Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

B2B-myynnin ja markkinoinnin integraatio IT-organisaatiossa

Peltola, Antti Eero Iisakki (2024-05-17)

 
Katso/Avaa
Pro Gradu -tutkielma (705.5Kb)
Lataukset: 


Peltola, Antti Eero Iisakki
17.05.2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051732438
Tiivistelmä
Myynti on suoraviivainen prosessi, joka näkyy suoraan organisaation liikevaihdossa. Myynnin,
niin myös yritysten välisen (B2B) myynnin vauhdittajana organisaatiossa toimii
markkinointiyksikkö. Markkinoinnin tehtävä on tehdä organisaation brändi tunnetuksi ja
tavoittaa potentiaalinen ostajakunta. Tässä tutkielmassa pyritään löytämään tekijät, joiden
avulla B2B-myynnin ja markkinoinnin prosessit muovautuvat yhteistyön kautta yhdeksi
prosessiksi IT-organisaation liiketoiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida,
millaiset tekijät ohjaavat informaatioteknologiaorganisaation business-to-business -myynnin ja
markkinoinnin välistä yhteistyötä ja prosessien integraatiota. Tutkimus pyrkii ymmärtämään
B2B-myynnin ja markkinoinnin näkökulmia IT-organisaation prosessikehityksessä. Teknologisen
kehityksen aallon harjalla toimiva ala tarjosi tutkimusongelman ratkaisuun haasteellisen, mutta
hedelmällisen maaperän.

Tutkimuksen ensimmäinenä tavoitteena oli määritellä, millainen on IT-organisaation B2B-myynnin ja markkinoinnin toimintaympäristö. Tutkimus syventää ymmärrystä nykyaikaisen IT-organisaation liiketoimintakentästä tarkastellen nykyhetkeä ja analysoiden tulevaisuuden
näkymiä B2B-myynnin ja markkinoinnin prosessikehityksen näkökulmasta.

Tutkimuksen toisena tavoitteena oli löytää ja nimetä ne IT-organisaation menestykseen
vaikuttavat tekijät, jotka sen B2B-myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä ohjaavat ja integraatiota
edesauttavat. Tavoitteeseen päästiin tutkielman teorialuvussa, jonka pohjalta muodostettiin
tutkielman teoreettinen viitekehys. Teoreettinen viitekehys rakennettiin B2B-myynnin ja
markkinoinnin omien, sekä jaettujen mittaristojen pohjalle. Teoreettisessa viitekehyksessä
huomioon otettiin kiinteästi IT-alaa muovaavat muutosvoimat, digitaalinen transformaatio ja
tekoäly.

Tutkimuksen kolmantena tavoitteena oli globaalin case-organisaation avulla rakentaa ymmärrys
siitä, millaisilla toimilla organisaation B2B-myyntiprosessit voidaan kaikkein tehokkaimmalla
tavalla integroida IT-organisaation markkinointiprosesseihin. Teemahaastatteluiden pohjalta
määriteltiin integraatiokehitystä edistävät tekijät. Haastateltavat toivat esille näkemyksiään
B2B-myynnin ja markkinoinnin integraatiokehityksestä IT-alalla tutkielman teoreettisen
viitekehyksen pohjalta rakennetun kysymyspatteriston kautta. Kun tuloksia tarkasteltiin B2B-myynti- ja markkinointiprosessien integraatiokehityksen näkökulmasta, olivat näkemykset
myynti- ja markkinointijohdon osalta hyvin yhteneväisiä. Tutkielman kolmanteen tavoitteeseen
löydettiin kolme avaintekijää – organisaation ylimmän johdon sitouttaminen
integraatiokehitykseen, tekoälyn valjastaminen kiinteäksi osaksi sekä markkinoinnin- että B2B-myynnin prosessikehitystä sekä näiden kahden prosessin yhteisten KPI-mittareiden seuranta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7993]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste