Improving the user experience of open application programming interface (API) from a digital marketing perspective: A case study in a global telecommunications company
Saari, Emma (2023-11-08)
Saari, Emma
08.11.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231108143640
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231108143640
Tiivistelmä
Application programming interface (API) is a programming interface that allows different applications to share information, functionality, and other resources with each other. When creating an open-source application programming interface, customer feedback is important. Understanding end-user needs can help improve the interface and target marketing activities. It is known from previous studies that quality of experience (QoE) is the driver for open radio access networks (O-RAN) and that user experience (UX) is what affects system use and leads to actual usage.
This subject is relevant in this area of science since the software developer's perspective on open application programming interfaces is often disregarded, resulting in fewer studies. The objective of this thesis is to determine the necessary technological requirements to improve software developers' user experience and attract new customers. This research is based on an empirical study developing an open application programming interface for business-to-business (B2B) customers. The technology that is a central part of the study is programmable wireless network that allows to develop non-real time applications called xApps.
This is case study research, which uses both quantitative and qualitative research methods. Information gathered for this research is going to be collected via interviews and surveys from the target group. This thesis's limitation is that the analyzed target group has a limited business market. The empirical data for this research is gathered from a global telecommunication company, from publications about the industry, and surveys and interviews gathered from the target market group.
The three main findings of the thesis are related to how building trust among developers and partners is crucial, how developers need to be encouraged to learn something new and how developers that have more experience have fewer expectations. Previous research indicates that discovery about developers that have more experience have fewer expectations is new in this field of study. As a conclusion there are entry level blockages, telecommunication technology development, partner engagement, community, cost, and platform related killers that affect the motivation and prevent investing into an open API platform that specializes in xApps. To create a successful xApp platform the provider company needs to tackle these problems and highlight the possibilities that xApps offer. Sovellusohjelmointirajapinnan (API, Application programming interface) avulla eri sovellukset voivat jakaa tietoja, toimintoja ja muita resursseja keskenään. Avoimen lähdekoodin sovellusohjelmointirajapintaa luotaessa asiakaspalaute on tärkeää. Loppukäyttäjien tarpeiden ymmärtäminen voi auttaa parantamaan rajapintaa ja kohdentamaan markkinointia paremmin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä teknologiset vaatimukset ovat tarpeen ohjelmistokehittäjien käyttökokemuksen parantamiseksi ja uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi. Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että kokemuksen laatu (QoE) on avointen radioliityntäverkkojen (O-RAN) liikkeelle paneva voima ja, että käyttökokemus (UX) vaikuttaa järjestelmän käyttöön ja johtaa varsinaiseen käyttöön.
Aiheella on merkitystä tällä tieteen alalla, koska ohjelmistokehittäjän näkökulma avoimiin sovellusohjelmointirajapintoihin jää usein huomiotta, jolloin ohjelmistokehittäjän näkökulmasta tietoa löytyy vähemmän. Tutkimus perustuu empiiriseen tutkimukseen, jossa kehitetään avoimen sovelluksen ohjelmarajapintaa yritysten välisille asiakkaille (B2B). Tutkimuksen keskeisenä teknologiana on ohjelmoitava langaton verkko, jonka avulla voidaan kehittää ei-reaaliaikaisia xApp-sovelluksia.
Tämä tutkimus on tapaustutkimus, jossa on käytetty sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusta varten tietoa on kerätty kohderyhmän haastatteluilla ja kyselyillä. Tutkimuksen rajoituksena on, että analysoidulla kohderyhmällä on rajalliset liiketoimintamarkkinat. Empiirinen data tähän tutkimukseen on kerätty globaalista tietoliikenneyhtiöstä, alan julkaisuista sekä kohderyhmältä kerätyistä kyselyistä ja haastatteluista.
