Use of AI in Supply Chain Planning : Case Company X
Yli-Houhala, Antti (2024-08-21)
Yli-Houhala, Antti
21.08.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024082165926
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024082165926
Tiivistelmä
The advancements in Artificial Intelligence (AI) have transformed various industries, including
Supply Chain Management (SCM). This research explores the use of AI in Supply Chain Planning
(SCP) from a software provider point of view. The research is an exploratory case study using
qualitative research method. The research identifies the benefits, challenges, solutions for challenges and future trends associated with AI in SCP with a focus on the perspectives of software
providers who develop and implement AI-driven solutions. Through a comprehensive literature
review and an exploratory case study approach, this study investigates how AI technologies,
including machine learning and generative AI enhance SCP processes such as demand forecasting, supply planning, inventory management, and sales and operations planning. The primary
data for this research were collected through semi-structured interviews with eight experts from
Case Company X. Case Company's internal documents is used to support the analysis as second-
ary data.
The findings reveal that AI integration in SCP offers numerous benefits, including increased efficiency and productivity, improved decision-making, greater visibility, and cost reductions. AI's
ability to analyze large volumes of data and generate accurate forecasts leads to more effective
supply chain planning processes. AI also automates routine tasks which leads to freeing planners
to focus on higher-value activities and strategic decision-making. The research also exposes several challenges associated with the use of AI in SCP. These include technology adoption and resource challenges, data privacy and quality issues. The research identifies the necessity of overcoming these obstacles by aligning AI solutions with organizational resources, focusing on tangible business benefits, ensuring the transparency and explainability of AI models, and maintaining high standards of data quality and security. Additionally, the research addresses the future trends and developments in AI for SCP. Emerging trends such as the increasing use of natural language AI and digital assistants, advanced AI development, and the customization of AI solutions tailored to specific business needs are highlighted. These trends suggest that AI will continue to evolve and will offer more sophisticated tools for enhancing SCP processes.
This research contributes to the academic field by addressing the literature gap on AI's role in
SCP from the software provider's perspective. It provides practical insights and recommendations for organizations aiming to leverage AI in SCP. In addition, the research provides common
challenges that organizations currently face during the adoption of AI in SCP and solutions for
these challenges. From the basis of the research findings organizations can avoid the common
challenges, find solutions to the obstacles and ensure that they harness the full potential of this
transformative technology.
Tekoälyn (AI) kehitys on muuttanut useita toimialoja, kuten myös toimitusketjun hallintaa
(SCM). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tekoälyn käyttöä toimitusketjun suunnittelussa (SCP)
ohjelmistotoimittajan näkökulmasta. Tutkimus on eksploratiivinen tapaustutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa kartoitetaan tekoälyn hyötyjä, haasteita, ratkaisuja haasteisiin ja tulevia suuntauksia, jotka liittyvät tekoälyyn SCP:ssä, keskittyen
tekoälypohjaisia ratkaisuja kehittävän ja toteuttavan ohjelmistotoimittajan näkökulmiin. Kattavan kirjallisuuskatsauksen ja eksploratiivisen tapaustutkimuksen avulla tässä tutkimuksessa selvitetään, miten tekoälyteknologiat, mukaan lukien koneoppiminen ja generatiivinen tekoäly, parantavat SCP-prosesseja, kuten kysynnän ennustamista, toimitussuunnittelua, varastonhallintaa
sekä myynnin ja toiminnan suunnittelua. Tämän tutkimuksen primaariaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa haastateltiin kahdeksaa asiantuntijaa tapausyrityksestä.
Tapausyrityksen sisäisiä asiakirjoja käytetään analyysin tukena sekundaariaineistona.
