Utilizing AI in Buyer-supplier Relationships Through Procurement : Case UPM-Kymmene Oyj
Mehtälä, Matti (2023)
Mehtälä, Matti
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231201150727
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231201150727
Tiivistelmä
The technological revolution continues its course in both civilian and working life. Individuals and organizations around the world are constantly looking for and encountering more versatile ways to utilize technology in their operating environments. Being on the cutting edge of technology can therefore be seen as an element of competitive advantage for companies. As a consequence, organizations are increasingly facing various developmental projects and this adds to the requirements for employees concerning the adaptation of new tools in a more rapid cycle. The need for development is also supported by the increased amount of regulation faced by organizations that employ individuals, along with the investments made towards responsibility and responding to the related regulation. Individuals and organizations alike are seeking assistance for these challenges from artificial intelligence. This study examines how artificial intelligence can be utilized from the point of view of the company's procurement organization. Procurement and, above all, management of supply chains have faced challenges on a global scale in recent years, which in turn increases the role of procurement in maintaining the company’s competitive position and advantage during unstable markets.
Current research offers a limited amount of material when it comes to concrete use of artificial intelligence and the benefits of implementing the technology. This is partly explained by the rapid cycle of technological development. To complement the current research offering, this study studies artificial intelligence and its impact on supplier-customer relationships. Research suggests that the procurement organization can utilize artificial intelligence in its role. Supplier-customer relations are primarily the interface where the company's procurement organization adds value to the company by managing the outward cash flow as efficiently and effectively as possible. The research looks at the aforementioned themes from the perspective of the procurement organization of a stock listed company UPM-Kymmene Oyj. The company has its headquarters in Finland, and the company's versatile product portfolio presents its own challenges for the company's procurement organization. The results of the research are based on the material collected by a round of interviews, and the interviewees include a diverse group of suppliers, buyers as well as persons who approach and examine supplier-customer relationships from management’s perspective.
The research shows that artificial intelligence is seen as a very potential influencing factor in the supplier-customer relationships of the future. The framework that emerges from the research results utilizes Krajlic's supplier portfolio matrix and it offers the procurement organization an approach to utilizing artificial intelligence in various supplier categories. Through the implementation of artificial intelligence, the procurement organization gain benefits from strengthening its positions in the value chain by bringing artificial intelligence into its own internal processes as well as utilizing it in its own supplier relationships. Teknologinen vallankumous jatkaa kulkuaan niin siviili- kuin työelämässäkin. Yksilöt ja organisaatiot ympäri maailman etsivät ja kohtaavat alati monipuolisempia keinoja teknologian hyödyntämiseen omissa toimintaympäristöissään. Teknologian aallonharjalla oleminen voidaan tätä myötä nähdä myös yhtenä yrityksen kilpailuetuna. Kehityshuuman myötä työntekijöiltä edellytetään uusien työkalujen omaksumista entistä nopeammalla syklillä. Uudistumisen tarvetta kasvattaa myös omalta osaltaan yksilöitä työllistävien organisaatioiden kohtaama kasvanut säätelyn määrä, ja esimerkiksi vastuullisuuteen panostaminen ja siihen liittyvään regulaatioon vastaaminen. Tähän tarpeeseen vastaamisessa niin yksilöt kuin organisaatiotkin toivovat apua muun muassa tekoälyn saralta. Tämän tutkimus tarkastelee, miten tekoälyä voidaan hyödyntää yrityksen osto-organisaation näkökulmasta. Hankintatoimi ja ennen kaikkia toimitusketjujen hallinta ovat kohdanneet viimeisten vuosien aikana globaalin mittakaavan haasteita, mikä omalta osaltaan lisää hankintatoimen roolin merkitystä yritysten pyrkiessä säilyttämään kilpailuasemansa ja -etunsa sangen epävakaassa markkinatilanteessa.
Nykytutkimus tarjoaa rajallisen määrän aineistoa mitä tulee tekoälyn konkreettisista käyttökohteisiin sekä kyseisen teknologian implementoinnin hyötyihin. Tämä selittyy omalta osaltaan teknologisen kehittymisen nopean syklin myötä. Täydentääkseen nykyiseen tutkimustarjontaan, tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen mahdollista vaikutusta toimittaja-asiakassuhteisiin. Tutkimus tuo esiin keinoja, joiden avulla yrityksen osto-organisaatio voi hyödyntää tekoälyä omassa roolissaan. Toimittaja-asiakassuhteet ovat ensisijaisesti rajapinta, jossa yrityksen osto-organisaation odotetaan tuottavan lisäarvoa yritykselle varmistamalla mahdollisimman tehokkaan ja laadukkaan ulospäin suuntautuvan kassavirran hallinnan. Tutkimus tarkastelee edellä mainittuja teemoja Suomessa pääkonttoriaan pitävän pörssiyhtiö UPM-Kymmene Oyj:n osto-organisaation näkökulmasta, ja yrityksen monipuolinen tuoteportfolio esittää omat haasteensa myös yrityksen osto-organisaatiolle. Tutkimuksen tulokset pohjautuvat haastattelukierroksen tuottamaan aineistoon, ja haastateltavien joukkoon kuuluu monipuolinen joukko niin toimittajia, ostajia kuin toimittaja-asiakassuhteita johtavasta asemasta lähestyviä ja tarkastelevia henkilöitä.
Tutkimus osoittaa, että tekoäly nähdään hyvin potentiaalisena vaikuttavana osatekijänä tule-vaisuuden toimittaja-asiakassuhteissa. Tutkimustuloksista ilmi käyvä viitekehys hyödyntää Krajlicin toimittajakategoriamallia ja se tarjoaa osto-organisaatiolle lähestymistavan tekoälyn hyödyntämiselle eri toimittajakategorioissa. Osto-organisaatio voi implementoida tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ja pyrkiä suoraviivaistamaan ja vahvistamaan asemiaan arvoketjussa tuomalla tekoälyn omaksi omia sisäisä prosesseja kuin hyödyntämällä sitä myös omissa toimittajasuhteissaan.
Current research offers a limited amount of material when it comes to concrete use of artificial intelligence and the benefits of implementing the technology. This is partly explained by the rapid cycle of technological development. To complement the current research offering, this study studies artificial intelligence and its impact on supplier-customer relationships. Research suggests that the procurement organization can utilize artificial intelligence in its role. Supplier-customer relations are primarily the interface where the company's procurement organization adds value to the company by managing the outward cash flow as efficiently and effectively as possible. The research looks at the aforementioned themes from the perspective of the procurement organization of a stock listed company UPM-Kymmene Oyj. The company has its headquarters in Finland, and the company's versatile product portfolio presents its own challenges for the company's procurement organization. The results of the research are based on the material collected by a round of interviews, and the interviewees include a diverse group of suppliers, buyers as well as persons who approach and examine supplier-customer relationships from management’s perspective.
The research shows that artificial intelligence is seen as a very potential influencing factor in the supplier-customer relationships of the future. The framework that emerges from the research results utilizes Krajlic's supplier portfolio matrix and it offers the procurement organization an approach to utilizing artificial intelligence in various supplier categories. Through the implementation of artificial intelligence, the procurement organization gain benefits from strengthening its positions in the value chain by bringing artificial intelligence into its own internal processes as well as utilizing it in its own supplier relationships.
Nykytutkimus tarjoaa rajallisen määrän aineistoa mitä tulee tekoälyn konkreettisista käyttökohteisiin sekä kyseisen teknologian implementoinnin hyötyihin. Tämä selittyy omalta osaltaan teknologisen kehittymisen nopean syklin myötä. Täydentääkseen nykyiseen tutkimustarjontaan, tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen mahdollista vaikutusta toimittaja-asiakassuhteisiin. Tutkimus tuo esiin keinoja, joiden avulla yrityksen osto-organisaatio voi hyödyntää tekoälyä omassa roolissaan. Toimittaja-asiakassuhteet ovat ensisijaisesti rajapinta, jossa yrityksen osto-organisaation odotetaan tuottavan lisäarvoa yritykselle varmistamalla mahdollisimman tehokkaan ja laadukkaan ulospäin suuntautuvan kassavirran hallinnan. Tutkimus tarkastelee edellä mainittuja teemoja Suomessa pääkonttoriaan pitävän pörssiyhtiö UPM-Kymmene Oyj:n osto-organisaation näkökulmasta, ja yrityksen monipuolinen tuoteportfolio esittää omat haasteensa myös yrityksen osto-organisaatiolle. Tutkimuksen tulokset pohjautuvat haastattelukierroksen tuottamaan aineistoon, ja haastateltavien joukkoon kuuluu monipuolinen joukko niin toimittajia, ostajia kuin toimittaja-asiakassuhteita johtavasta asemasta lähestyviä ja tarkastelevia henkilöitä.
Tutkimus osoittaa, että tekoäly nähdään hyvin potentiaalisena vaikuttavana osatekijänä tule-vaisuuden toimittaja-asiakassuhteissa. Tutkimustuloksista ilmi käyvä viitekehys hyödyntää Krajlicin toimittajakategoriamallia ja se tarjoaa osto-organisaatiolle lähestymistavan tekoälyn hyödyntämiselle eri toimittajakategorioissa. Osto-organisaatio voi implementoida tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ja pyrkiä suoraviivaistamaan ja vahvistamaan asemiaan arvoketjussa tuomalla tekoälyn omaksi omia sisäisä prosesseja kuin hyödyntämällä sitä myös omissa toimittajasuhteissaan.