Reacting to change with product management tools: A case study
Salminen, Patrik (2024-06-18)
Salminen, Patrik
18.06.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855433
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855433
Tiivistelmä
This thesis studies the case company´s product management and its processes. Product management is one of the central functions in the company and it serves almost every branch both internally and externally. Significant changes have taken place in the company's operating environment, both in customer behavior and geopolitically. These drastic changes in the operating environment are the reason why the case company founded needs to study its own product management functions. Case company sees the need to develop product management functions to adapt more efficiently and quickly to changes in the operating environment, both small and large, unexpected changes. Creating an efficient process within the company is one of the key tasks of product management. Additionally, creating and implementing product strategies that align with the company’s overall strategy and are profitable within the company’s operating environment. The research consists of a theoretical background, qualitative interviews and created proposals on how product management can be developed.
The theoretical background consists of product management, risk management and the role of the product manager. In the qualitative interviews, we learn about the current state of product management, the challenges of product management and the development targets of product management. The interview answers are analyzed with a thematic analysis, through which meaningful themes from the interview answers are outlined. Artificial intelligence has been used in the thematic analysis, which proved to be positive both in terms of time and results. In the research, a proposal is created around the current situation of product management. The proposal is based on the themes that emerged from the interview answers, development proposals, and the researcher's own perspective.
The thesis studies the current state of the case company's product management. The research aims to create procedures for product management to implement more efficient product management in a constantly changing operating environment. The research is timely, as drastic changes in the operating environment have affected companies in various industries nationwide. The research showed that the case company in its current state has the necessary tools for the efficient operation of product management. It's more about using the tools more efficiently and using them to implement a transparent process throughout the organization. Through that, it is possible to create a mechanism that can adapt to a constantly changing environment based on transparency, cooperation, communication, and documentation.
Through the conclusions of the research, it can be stated that the study of the implementation of the proposal requires further research. Further research is needed to obtain concrete information about the effectiveness of the proposals in product management processes. Through this, it would be possible to determine more precisely the effect of the proposals in practice. Tämä tutkimus käsittelee case yrityksen tuotehallintaa ja sen prosesseja. Tuotehallinta on yksi keskeisimmistä funktioista yrityksessä ja operoi lähes jokaisessa organisaation haarassa niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Yrityksen toimintaympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia niin asiakkaiden käyttäytymisessä kuin geopoliittisesti. Toimintaympäristön rajut muutokset ovat syy minkä takia case yrityksellä on tarve tutkia oman tuotehallintansa toimintoja. Case yritys näkee tarpeen kehittää tuotehallintansa toimintoja, jotta se pystyy sopeutumaan tehokkaammin ja nopeammin toimintaympäristön muutoksiin niin pieniin kuin suuriin, odottamattomiin muutoksiin. Tuotehallinnan yksi keskeisimmistä tehtävistä on luoda tehokas prosessi yrityksen sisällä. Tämän lisäksi, toteuttaa tuotestrategioita, jotka perustuvat yrityksen omaan strategiaan ja ovat kannattavia yrityksen toimintaympäristössä. Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, laadullisista haastattelusta ja luoduista ehdotuksista, miten tuotehallintaa on mahdollisuus kehittää.
Teoreettinen viitekehys koostuu tuotehallinnasta, riskienhallinnasta ja tuotepäällikön roolista. Haastatteluissa perehdytään tuotehallinnan nykytilan hahmottamiseen, tuotehallinnan haasteisiin ja tuotehallinnan kehityskohteisiin. Haastattelun vastaukset analysoidaan temaattisella analyysilla, jonka kautta hahmotetaan merkittävät teemat haastatteluvastauksista. Temaattisessa analyysissa on hyödynnetty tekoälyä, joka osoittautui positiiviseksi niin ajallisesti kuin tuloksellisesti. Tutkimuksessa luodaan ehdotus tuotehallinnan nykytilanteen ympärille. Ehdotus perustuu haastatteluvastauksista nousseisiin teemoihin, kehitysehdotuksiin ja tutkijan omaan näkemykseen.