Tuloksista käy ilmi, että tekoälyn integrointi SCP:hen tarjoaa lukuisia etuja, kuten tehokkuuden
ja tuottavuuden lisääntyminen, päätöksenteon parantumisen, paremman näkyvyyden sekö kustannussäästöjä. Tekoälyn kyky analysoida suuria tietomääriä ja tuottaa tarkkoja ennusteita johtaa tehokkaampiin toimitusketjun suunnitteluprosesseihin. Tekoäly automatisoi myös rutiinitehtäviä, mikä vapauttaa suunnittelijat keskittymään arvokkaampiin toimintoihin ja strategiseen päätöksentekoon. Tutkimus paljastaa myös useita haasteita, jotka liittyvät tekoälyn käyttöön SCP:ssä. Niihin kuuluvat teknologian käyttöönottoon ja resursseihin liittyvät haasteet sekä tietosuojaan ja laatuun liittyvät kysymykset. Tutkimuksessa todetaan, että nämä esteet on voitettava sovittamalla tekoälyratkaisut yhteen organisaation resurssien kanssa, keskittymällä
konkreettisiin liiketoimintahyötyihin, varmistamalla tekoälymallien läpinäkyvyys ja selitettävyys
sekä pitämällä yllä korkeita tiedon laatu- ja tietoturvastandardeja. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään tekoälyn tulevia suuntauksia ja kehitystä SCP:n kannalta. Tutkimuksessa tuodaan esiin uusia suuntauksia, kuten luonnollisen kielen tekoälyn ja digitaalisten avustajien lisääntyvä käyttö, kehittynyt tekoälyn kehitys ja liiketoimintakohtaisiin tarpeisiin tekoälyratkaisujen räätälöinti.
Nämä suuntaukset viittaavat siihen, että tekoäly kehittyy edelleen ja tarjoaa entistä kehitty-
neempiä työkaluja SCP-prosessien tehostamiseen.
Tämä tutkimus edistää akateemista alaa käsittelemällä kirjallisuudessa esiintyvää aukkoa, joka
koskee tekoälyn roolia SCP:ssä ohjelmistotoimittajan näkökulmasta. Se tarjoaa käytännön näkemyksiä ja suosituksia organisaatioille, jotka pyrkivät hyödyntämään tekoälyä SCP:ssä. Lisäksi tutkimuksessa esitetään yleisiä haasteita, joita organisaatiot kohtaavat tällä hetkellä ottaessaan tekoälyä käyttöön SCP:ssä, sekä ratkaisuja näihin haasteisiin. Tutkimustulosten perusteella organisaatiot voivat välttää yleisiä haasteita, löytää ratkaisuja esteisiin ja varmistaa, että ne hyödyntävät tämän mullistavan teknologian koko potentiaalin.
Supply Chain Management (SCM). This research explores the use of AI in Supply Chain Planning
(SCP) from a software provider point of view. The research is an exploratory case study using
qualitative research method. The research identifies the benefits, challenges, solutions for challenges and future trends associated with AI in SCP with a focus on the perspectives of software
providers who develop and implement AI-driven solutions. Through a comprehensive literature
review and an exploratory case study approach, this study investigates how AI technologies,
including machine learning and generative AI enhance SCP processes such as demand forecasting, supply planning, inventory management, and sales and operations planning. The primary
data for this research were collected through semi-structured interviews with eight experts from
Case Company X. Case Company's internal documents is used to support the analysis as second-
ary data.
The findings reveal that AI integration in SCP offers numerous benefits, including increased efficiency and productivity, improved decision-making, greater visibility, and cost reductions. AI's
ability to analyze large volumes of data and generate accurate forecasts leads to more effective
supply chain planning processes. AI also automates routine tasks which leads to freeing planners
to focus on higher-value activities and strategic decision-making. The research also exposes several challenges associated with the use of AI in SCP. These include technology adoption and resource challenges, data privacy and quality issues. The research identifies the necessity of overcoming these obstacles by aligning AI solutions with organizational resources, focusing on tangible business benefits, ensuring the transparency and explainability of AI models, and maintaining high standards of data quality and security. Additionally, the research addresses the future trends and developments in AI for SCP. Emerging trends such as the increasing use of natural language AI and digital assistants, advanced AI development, and the customization of AI solutions tailored to specific business needs are highlighted. These trends suggest that AI will continue to evolve and will offer more sophisticated tools for enhancing SCP processes.
This research contributes to the academic field by addressing the literature gap on AI's role in
SCP from the software provider's perspective. It provides practical insights and recommendations for organizations aiming to leverage AI in SCP. In addition, the research provides common
challenges that organizations currently face during the adoption of AI in SCP and solutions for
these challenges. From the basis of the research findings organizations can avoid the common
challenges, find solutions to the obstacles and ensure that they harness the full potential of this
transformative technology.
