”I hope you find your inner Finn” : Verkkokurssi promotionaalisen diskurssin genrenä
Laitila, Jonna (2024-05-09)
Laitila, Jonna
09.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050928661
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050928661
Tiivistelmä
Suomi on ollut World Happines Report -raportin mukaan maailman onnellisin maa jo seitsemän vuotta peräkkäin. Vuonna 2023 Visit Finland tarttui tähän suomalaisuuden erityispiirteeseen, ja julkaisi markkinointikampanjan nimeltään Masterclass of Happiness. Kampanjalla markkinoitiin Suomessa paikan päällä järjestettävää nelipäiväistä ”onnellisuuden mestarikurssia”. Kurssi herätti niin suuren suosion, että Visit Finland julkaisi samoja teemoja sisältävän, täysin ilmaisen ja avoimen verkkokurssin. Suomalaisen onnellisuuden salaisuuksia pystyi siis opiskella mistä päin maailmaa tahansa. Visit Finlandin tehtävä kansallisena matkailuorganisaationa on muun muassa rakentaa Suomen positiivista matkailullista maakuvaa ja lisätä Suomen tunnettuutta matkailun kentällä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten verkkokurssi ”Masterclass of Happiness” rakentaa Suomen positiivista matkailullista maakuvaa. Aineisto koostuu Masterclass of Happiness -verkkokurssin kurssimateriaaleista. Kurssi koostuu neljästä teemasta, joihin sisältyy viisi osiota. Osiot sisältävät muun muassa erilaisia tekstejä, videomuotoisen verkkoluennon, tehtävän sekä sertifikaatin. Tutkimuksen tutkimusmenetelmä on genreanalyysi. Aineiston analysointi etenee Bhatian genreanalyysin mallin mukaisesti. Mallin lähtökohtana on genren kommunikatiivisen tavoitteen määrittäminen. Analyysin tarkoituksena on tunnistaa aineistosta siirtymiä ja askelia. Tämän jälkeen aineistoa tarkastellaan promotionaalisen diskurssin teorian näkökulmasta, ja siitä etsitään promotionaalisia piirteitä. Tämän jälkeen tuloksia verrataan Hoyn määritelmään avoimista verkkokursseista eli MOOCeista (Massive online open course).
Tutkimuksessa selvisi, että Masterclass of Happiness -verkkokurssi koostui yhdeksästä eri siirtymästä. Näitä olivat osion esittely, kurssiosion oppimistavoite, oppitunnin kolme pääpointtia, testimoniaali, asiantuntijaan tutustuminen, verkkoluento, oppitunnin tehtävä, seuraavaan osioon siirtyminen ja sertifikaatti. Promotionaalisuutta esiintyi jokaisessa siirtymässä. Aineistossa eniten käytetty promotionaalinen keino oli positiivisen, kuvailevan kielen käyttö. Kun analyysissa saatuja tuloksia verrattiin avoimien verkkokurssien teoriaan, huomattiin, että tutkittavasta verkkokurssista puuttui avoimelle verkkokurssille tyypillisiä elementtejä, esimerkiksi vuorovaikutteisuus.
Tutkimustuloksien myötä voidaan todeta, että verkkokurssilla halutaan sekä opettaa suomalaista onnellisuutta, että rakentaa Suomen positiivista matkailullista maakuvaa positiivisen ja kuvailevan kielen ja sen avulla luotujen mielikuvien avulla. Suomea positiivisesti kuvailevat sanat rakentavat Suomesta positiivista ja mielenkiintoista mielikuvaa, joka saattaa herättää kurssin suorittajan mielenkiinnon matkustaa Suomeen. Tutkimuksen avulla tuotiin uudenlaista näkökulmaa sekä genretutkimuksen, että matkailullisen maakuvan tutkimuksen kentälle.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten verkkokurssi ”Masterclass of Happiness” rakentaa Suomen positiivista matkailullista maakuvaa. Aineisto koostuu Masterclass of Happiness -verkkokurssin kurssimateriaaleista. Kurssi koostuu neljästä teemasta, joihin sisältyy viisi osiota. Osiot sisältävät muun muassa erilaisia tekstejä, videomuotoisen verkkoluennon, tehtävän sekä sertifikaatin. Tutkimuksen tutkimusmenetelmä on genreanalyysi. Aineiston analysointi etenee Bhatian genreanalyysin mallin mukaisesti. Mallin lähtökohtana on genren kommunikatiivisen tavoitteen määrittäminen. Analyysin tarkoituksena on tunnistaa aineistosta siirtymiä ja askelia. Tämän jälkeen aineistoa tarkastellaan promotionaalisen diskurssin teorian näkökulmasta, ja siitä etsitään promotionaalisia piirteitä. Tämän jälkeen tuloksia verrataan Hoyn määritelmään avoimista verkkokursseista eli MOOCeista (Massive online open course).
Tutkimuksessa selvisi, että Masterclass of Happiness -verkkokurssi koostui yhdeksästä eri siirtymästä. Näitä olivat osion esittely, kurssiosion oppimistavoite, oppitunnin kolme pääpointtia, testimoniaali, asiantuntijaan tutustuminen, verkkoluento, oppitunnin tehtävä, seuraavaan osioon siirtyminen ja sertifikaatti. Promotionaalisuutta esiintyi jokaisessa siirtymässä. Aineistossa eniten käytetty promotionaalinen keino oli positiivisen, kuvailevan kielen käyttö. Kun analyysissa saatuja tuloksia verrattiin avoimien verkkokurssien teoriaan, huomattiin, että tutkittavasta verkkokurssista puuttui avoimelle verkkokurssille tyypillisiä elementtejä, esimerkiksi vuorovaikutteisuus.
Tutkimustuloksien myötä voidaan todeta, että verkkokurssilla halutaan sekä opettaa suomalaista onnellisuutta, että rakentaa Suomen positiivista matkailullista maakuvaa positiivisen ja kuvailevan kielen ja sen avulla luotujen mielikuvien avulla. Suomea positiivisesti kuvailevat sanat rakentavat Suomesta positiivista ja mielenkiintoista mielikuvaa, joka saattaa herättää kurssin suorittajan mielenkiinnon matkustaa Suomeen. Tutkimuksen avulla tuotiin uudenlaista näkökulmaa sekä genretutkimuksen, että matkailullisen maakuvan tutkimuksen kentälle.