Tutkimuksessa tutkitaan case yrityksen tuotehallinnan nykytilaa. Tutkimus pyrkii luomaan tuotehallinnalle askelmerkit tehokkaamman tuotehallinnan toteuttamiseksi jatkuvasti muut-tuvassa toimintaympäristössä. Tutkimus on ajankohtainen, sillä toimintaympäristön rajut muutokset ovat vaikuttaneet maailmanlaajuisesti yrityksiin eri toimialoilla. Tutkimuksessa nousi esiin, että case yrityksellä on nykytilassaan hallussa tarvittavat työkalut tuotehallinnan tehokkaaseen toimintaan. Kyse on enemmänkin työkalujen hyödyntämisestä tehokkaammin ja niiden kautta läpinäkyvän prosessin toimeenpanemisesta läpi organisaation. Tämän kautta pystytään luomaan koneisto, joka pystyy sopeutumaan jatkuvasti muuttuvaan ympäristöön perustuen läpinäkyvyyteen, yhteistyöhön, kommunikaatioon ja dokumentaatioon.
Tutkimuksen johtopäätösten kautta voidaan todeta, että ehdotusten toimeenpanemisen tutkiminen vaatii lisätutkimusta. Lisätutkimuksen avulla voidaan hankkia konkreettista tietoa ehdotusten tehokkuudesta tuotehallinnan prosesseissa. Tämän kautta pystyttäisiin tarkemmin toteamaan ehdotusten vaikutus käytännössä.
The theoretical background consists of product management, risk management and the role of the product manager. In the qualitative interviews, we learn about the current state of product management, the challenges of product management and the development targets of product management. The interview answers are analyzed with a thematic analysis, through which meaningful themes from the interview answers are outlined. Artificial intelligence has been used in the thematic analysis, which proved to be positive both in terms of time and results. In the research, a proposal is created around the current situation of product management. The proposal is based on the themes that emerged from the interview answers, development proposals, and the researcher's own perspective.
The thesis studies the current state of the case company's product management. The research aims to create procedures for product management to implement more efficient product management in a constantly changing operating environment. The research is timely, as drastic changes in the operating environment have affected companies in various industries nationwide. The research showed that the case company in its current state has the necessary tools for the efficient operation of product management. It's more about using the tools more efficiently and using them to implement a transparent process throughout the organization. Through that, it is possible to create a mechanism that can adapt to a constantly changing environment based on transparency, cooperation, communication, and documentation.
Through the conclusions of the research, it can be stated that the study of the implementation of the proposal requires further research. Further research is needed to obtain concrete information about the effectiveness of the proposals in product management processes. Through this, it would be possible to determine more precisely the effect of the proposals in practice.
Teoreettinen viitekehys koostuu tuotehallinnasta, riskienhallinnasta ja tuotepäällikön roolista. Haastatteluissa perehdytään tuotehallinnan nykytilan hahmottamiseen, tuotehallinnan haasteisiin ja tuotehallinnan kehityskohteisiin. Haastattelun vastaukset analysoidaan temaattisella analyysilla, jonka kautta hahmotetaan merkittävät teemat haastatteluvastauksista. Temaattisessa analyysissa on hyödynnetty tekoälyä, joka osoittautui positiiviseksi niin ajallisesti kuin tuloksellisesti. Tutkimuksessa luodaan ehdotus tuotehallinnan nykytilanteen ympärille. Ehdotus perustuu haastatteluvastauksista nousseisiin teemoihin, kehitysehdotuksiin ja tutkijan omaan näkemykseen.
Tutkimuksessa tutkitaan case yrityksen tuotehallinnan nykytilaa. Tutkimus pyrkii luomaan tuotehallinnalle askelmerkit tehokkaamman tuotehallinnan toteuttamiseksi jatkuvasti muut-tuvassa toimintaympäristössä. Tutkimus on ajankohtainen, sillä toimintaympäristön rajut muutokset ovat vaikuttaneet maailmanlaajuisesti yrityksiin eri toimialoilla. Tutkimuksessa nousi esiin, että case yrityksellä on nykytilassaan hallussa tarvittavat työkalut tuotehallinnan tehokkaaseen toimintaan. Kyse on enemmänkin työkalujen hyödyntämisestä tehokkaammin ja niiden kautta läpinäkyvän prosessin toimeenpanemisesta läpi organisaation. Tämän kautta pystytään luomaan koneisto, joka pystyy sopeutumaan jatkuvasti muuttuvaan ympäristöön perustuen läpinäkyvyyteen, yhteistyöhön, kommunikaatioon ja dokumentaatioon.
Tutkimuksen johtopäätösten kautta voidaan todeta, että ehdotusten toimeenpanemisen tutkiminen vaatii lisätutkimusta. Lisätutkimuksen avulla voidaan hankkia konkreettista tietoa ehdotusten tehokkuudesta tuotehallinnan prosesseissa. Tämän kautta pystyttäisiin tarkemmin toteamaan ehdotusten vaikutus käytännössä.