Ostotoiminnan semanttinen ontologia
Anttila, Riiamari (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Valmistavan yrityksen päätöstentekijöiden ja työntekijöiden käsitykset ostotoiminnasta voivat poiketa huomattavasti toisistaan. Tämä johtuu jokaisen omakohtaisesta tietämyksestä ja muodostuneesta maailmankuvasta. Kukin yksilö ymmärtää omaa erikoisalaansa, mutta holistinen, koko toiminnan kattava kokonaiskuva jää puuttumaan. Tämän Pro gradu-tutkielman tarkoituksena on luoda valmistavan yrityksen ostotoiminnan ontologia, joka määrittelee strategisesti tärkeät toiminnot johdon päätöksenteon tueksi. Kun strategisen ostotoiminnan konteksti on selvillä, voidaan tehdä yhteisiä päätöksiä asioista, jotka kaikki osapuolet ymmärtävät samalla tavalla – samalla kielellä.
Ontologia rakentuu ostotoiminnan käsitteistä, jotka muodostavat yhtenäisen kontekstin. Jotta yksilöt puhuisivat samoista asioista samoilla merkityksillä, käsitteet avataan semantiikan avulla käyttäen luonnollista kieltä yhteisen ymmärryksen saavuttamiseksi. Esimerkiksi väitteellä ”Toimittaja on etusijalla toimittajavalinnassa, tämän jälkeen tulevat muut vaihtoehdot”, arvioidaan toimittajasuhteen kehittymistä strategiseksi yhteistyökumppaniksi.
Tutkielma painottuu strategisen ostotoiminnan määrittämiseen ja erityisesti toimittajayhteistyön tärkeys painottuu strategisena elementtinä. Ontologian rakennetta ja ostotoiminnan käsitteiden merkityksiä testataan Evolute -menetelmään perustuvalla Metatrin 1.0 -työkalulla, joka arvioi yksilön ymmärrystä ostotoiminnan. Työkalu syntyi ontologiamallin tuloksena. Ostostrategian onnistuminen riippuu nykypäivänä paljolti toimittajien suorituskyvystä, toimittajapohjan hallinnasta sekä toimittajasuhteiden kehittämisestä, jotka toimivat ontologian perustana. Suhtautumalla ostotoiminnan eri osa-alueisiin erikseen johdettavina objekteina, johto osaa tehdä koko toimintaa kehittäviä päätöksiä, eikä mikään osa-alue jää huomiotta.
Ontologia rakentuu ostotoiminnan käsitteistä, jotka muodostavat yhtenäisen kontekstin. Jotta yksilöt puhuisivat samoista asioista samoilla merkityksillä, käsitteet avataan semantiikan avulla käyttäen luonnollista kieltä yhteisen ymmärryksen saavuttamiseksi. Esimerkiksi väitteellä ”Toimittaja on etusijalla toimittajavalinnassa, tämän jälkeen tulevat muut vaihtoehdot”, arvioidaan toimittajasuhteen kehittymistä strategiseksi yhteistyökumppaniksi.
Tutkielma painottuu strategisen ostotoiminnan määrittämiseen ja erityisesti toimittajayhteistyön tärkeys painottuu strategisena elementtinä. Ontologian rakennetta ja ostotoiminnan käsitteiden merkityksiä testataan Evolute -menetelmään perustuvalla Metatrin 1.0 -työkalulla, joka arvioi yksilön ymmärrystä ostotoiminnan. Työkalu syntyi ontologiamallin tuloksena. Ostostrategian onnistuminen riippuu nykypäivänä paljolti toimittajien suorituskyvystä, toimittajapohjan hallinnasta sekä toimittajasuhteiden kehittämisestä, jotka toimivat ontologian perustana. Suhtautumalla ostotoiminnan eri osa-alueisiin erikseen johdettavina objekteina, johto osaa tehdä koko toimintaa kehittäviä päätöksiä, eikä mikään osa-alue jää huomiotta.