Tekoälyn (AI) kehitys on muuttanut useita toimialoja, kuten myös toimitusketjun hallintaa
(SCM). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tekoälyn käyttöä toimitusketjun suunnittelussa (SCP)
ohjelmistotoimittajan näkökulmasta. Tutkimus on eksploratiivinen tapaustutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa kartoitetaan tekoälyn hyötyjä, haasteita, ratkaisuja haasteisiin ja tulevia suuntauksia, jotka liittyvät tekoälyyn SCP:ssä, keskittyen
tekoälypohjaisia ratkaisuja kehittävän ja toteuttavan ohjelmistotoimittajan näkökulmiin. Kattavan kirjallisuuskatsauksen ja eksploratiivisen tapaustutkimuksen avulla tässä tutkimuksessa selvitetään, miten tekoälyteknologiat, mukaan lukien koneoppiminen ja generatiivinen tekoäly, parantavat SCP-prosesseja, kuten kysynnän ennustamista, toimitussuunnittelua, varastonhallintaa
sekä myynnin ja toiminnan suunnittelua. Tämän tutkimuksen primaariaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa haastateltiin kahdeksaa asiantuntijaa tapausyrityksestä.
Tapausyrityksen sisäisiä asiakirjoja käytetään analyysin tukena sekundaariaineistona.
Tuloksista käy ilmi, että tekoälyn integrointi SCP:hen tarjoaa lukuisia etuja, kuten tehokkuuden
ja tuottavuuden lisääntyminen, päätöksenteon parantumisen, paremman näkyvyyden sekö kustannussäästöjä. Tekoälyn kyky analysoida suuria tietomääriä ja tuottaa tarkkoja ennusteita johtaa tehokkaampiin toimitusketjun suunnitteluprosesseihin. Tekoäly automatisoi myös rutiinitehtäviä, mikä vapauttaa suunnittelijat keskittymään arvokkaampiin toimintoihin ja strategiseen päätöksentekoon. Tutkimus paljastaa myös useita haasteita, jotka liittyvät tekoälyn käyttöön SCP:ssä. Niihin kuuluvat teknologian käyttöönottoon ja resursseihin liittyvät haasteet sekä tietosuojaan ja laatuun liittyvät kysymykset. Tutkimuksessa todetaan, että nämä esteet on voitettava sovittamalla tekoälyratkaisut yhteen organisaation resurssien kanssa, keskittymällä
konkreettisiin liiketoimintahyötyihin, varmistamalla tekoälymallien läpinäkyvyys ja selitettävyys
sekä pitämällä yllä korkeita tiedon laatu- ja tietoturvastandardeja. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään tekoälyn tulevia suuntauksia ja kehitystä SCP:n kannalta. Tutkimuksessa tuodaan esiin uusia suuntauksia, kuten luonnollisen kielen tekoälyn ja digitaalisten avustajien lisääntyvä käyttö, kehittynyt tekoälyn kehitys ja liiketoimintakohtaisiin tarpeisiin tekoälyratkaisujen räätälöinti.
Nämä suuntaukset viittaavat siihen, että tekoäly kehittyy edelleen ja tarjoaa entistä kehitty-
neempiä työkaluja SCP-prosessien tehostamiseen.
Tämä tutkimus edistää akateemista alaa käsittelemällä kirjallisuudessa esiintyvää aukkoa, joka
koskee tekoälyn roolia SCP:ssä ohjelmistotoimittajan näkökulmasta. Se tarjoaa käytännön näkemyksiä ja suosituksia organisaatioille, jotka pyrkivät hyödyntämään tekoälyä SCP:ssä. Lisäksi tutkimuksessa esitetään yleisiä haasteita, joita organisaatiot kohtaavat tällä hetkellä ottaessaan tekoälyä käyttöön SCP:ssä, sekä ratkaisuja näihin haasteisiin. Tutkimustulosten perusteella organisaatiot voivat välttää yleisiä haasteita, löytää ratkaisuja esteisiin ja varmistaa, että ne hyödyntävät tämän mullistavan teknologian koko potentiaalin.