen siitä, millä tavoin kuntaviestinnässä ja erityisesti asukaslehdissä voidaan käyttää alueeseen ja sen asukkaisiin kohdistettuja representaatioita alueellisen identiteetin tuottamisen ja tukemisen välineenä.