Valmismatka kuluttajansuojan kannalta
Kirkonpelto, Tuire (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Matkasopimukset olivat sopimustyyppeinä pitkään lailla toteutetun oikeudellisen sään-telyn ulkopuolella. Vuonna 1995 EU:n matkapakettidirektiivin voimaan saattamiseksi Suomessa kuitenkin säädettiin matkojen markkinointia ja valmismatkoista tehtäviä so-pimuksia säätelevä valmismatkalaki. Tutkielmassa tarkastellaan valmismatkasopimusta, sen erityispiirteitä ja valmismatkojen kuluttajansuojaa tutustumalla valmismatkalain sisältöön ja soveltamiseen käytännössä.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia valmismatkasopimuksia koskevia riitoja matkustajan ja matkanjärjestäjän välillä on 1990-luvulla ollut, miten riidat on ratkaistu ja ovatko ratkaisut muuttuneet valmismatkalain voimaan tulon jälkeen. Lisäksi selvitetään, onko matkojen kuluttajansuojan taso lain myötä muuttunut. Tutkielmassa käytetään apuna kuluttajavalituslautakunnan antamia valmismatkoja koskevia ratkaisuja. Muu tutkielmassa käytettävä lähdemateriaali muodostuu oikeuskirjallisuudesta, lakien esitöistä ja lehtiartikkeleista.
Sopimusosapuolten väliset kiistat aiheutuvat tyypillisesti matkanjärjestäjän suoritusvir-heestä, joka voi aiheutua esimerkiksi hotelliin liittyvistä puutteista tai erilaisista viiväs-tyksistä. Kuluttajien asema matkojen hankkijoina oli vakioehtojen käytön kautta vakiintuneesta sopimuskäytännöstä johtuen suhteellisen hyvä, mutta valmismatkalaki paransi sitä edelleen lisäämällä matkanjärjestäjän velvollisuuksia ja vastuuta matkustajaa kohtaan.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia valmismatkasopimuksia koskevia riitoja matkustajan ja matkanjärjestäjän välillä on 1990-luvulla ollut, miten riidat on ratkaistu ja ovatko ratkaisut muuttuneet valmismatkalain voimaan tulon jälkeen. Lisäksi selvitetään, onko matkojen kuluttajansuojan taso lain myötä muuttunut. Tutkielmassa käytetään apuna kuluttajavalituslautakunnan antamia valmismatkoja koskevia ratkaisuja. Muu tutkielmassa käytettävä lähdemateriaali muodostuu oikeuskirjallisuudesta, lakien esitöistä ja lehtiartikkeleista.
Sopimusosapuolten väliset kiistat aiheutuvat tyypillisesti matkanjärjestäjän suoritusvir-heestä, joka voi aiheutua esimerkiksi hotelliin liittyvistä puutteista tai erilaisista viiväs-tyksistä. Kuluttajien asema matkojen hankkijoina oli vakioehtojen käytön kautta vakiintuneesta sopimuskäytännöstä johtuen suhteellisen hyvä, mutta valmismatkalaki paransi sitä edelleen lisäämällä matkanjärjestäjän velvollisuuksia ja vastuuta matkustajaa kohtaan.