Yhdistetyt kuljetukset osaksi Etelä-Pohjanmaan kestäviä ja älykkäitä toimitusketjuratkaisuja
Rajalehto, Clara; Sakari, Antto; Poutiainen, Timo; Sivonen, Risto (2024-04-18)
Rajalehto, Clara
Sakari, Antto
Poutiainen, Timo
Sivonen, Risto
Vaasan yliopisto
18.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-137-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-137-2
Tiivistelmä
Yhdistetyt kuljetukset osaksi Etelä-Pohjanmaan kestäviä ja älykkäitä toimitusketjuratkaisuja -hankkeen yleistavoitteena oli parantaa erityisesti eteläpohjalaisten vientiyritysten kilpailukykyä. Keinoina tähän nähtiin muun muassa kestävämpien, älykkäämpien, monipuolisempien ja tehokkaampien toimitusketjujen kehittäminen, digitalisaation vahvistaminen sekä kiertotalouteen perustuvien liiketoimintamallien kehittäminen.
Selvitystyön lähtökohtana olivat Etelä-Pohjanmaan ja sen yritysten vahvuudet ja tarpeet. Eteläpohjalaisten elintarvike-, teollisuus- ja logistiikkayritysten lisäksi hankkeessa haastateltiin myös rautatieoperaattoreita sekä viranomaisia ja asiantuntijoita. Haastatteluja tehtiin yhteensä yli 40.
Hankkeen ytimessä oli runkokuljetuksia maanteiltä rautateille siirtävän, ja siten hiilineutraalit runkokuljetukset mahdollistavan yhdistettyjen kuljetusten konseptin luominen osaksi nykyisiä toimitusketjuratkaisuja. Tätä siirtymää tukevat ja kiinnostusta yhdistettyjä kuljetuksia kohtaan lisäävät kansainväliset ja kansalliset strategiat päästövähennystavoitteineen sekä konkreettisemmat logistiikka-alan kehityskulut, kuten polttoaineiden hinnannousu, kuljettajapula sekä ympäristöarvojen ja -näkökulman korostuminen ja muuttuminen selkeäksi kilpailukykytekijäksi.
Yhdistettyjen kuljetusten uudelleenkäynnistämiseksi ja edistämiseksi hankkeessa selvitettiin palvelun kysyntää, potentiaalisia käynnistämis- ja järjestämistapoja, parhaita kansainvälisiä käytänteitä ja niiden soveltuvuutta Etelä-Pohjanmaalle, tarvittavia toimijoita ja heidän roolejaan ja vastuitaan, perustamis- ja käyttökustannuksia, rataverkon ja muun liikenneinfrastruktuurin kehittämistarpeita, kalustovaatimuksia, rautatiemarkkinoiden nykytilaa ja kehityssuuntia sekä liikennepoliittisia tuki- ja toimenpidetarpeita. Lisäksi hankkeessa luotiin yleinen malli maantie- ja yhdistettyjen kuljetusten kustannusrakenteen ja kannattavuuden vertailulle, mallinnettiin vaihtoehtoisia kuljetuskäytäviä teoreettisella tasolla sekä luonnosteltiin mahdollisia reitti- ja pilottihanketarpeita, joita suunnitelmat tarvitsevat konkretisoituakseen.
Selvityksen perusteella yhdistettyjen kuljetusten konsepti kiinnostaa toimijoita koko ajan enemmän. Haasteita ja pullonkauloja on kuitenkin sekä paikallisella että kansallisella tasolla, keskeisimpinä infrastruktuuriin ja rautatiemarkkinaan liittyvät tekijät sekä se, että yhdistettyjen kuljetusten edistäminen ei tällä hetkellä kuulu kenellekään. Esteet ovat ylitettävissä, mutta se vaatii järjestelmällistä ja strategista kehittämisotetta, yhteistä tahtotilaa sekä toimiala- ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä.
Selvitystyön lähtökohtana olivat Etelä-Pohjanmaan ja sen yritysten vahvuudet ja tarpeet. Eteläpohjalaisten elintarvike-, teollisuus- ja logistiikkayritysten lisäksi hankkeessa haastateltiin myös rautatieoperaattoreita sekä viranomaisia ja asiantuntijoita. Haastatteluja tehtiin yhteensä yli 40.
Hankkeen ytimessä oli runkokuljetuksia maanteiltä rautateille siirtävän, ja siten hiilineutraalit runkokuljetukset mahdollistavan yhdistettyjen kuljetusten konseptin luominen osaksi nykyisiä toimitusketjuratkaisuja. Tätä siirtymää tukevat ja kiinnostusta yhdistettyjä kuljetuksia kohtaan lisäävät kansainväliset ja kansalliset strategiat päästövähennystavoitteineen sekä konkreettisemmat logistiikka-alan kehityskulut, kuten polttoaineiden hinnannousu, kuljettajapula sekä ympäristöarvojen ja -näkökulman korostuminen ja muuttuminen selkeäksi kilpailukykytekijäksi.
Yhdistettyjen kuljetusten uudelleenkäynnistämiseksi ja edistämiseksi hankkeessa selvitettiin palvelun kysyntää, potentiaalisia käynnistämis- ja järjestämistapoja, parhaita kansainvälisiä käytänteitä ja niiden soveltuvuutta Etelä-Pohjanmaalle, tarvittavia toimijoita ja heidän roolejaan ja vastuitaan, perustamis- ja käyttökustannuksia, rataverkon ja muun liikenneinfrastruktuurin kehittämistarpeita, kalustovaatimuksia, rautatiemarkkinoiden nykytilaa ja kehityssuuntia sekä liikennepoliittisia tuki- ja toimenpidetarpeita. Lisäksi hankkeessa luotiin yleinen malli maantie- ja yhdistettyjen kuljetusten kustannusrakenteen ja kannattavuuden vertailulle, mallinnettiin vaihtoehtoisia kuljetuskäytäviä teoreettisella tasolla sekä luonnosteltiin mahdollisia reitti- ja pilottihanketarpeita, joita suunnitelmat tarvitsevat konkretisoituakseen.
Selvityksen perusteella yhdistettyjen kuljetusten konsepti kiinnostaa toimijoita koko ajan enemmän. Haasteita ja pullonkauloja on kuitenkin sekä paikallisella että kansallisella tasolla, keskeisimpinä infrastruktuuriin ja rautatiemarkkinaan liittyvät tekijät sekä se, että yhdistettyjen kuljetusten edistäminen ei tällä hetkellä kuulu kenellekään. Esteet ovat ylitettävissä, mutta se vaatii järjestelmällistä ja strategista kehittämisotetta, yhteistä tahtotilaa sekä toimiala- ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä.