Markkinointijohtajien johtamiskyvykkyydet turbulentissa toimintaympäristössä : Tapaustutkimus suomalaisten markkinointijohtajien dynaamisista johtamiskyvykkyyksistä navigoida turbulentissa toimintaympäristössä

Pro gradu -tutkielma

Kuvaus

Koronapandemian aiheuttaman maailmanlaajuisen kriisin seurauksena yritykset löysivät itsensä hyvin turbulentista toimintaympäristöstä, jossa aikaisemmat toimintaperiaatteet eivät olleet enää valideja. Tämä toimintaympäristön muutos pakotti yritykset – ja heidän johtajansa – mukautumaan laajalti muuttuneeseen toimintaympäristöön. Koronapandemiaa kuvaillaan tuoreimpana musta joutsen -tapahtumana, ja nämä tapahtumat ovat laajoja, epätodennäköisiä tapahtumia, joilla on maailmanlaajuisia vaikutuksia. Musta joutsen -tapahtumien, erityisesti koronapandemian, seurauksena yritykset löysivät itsensä turbulentista liiketoimintaympäristöstä ja markkinoilla vallitsi laaja epävarmuus. Useat tutkimukset ovat tuoneet esille markkinoinnin ja erityisesti markkinointijohtajien roolia yrityksessä sekä sen menestyksessä. Kuitenkin tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada lisäymmärrystä siitä, millaiset kyvykkyydet auttavat markkinointijohtajia navigoimaan turbulentissa toimintaympäristössä. Tutkimus rakentuu laadulliseen tapaustutkimukseen useista suomen markkinoilla toimivista yrityksistä ja heidän markkinointijohtajistansa. Tätä tutkimusta varten suoritettiin 5 haastattelua, jossa jokaisessa haastattelussa haastateltiin yrityksen korkeinta markkinoinnista vastaavaa henkilöä. Tämä tutkimus löytää sekä yhtäläisyyksiä että ristiriitoja olemassa olevan kirjallisuuden sekä tapaustutkimusten välillä. Tutkimuksen tärkeimpiin havaintoihin, jotka ovat suurimmaksi osaksi yhteneväisiä kirjallisuuden kanssa, kuuluu käsitys markkinointijohtajan kyvykkyyksistä strategisessa muutoksessa, ja sitä millaiset kyvykkyydet auttavat johtajia navigoimaan turbulentissa toimintaympäristössä. Näitä kyvykkyyksiä, jotka auttavat markkinointijohtajia navigoimaan turbulentissa toimintaympäristössä ovat kyky tehdä nopeita ja ketteriä päätöksiä, kyky kehittää omaa ja yrityksen osaamista, kykyä luopua tarvittaessa toiminnoista sekä muuttuneen toimintaympäristön ennakointi ja tunnistaminen.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi