Tasa-arvoista, mutta ei tasapäistävää : Tarkastelussa hyvinvointialueiden ohjauksen kehityssuunnat
Sinikumpu, Miia (2024)
Sinikumpu, Miia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092574828
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092574828
Tiivistelmä
Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistus astui voimaan vuoden 2023 alussa. Kyseessä on merkittävä hallinnollinen reformi, jossa monitasoinen uudistus lävistää koko yhteiskunnan. Vaikka uudistus on astunut voimaan ja hyvinvointialueet ovat ottaneet vastuulleen palveluiden järjestämisen, ei reformityö ole päättynyt vaan tulee jatkumaan vielä pitkään.
Julkishallinnon reformityö on jatkuvaa ja pitkäkestoista. Ohjaus on sidoksissa reformin toimeenpanoon ja onnistumisen asteeseen. Reformin myötä uudenlainen hallinnollinen rakenne edellyttää uutta tapaa ohjata. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen kontekstissa uudenlainen palveluiden järjestämistapa muuttaa tapaa ohjata sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Tutkielmassa tutkittiin hyvinvointialueiden ohjauksen kehityssuuntia teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistona toimi sairaanhoitopiirien asiantuntijalausunnot hallituksen esitykseen HE 241/2020 vp (Hallituksen esitys eduskunnalle hyvinvointialueiden perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi sekä Euroopan paikallisen itsehallinnon peruskirjan 12 ja 13 artiklan mukaisen ilmoituksen antamiseksi.)
Hyvinvointialueiden ohjaus on luonteeltaan strategista. Se rakentuu regulaatio- eli normiohjauksesta, resurssiohjauksesta ja informaatio-ohjauksesta sekä niiden yhdistelmistä. Tutkimustuloksena kullekin mainitulle ohjausmuodolle löytyi analyysin myötä kolme kehityssuuntaa. Normiohjauksen odotetaan olevan yksiselitteistä, alueellisesti yksilöityä ja mahdollistavaa. Resurssiohjauksen odotetaan olevan dynaamista, optimaalisesti mukautettua ja ennakoivaa. Informaatio-ohjauksen odotetaan olevan standardoitua, vaikuttavuusperustaista ja vuorovaikutteista.
Tutkielma paljasti tutkimusaukkoja julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon strategisen ohjaamisen tutkimuskentästä. Ohjauksen tutkimus on pirstaleista ja siiloutunutta sekä kontekstisidonnaista. Tämä tutkielma tarjoaa näkemyksen tulevaisuuden mahdollisista tutkimus- ja kehityskohteista hyvinvointialueiden strategisessa ohjauksessa.
Julkishallinnon reformityö on jatkuvaa ja pitkäkestoista. Ohjaus on sidoksissa reformin toimeenpanoon ja onnistumisen asteeseen. Reformin myötä uudenlainen hallinnollinen rakenne edellyttää uutta tapaa ohjata. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen kontekstissa uudenlainen palveluiden järjestämistapa muuttaa tapaa ohjata sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Tutkielmassa tutkittiin hyvinvointialueiden ohjauksen kehityssuuntia teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistona toimi sairaanhoitopiirien asiantuntijalausunnot hallituksen esitykseen HE 241/2020 vp (Hallituksen esitys eduskunnalle hyvinvointialueiden perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi sekä Euroopan paikallisen itsehallinnon peruskirjan 12 ja 13 artiklan mukaisen ilmoituksen antamiseksi.)
Hyvinvointialueiden ohjaus on luonteeltaan strategista. Se rakentuu regulaatio- eli normiohjauksesta, resurssiohjauksesta ja informaatio-ohjauksesta sekä niiden yhdistelmistä. Tutkimustuloksena kullekin mainitulle ohjausmuodolle löytyi analyysin myötä kolme kehityssuuntaa. Normiohjauksen odotetaan olevan yksiselitteistä, alueellisesti yksilöityä ja mahdollistavaa. Resurssiohjauksen odotetaan olevan dynaamista, optimaalisesti mukautettua ja ennakoivaa. Informaatio-ohjauksen odotetaan olevan standardoitua, vaikuttavuusperustaista ja vuorovaikutteista.
Tutkielma paljasti tutkimusaukkoja julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon strategisen ohjaamisen tutkimuskentästä. Ohjauksen tutkimus on pirstaleista ja siiloutunutta sekä kontekstisidonnaista. Tämä tutkielma tarjoaa näkemyksen tulevaisuuden mahdollisista tutkimus- ja kehityskohteista hyvinvointialueiden strategisessa ohjauksessa.