Ideologinen rakenne musiikkijournalismissa : Sukupuolten esitys Ylex verkkoteksteissä
Lyytikäinen, Suvi (2024)
Lyytikäinen, Suvi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029294
Tiivistelmä
Ideologisuuden tarkastelu musiikkijournalismin kontekstissa on verrattain uusi ilmiö. Musiikkialaa on kautta aikain kritisoitu muun muassa sukupuolten välisestä epätasa-arvosta ja sukupuolten esittämisestä kapeassa roolissa. Tämän seurauksena sukupuoliin liittyvän ideologisuuden tutkiminen voi nostaa esiin asenteita ja mielipiteitä, joilla on keskeistä merkitystä niin musiikkijournalismin kuin musiikkialan haasteiden käsittelyssä ja kehittämisessä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia pääteemoja Ylex verkkoteksteissä nousee esiin ja miten sukupuolet esitetään teemoissa ideologisestaa ”me ja muut” -rakenteesta käsin. Ideologisuuden ja sukupuolten ilmentyminen verkkotesteissä ja musiikkimedian kontekstissa on heikosti tutkittu aihepiiri viestintätieteiden näkökulmasta. Varsinkin ideologisuuden ilmentyminen mediassa on vaativa, mutta välttämätön tutkimuksen kohde. Usein media välittää tiettyä ideologiaa, vaikka journalismiin kuuluu objektiivisuuden tavoite.
Tutkimuksen aineistoon kuuluu 59 Ylex musiikkimedian verkkotekstiä. Tekstit on julkaistu aikavälillä 13. marraskuuta vuonna 2021 ja 7. helmikuuta vuonna 2023. Tutkimusmenetelmänä käytetään van Dijkin teoriamallia idelogisesta neliöstä. Ensin tutkimuksessa nostetaan esiin verkkotesteissä havaittavat pääteemat, jotka on jaettu
seuraavasti: Uuden musiikin ja ohjelmiston markkinointi, sukupuoli ja seksuaalisuus, musiikkialan haasteet, trendit ja ilmiöt, mielenterveys, väkivalta, etnisyys, hyväntekeväisyys ja ilmastonmuutos. Teemojen avulla tunnistetaan ideologista rakennetta. Lopuksi tarkastellaan sukupuolten esittämistä osana ideologista erontekoa. Analyysissa käy ilmi, että erityisesti naisia ja naiseutta halutaan korostaa musiikkijournalismissa, koska heidän koetaan olevan epätasa-arvoisessa asemassa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia pääteemoja Ylex verkkoteksteissä nousee esiin ja miten sukupuolet esitetään teemoissa ideologisestaa ”me ja muut” -rakenteesta käsin. Ideologisuuden ja sukupuolten ilmentyminen verkkotesteissä ja musiikkimedian kontekstissa on heikosti tutkittu aihepiiri viestintätieteiden näkökulmasta. Varsinkin ideologisuuden ilmentyminen mediassa on vaativa, mutta välttämätön tutkimuksen kohde. Usein media välittää tiettyä ideologiaa, vaikka journalismiin kuuluu objektiivisuuden tavoite.
Tutkimuksen aineistoon kuuluu 59 Ylex musiikkimedian verkkotekstiä. Tekstit on julkaistu aikavälillä 13. marraskuuta vuonna 2021 ja 7. helmikuuta vuonna 2023. Tutkimusmenetelmänä käytetään van Dijkin teoriamallia idelogisesta neliöstä. Ensin tutkimuksessa nostetaan esiin verkkotesteissä havaittavat pääteemat, jotka on jaettu
seuraavasti: Uuden musiikin ja ohjelmiston markkinointi, sukupuoli ja seksuaalisuus, musiikkialan haasteet, trendit ja ilmiöt, mielenterveys, väkivalta, etnisyys, hyväntekeväisyys ja ilmastonmuutos. Teemojen avulla tunnistetaan ideologista rakennetta. Lopuksi tarkastellaan sukupuolten esittämistä osana ideologista erontekoa. Analyysissa käy ilmi, että erityisesti naisia ja naiseutta halutaan korostaa musiikkijournalismissa, koska heidän koetaan olevan epätasa-arvoisessa asemassa.