Automation of Spare Part Lead Time Management for Valmet Flow Control
Naapila, Robin Juhani (2024-04-29)
Naapila, Robin Juhani
29.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923574
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923574
Tiivistelmä
In the service business, managing working capital is crucial while meeting customer demands
for faster lead times and better service. With global shortages of components, ensuring spare
part availability for critical operations is pivotal. Customer satisfaction hinges on a robust spare
parts supply chain. On-time-delivery is vital for profitability and customer satisfaction, as delays
can have negative effect on customer satisfaction or in worst case drive clients to competitors.
Maintaining short lead times require agile responses to demand fluctuations and dependable
supplier relationship. Accurate lead times are essential for satisfying customers in this dynamic
industry, where responsiveness and reliability are key to success.
This thesis was conducted for a large Finnish company specializing in critical flow control solu-
tions for process industries. The purpose of this research was to automate the current spare
part lead time update process, hence improving management of quoted spare part lead times.
Additionally, to ensure the proper functionality of the newly created update process, tools for
measuring and controlling the automated spare part lead time update process were created.
The thesis concentrated on creating two artefacts that together solved the research problem
presented in the thesis.
The research began by mapping out the current state of the process and recognizing the factors
which needed rework and development by creating multiple process flowcharts. The semi-struc-
tured interviews conducted with the right stakeholders aided in understanding the current re-
strictions and parts of the current process that needed development. After mapping out the
current state, the calculation logic for updating spare part lead time was reworked. After suc-
cessful testing of the newly reworked calculation logic, a data integration between two data
warehouses was built two ensure that the calculation always uses the most recent lead times in
the ERP. These two artefacts, the new calculation logic and the data integration, form the new
spare part lead time update process for the company.
This thesis was completed successfully. This was enabled by choosing a proper research method
along with tools from other methods to adequately gather and analyze the available data and
map out the existing parts of the process which needed development. The end result is as good
as it can be at the moment. The future plan is to expand the automated update process to other
warehouses that also serves global customers. Varaosaliiketoiminnassa käyttöpääoman hallinta sekä asiakkaiden vaatimusten täyttäminen on
ratkaisevan tärkeää. Kun komponenteista on maailmanlaajuinen pula, varaosien saatavuuden
varmistaminen kriittisiä toimintoja varten on yrityksille elintärkeää. Oikea-aikainen toimitus on
merkittävää kannattavuuden ja asiakastyytyväisyyden kannalta. Toimitusviivästykset voivat
heikentää asiakastyytyväisyyttä tai pahimmassa tapauksessa ajaa asiakkaat kilpailijoiden luo.
Lyhyiden läpimenoaikojen ylläpitäminen edellyttää nopeaa reagointia kysynnän vaihteluihin ja
toimivaa toimitusketjua. Tarkat läpimenoajat ovat tärkeitä tällä toimialalla, jossa reagointikyky
ja luotettavuus ovat menestyksen avaintekijöitä.
Tämä työ on tehty suurelle suomalaiselle yritykselle, joka on erikoistunut kriittisiin
virtauksenohjausratkaisuihin eri prosessiteollisuuden aloille. Tutkimuksen tarkoituksena on
ollut automatisoida nykyinen varaosien läpimenoaikojen päivitysprosessi ja siten parantaa
varaosien läpimenoaikojen hallintaa. Lisäksi työssä luodun päivitysprosessin asianmukaisen
toimivuuden varmistamiseksi luotiin erilaisia työkaluja varaosien automaattisen toimitusajan
päivitysprosessin valvomikseksi. Työssä keskityttiin luomaan kaksi artefaktia, jotka yhdessä
ratkaisivat työssä esitetyn tutkimusongelman.
Tutkimus aloitettiin kartoittamalla nykyinen päivitysprosessi sekä tunnistamalla päivitystä ja
kehitystä vaativat tekijät luomalla useita prosessikaavioita. Yrityksen sidosryhmien kanssa
tehdyt haastattelut auttoivat ymmärtämään nykyisiä rajoituksia ja nykyisen päivitysprosessin
kehityskohtia. Nykytilan kartoittamisen jälkeen varaosien läpimenoaikojen päivittämisen
laskentalogiikkaa kehitettiin vastaamaan yrityksen tarpeita. Päivitetyn laskentalogiikan
onnistuneen testauksen jälkeen rakennettiin kahden tietokannan välinen dataintegraatio, jolla
varmistettiin, että laskennassa käytetään aina viimeisimpiä ERP-järjestelmässä olevia
läpimenoaikoja. Nämä kaksi artefaktia, uusi laskentalogiikka ja tietokantojen dataintegraatio,
muodostavat yrityksen uuden varaosien läpimenoaikojen päivitysprosessin.
