Kumppanuussuhteen kehittäminen. Tapaustutkimus yrityksen ja sen kumppaneiden suhteen kehittämisestä.
Klemola, Tommi Johannes (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on määritellä tutkittavien yritysten yhteistyösuhteen nyky- ja tavoitetila. Tutkimuksessa yhteistyön tarkastelun kohteena on yritysten kahdenvälinen suhde. Tutkimuksen kohteena on Alfa Suomi Oy:n ja kahden Zeta Oyj:n yksikön välinen yhteistyö. Yritysten nimet on muutettu, koska tutkielma sisältää haastatel-tujen yritysten kumppanuusstrategioita sekä yritysten luottamuksellisena pitämää ai-neistoa, kuten tulevaisuuden suunnitelmia. Tutkimuksen kohteena on nimenomaan näiden toimijoiden kahdenvälinen suhde eikä yksittäisen yrityksen toiminta.
Tutkimusotteelta tämä tutkimus on yhdistelmä konstruktiivista, tapaus- ja toimintatutkimusta. Kaikkia edellä mainittuja metodeja on käytetty tutkimuksessa, mutta pääosin tutkimusta voidaan kuitenkin pitää konstruktiivisena sen olemassa olevaa mallia testaavan luonteen vuoksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kumppanuuden yleisestä tarkastelusta sekä kahdenväliseen kumppanuussuhteeseen ja sen arviointiin liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimuksessa käytettiin kumppanuusanalyysia (Vesalainen 2002), jonka avulla analysoitiin yritysten välisen yhteistyösuhteen nyky- ja tavoitetilat.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuvaukset yritysten yhteistyösuhteiden nyky- ja tavoitetiloista. Lisäksi havaittiin, että käsitykset keskinäisen suhteen tilasta ja kehittämisestä olivat varsin samansuuntaisia. Tutkimuksen tulosten perusteella tärkeinä elementteinä kumppanuuden onnistumiselle voidaan pitää aineettomia tekijöitä, kuten avoimuutta ja yhteistyökumppanien välistä luottamusta. Lisäksi joustavuutta toiminnassa ja tietojärjestelmien integrointia pidettiin tärkeinä yhteistyön kehittämisessä. Kumppanuuden kehittäminen vaatii yrityksiltä myös oman arvomaailmansa ja yhteistyöodotusten selkeyttämistä.
Tutkimusotteelta tämä tutkimus on yhdistelmä konstruktiivista, tapaus- ja toimintatutkimusta. Kaikkia edellä mainittuja metodeja on käytetty tutkimuksessa, mutta pääosin tutkimusta voidaan kuitenkin pitää konstruktiivisena sen olemassa olevaa mallia testaavan luonteen vuoksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kumppanuuden yleisestä tarkastelusta sekä kahdenväliseen kumppanuussuhteeseen ja sen arviointiin liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimuksessa käytettiin kumppanuusanalyysia (Vesalainen 2002), jonka avulla analysoitiin yritysten välisen yhteistyösuhteen nyky- ja tavoitetilat.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuvaukset yritysten yhteistyösuhteiden nyky- ja tavoitetiloista. Lisäksi havaittiin, että käsitykset keskinäisen suhteen tilasta ja kehittämisestä olivat varsin samansuuntaisia. Tutkimuksen tulosten perusteella tärkeinä elementteinä kumppanuuden onnistumiselle voidaan pitää aineettomia tekijöitä, kuten avoimuutta ja yhteistyökumppanien välistä luottamusta. Lisäksi joustavuutta toiminnassa ja tietojärjestelmien integrointia pidettiin tärkeinä yhteistyön kehittämisessä. Kumppanuuden kehittäminen vaatii yrityksiltä myös oman arvomaailmansa ja yhteistyöodotusten selkeyttämistä.