Opinnäytetyön kolme päähavaintoa ovat, että luottamuksen rakentaminen kehittäjien ja kumppaneiden keskuudessa on ratkaisevan tärkeää, kehittäjiä tulee kannustaa oppimaan uutta ja kokeneemmilla kehittäjillä on vähemmän odotuksia. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että löytö siitä, että kokeneemmilla kehittäjillä on vähemmän odotuksia, on uusi tällä tutkimusalalla. Johtopäätöksenä lähtötason pullonkaulat, viestintäteknologian kehitys, kumppanuussitoutuminen, yhteisön, kustannusten ja alustan tappajat vaikuttavat motivaatioon ja heikentävät investointia xAppeihin erikoistuneeseen avoimeen API-alustaan. Menestyvän xApp-alustan luomiseksi yrityksen on puututtava näihin ongelmiin ja tuotava esiin xAppien tarjoamat mahdollisuudet.
This subject is relevant in this area of science since the software developer's perspective on open application programming interfaces is often disregarded, resulting in fewer studies. The objective of this thesis is to determine the necessary technological requirements to improve software developers' user experience and attract new customers. This research is based on an empirical study developing an open application programming interface for business-to-business (B2B) customers. The technology that is a central part of the study is programmable wireless network that allows to develop non-real time applications called xApps.
This is case study research, which uses both quantitative and qualitative research methods. Information gathered for this research is going to be collected via interviews and surveys from the target group. This thesis's limitation is that the analyzed target group has a limited business market. The empirical data for this research is gathered from a global telecommunication company, from publications about the industry, and surveys and interviews gathered from the target market group.
The three main findings of the thesis are related to how building trust among developers and partners is crucial, how developers need to be encouraged to learn something new and how developers that have more experience have fewer expectations. Previous research indicates that discovery about developers that have more experience have fewer expectations is new in this field of study. As a conclusion there are entry level blockages, telecommunication technology development, partner engagement, community, cost, and platform related killers that affect the motivation and prevent investing into an open API platform that specializes in xApps. To create a successful xApp platform the provider company needs to tackle these problems and highlight the possibilities that xApps offer.
Aiheella on merkitystä tällä tieteen alalla, koska ohjelmistokehittäjän näkökulma avoimiin sovellusohjelmointirajapintoihin jää usein huomiotta, jolloin ohjelmistokehittäjän näkökulmasta tietoa löytyy vähemmän. Tutkimus perustuu empiiriseen tutkimukseen, jossa kehitetään avoimen sovelluksen ohjelmarajapintaa yritysten välisille asiakkaille (B2B). Tutkimuksen keskeisenä teknologiana on ohjelmoitava langaton verkko, jonka avulla voidaan kehittää ei-reaaliaikaisia xApp-sovelluksia.
Tämä tutkimus on tapaustutkimus, jossa on käytetty sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusta varten tietoa on kerätty kohderyhmän haastatteluilla ja kyselyillä. Tutkimuksen rajoituksena on, että analysoidulla kohderyhmällä on rajalliset liiketoimintamarkkinat. Empiirinen data tähän tutkimukseen on kerätty globaalista tietoliikenneyhtiöstä, alan julkaisuista sekä kohderyhmältä kerätyistä kyselyistä ja haastatteluista.
Opinnäytetyön kolme päähavaintoa ovat, että luottamuksen rakentaminen kehittäjien ja kumppaneiden keskuudessa on ratkaisevan tärkeää, kehittäjiä tulee kannustaa oppimaan uutta ja kokeneemmilla kehittäjillä on vähemmän odotuksia. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että löytö siitä, että kokeneemmilla kehittäjillä on vähemmän odotuksia, on uusi tällä tutkimusalalla. Johtopäätöksenä lähtötason pullonkaulat, viestintäteknologian kehitys, kumppanuussitoutuminen, yhteisön, kustannusten ja alustan tappajat vaikuttavat motivaatioon ja heikentävät investointia xAppeihin erikoistuneeseen avoimeen API-alustaan. Menestyvän xApp-alustan luomiseksi yrityksen on puututtava näihin ongelmiin ja tuotava esiin xAppien tarjoamat mahdollisuudet.