Pienyrityksen kasvun vaikutus kannattavuuden tunnuslukuihin
Kniivilä, Elina (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko pienyrityksen kasvulla vaikutusta sen kannattavuuteen. Tutkimusaineisto käsitti 100 suomalaista pienyritystä neljältä eri toimialalta, joita olivat kauppa, palvelut, rakentaminen ja teollisuus. Regressioanalyysin avulla tarkasteltiin, millä tutkimuksessa käytetyistä kasvunmittareista oli vaikutusta kannattavuuden tunnuslukuihin kullakin toimialalla ja minkä suuntainen mahdollinen vaikutus oli. Varianssianalyysillä puolestaan tutkittiin kolmeen kasvunopeusluokkaan eli nopeasti kasvaviin, hitaasti kasvaviin ja pienentyviin yrityksiin jaettua pienyritysaineistoa tarkoituksena selvittää, löytyykö luokkien välillä eroja kannattavuutta kuvaavissa tunnusluvuissa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että pienyritysten kasvun ja kannattavuuden välillä vallitsee todennäköisemmin positiivinen kuin negatiivinen suhde. Tutkimustulokset eivät kuitenkaan osoita, onko nimenomaan kasvulla heikko positiivinen vaikutus kannattavuuteen, vai vaikuttaako jokin kolmas tekijä saman suuntaisesti sekä kasvuun että kannattavuuteen. Varianssianalyysin tulokset osoittavat, että vieraan pääoman ja oman pääoman sijoittajille on kannattavampaa sijoittaa nopeasti kasvaviin yrityksiin kuin pienentyviin. Regressioanalyysin tulokset puolestaan kertovat eri toimialajoen välillä löytyvistä suurista eroista kasvunmittareiden merkitsevyydessä kannattavuuden tunnuslukujen selittäjinä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että pienyritysten kasvun ja kannattavuuden välillä vallitsee todennäköisemmin positiivinen kuin negatiivinen suhde. Tutkimustulokset eivät kuitenkaan osoita, onko nimenomaan kasvulla heikko positiivinen vaikutus kannattavuuteen, vai vaikuttaako jokin kolmas tekijä saman suuntaisesti sekä kasvuun että kannattavuuteen. Varianssianalyysin tulokset osoittavat, että vieraan pääoman ja oman pääoman sijoittajille on kannattavampaa sijoittaa nopeasti kasvaviin yrityksiin kuin pienentyviin. Regressioanalyysin tulokset puolestaan kertovat eri toimialajoen välillä löytyvistä suurista eroista kasvunmittareiden merkitsevyydessä kannattavuuden tunnuslukujen selittäjinä.