Sairaalan työnantajabrändin rakentuminen : Tutkimustyön merkitys nuorille lääkäreille työpaikan valintakriteerinä
Salo, Niina (2024-04-03)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314611
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314611
Tiivistelmä
Lääkäripula koettelee Suomea, samaan aikaan kun väestö ikääntyy ja tarve palveluille kasvaa.
Terveyskeskukset ja sairaalat painivat rekrytointihaasteiden kanssa, erityisesti pienemmillä
paikkakunnille on haastavaa houkutella osaajia. Samaan aikaan lääketutkimus Suomessa on
ajautunut kriisiin, tutkimuslupien määrä on kääntynyt laskuun. Moni tutkimustyötä tekevä
lääkäri tekee tutkimusta omalla ajalla ilman erillistä korvausta. Tutkimustyön merkitys Suomalaiselle terveydenhuollolle on kiistaton. Tutkimustyö tarjoaa potilaille uusia hoitomuotoja, sairaaloille säästöjä ja on yksi työllistäjä.
Tutkielmassa tarkastellaan houkuttelevan työnantajabrändin ominaisuuksia nuorten lääkärien
silmissä ja nuorten lääkärien työpaikan valintaan vaikuttavia kriteerejä. Erityisenä tarkastelun
kohteena tutkielmassa on tutkimustyön vaikutus nuoren lääkärin työpaikan valintaan. Selvitetään, houkutteleeko nuorta lääkäriä työpaikka, jossa osa työajasta on varattu tutkimustyön
tekemiselle.
Vahva työnantajabrändi on organisaatiolle kilpailuvaltti rekrytointiprosesseissa, lisäksi vahvan
työnantajabrändin katsotaan vahvistavan organisaation muuta brändiä. Työnantajabrändin
houkuttelevuuden kannalta merkittävimpiä tekijöitä nuorten lääkärien keskuudessa on hyvät
konsultaatiomahdollisuudet, hyvä työilmapiiri ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Sen
sijaan Mahdollisuudella osallistua organisaation kehittämiseen, työsuhde-eduilla tai tutkimustyö mahdollisuudella ei ollut kovin suurta merkitystä työnantajabrändin kannalta. Nuorten
lääkärien työpaikan valintakriteereissä tärkeimmäksi nousi työn mielekkyys ammatillisesta
näkökulmasta, vähiten merkittävimpänä kriteerinä koettiin mahdollisuus tehdä tutkimustyötä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kohderyhmänä oli Helsingin, Tampereen, Oulun ja Kuopion yliopistojen 4.–6. vuosikurssin lääketieteen opiskelijat, sekä em.
yliopistoista viimeisen viiden vuoden sisällä valmistuneet lääkärit.
Tutkielman tulokset olivat yksi yhteen teoriasta nousseiden oletusten kanssa. Johtopäätöksissä
todetaan houkuttelevan työnantajan olevan sopivan kompakti yksikkö, jossa nuori lääkäri saa
tehdä sopivan haastavaa ja mielekästä työtä matalalla konsultaatiokynnyksellä. Tutkimustyön
ei voida sanoa olevan valttikortti, jolla tavoitellaan isoa massaa hakijoita.
Terveyskeskukset ja sairaalat painivat rekrytointihaasteiden kanssa, erityisesti pienemmillä
paikkakunnille on haastavaa houkutella osaajia. Samaan aikaan lääketutkimus Suomessa on
ajautunut kriisiin, tutkimuslupien määrä on kääntynyt laskuun. Moni tutkimustyötä tekevä
lääkäri tekee tutkimusta omalla ajalla ilman erillistä korvausta. Tutkimustyön merkitys Suomalaiselle terveydenhuollolle on kiistaton. Tutkimustyö tarjoaa potilaille uusia hoitomuotoja, sairaaloille säästöjä ja on yksi työllistäjä.
Tutkielmassa tarkastellaan houkuttelevan työnantajabrändin ominaisuuksia nuorten lääkärien
silmissä ja nuorten lääkärien työpaikan valintaan vaikuttavia kriteerejä. Erityisenä tarkastelun
kohteena tutkielmassa on tutkimustyön vaikutus nuoren lääkärin työpaikan valintaan. Selvitetään, houkutteleeko nuorta lääkäriä työpaikka, jossa osa työajasta on varattu tutkimustyön
tekemiselle.
Vahva työnantajabrändi on organisaatiolle kilpailuvaltti rekrytointiprosesseissa, lisäksi vahvan
työnantajabrändin katsotaan vahvistavan organisaation muuta brändiä. Työnantajabrändin
houkuttelevuuden kannalta merkittävimpiä tekijöitä nuorten lääkärien keskuudessa on hyvät
konsultaatiomahdollisuudet, hyvä työilmapiiri ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Sen
sijaan Mahdollisuudella osallistua organisaation kehittämiseen, työsuhde-eduilla tai tutkimustyö mahdollisuudella ei ollut kovin suurta merkitystä työnantajabrändin kannalta. Nuorten
lääkärien työpaikan valintakriteereissä tärkeimmäksi nousi työn mielekkyys ammatillisesta
näkökulmasta, vähiten merkittävimpänä kriteerinä koettiin mahdollisuus tehdä tutkimustyötä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kohderyhmänä oli Helsingin, Tampereen, Oulun ja Kuopion yliopistojen 4.–6. vuosikurssin lääketieteen opiskelijat, sekä em.
yliopistoista viimeisen viiden vuoden sisällä valmistuneet lääkärit.
Tutkielman tulokset olivat yksi yhteen teoriasta nousseiden oletusten kanssa. Johtopäätöksissä
todetaan houkuttelevan työnantajan olevan sopivan kompakti yksikkö, jossa nuori lääkäri saa
tehdä sopivan haastavaa ja mielekästä työtä matalalla konsultaatiokynnyksellä. Tutkimustyön
ei voida sanoa olevan valttikortti, jolla tavoitellaan isoa massaa hakijoita.