Tämä työ toteutettiin onnistuneesti. Tämän mahdollisti asianmukaisten tutkimusmenetelmien
valinta, jotta dataa voitiin kerätä ja analysoida asianmukaisesti. Näin pystyttiin kartoittamaan ne
prosessin osat, jotka vaativat kehittämistä. Tulevaisuuden suunnitelmana on laajentaa
automatisoitu päivitysprosessi muihin varastoihin, jotka palvelevat myös maailmanlaajuisia
asiakkaita.
for faster lead times and better service. With global shortages of components, ensuring spare
part availability for critical operations is pivotal. Customer satisfaction hinges on a robust spare
parts supply chain. On-time-delivery is vital for profitability and customer satisfaction, as delays
can have negative effect on customer satisfaction or in worst case drive clients to competitors.
Maintaining short lead times require agile responses to demand fluctuations and dependable
supplier relationship. Accurate lead times are essential for satisfying customers in this dynamic
industry, where responsiveness and reliability are key to success.
This thesis was conducted for a large Finnish company specializing in critical flow control solu-
tions for process industries. The purpose of this research was to automate the current spare
part lead time update process, hence improving management of quoted spare part lead times.
Additionally, to ensure the proper functionality of the newly created update process, tools for
measuring and controlling the automated spare part lead time update process were created.
The thesis concentrated on creating two artefacts that together solved the research problem
presented in the thesis.
The research began by mapping out the current state of the process and recognizing the factors
which needed rework and development by creating multiple process flowcharts. The semi-struc-
tured interviews conducted with the right stakeholders aided in understanding the current re-
strictions and parts of the current process that needed development. After mapping out the
current state, the calculation logic for updating spare part lead time was reworked. After suc-
cessful testing of the newly reworked calculation logic, a data integration between two data
warehouses was built two ensure that the calculation always uses the most recent lead times in
the ERP. These two artefacts, the new calculation logic and the data integration, form the new
spare part lead time update process for the company.
This thesis was completed successfully. This was enabled by choosing a proper research method
along with tools from other methods to adequately gather and analyze the available data and
map out the existing parts of the process which needed development. The end result is as good
as it can be at the moment. The future plan is to expand the automated update process to other
warehouses that also serves global customers.
ratkaisevan tärkeää. Kun komponenteista on maailmanlaajuinen pula, varaosien saatavuuden
varmistaminen kriittisiä toimintoja varten on yrityksille elintärkeää. Oikea-aikainen toimitus on
merkittävää kannattavuuden ja asiakastyytyväisyyden kannalta. Toimitusviivästykset voivat
heikentää asiakastyytyväisyyttä tai pahimmassa tapauksessa ajaa asiakkaat kilpailijoiden luo.
Lyhyiden läpimenoaikojen ylläpitäminen edellyttää nopeaa reagointia kysynnän vaihteluihin ja
toimivaa toimitusketjua. Tarkat läpimenoajat ovat tärkeitä tällä toimialalla, jossa reagointikyky
ja luotettavuus ovat menestyksen avaintekijöitä.
Tämä työ on tehty suurelle suomalaiselle yritykselle, joka on erikoistunut kriittisiin
virtauksenohjausratkaisuihin eri prosessiteollisuuden aloille. Tutkimuksen tarkoituksena on
ollut automatisoida nykyinen varaosien läpimenoaikojen päivitysprosessi ja siten parantaa
varaosien läpimenoaikojen hallintaa. Lisäksi työssä luodun päivitysprosessin asianmukaisen
toimivuuden varmistamiseksi luotiin erilaisia työkaluja varaosien automaattisen toimitusajan
päivitysprosessin valvomikseksi. Työssä keskityttiin luomaan kaksi artefaktia, jotka yhdessä
ratkaisivat työssä esitetyn tutkimusongelman.
Tutkimus aloitettiin kartoittamalla nykyinen päivitysprosessi sekä tunnistamalla päivitystä ja
kehitystä vaativat tekijät luomalla useita prosessikaavioita. Yrityksen sidosryhmien kanssa
tehdyt haastattelut auttoivat ymmärtämään nykyisiä rajoituksia ja nykyisen päivitysprosessin
kehityskohtia. Nykytilan kartoittamisen jälkeen varaosien läpimenoaikojen päivittämisen
laskentalogiikkaa kehitettiin vastaamaan yrityksen tarpeita. Päivitetyn laskentalogiikan
onnistuneen testauksen jälkeen rakennettiin kahden tietokannan välinen dataintegraatio, jolla
varmistettiin, että laskennassa käytetään aina viimeisimpiä ERP-järjestelmässä olevia
läpimenoaikoja. Nämä kaksi artefaktia, uusi laskentalogiikka ja tietokantojen dataintegraatio,
muodostavat yrityksen uuden varaosien läpimenoaikojen päivitysprosessin.
Tämä työ toteutettiin onnistuneesti. Tämän mahdollisti asianmukaisten tutkimusmenetelmien
valinta, jotta dataa voitiin kerätä ja analysoida asianmukaisesti. Näin pystyttiin kartoittamaan ne
prosessin osat, jotka vaativat kehittämistä. Tulevaisuuden suunnitelmana on laajentaa
automatisoitu päivitysprosessi muihin varastoihin, jotka palvelevat myös maailmanlaajuisia
asiakkaita.