Johdettavan tunteisiin vaikuttaminen ; Esihenkilönäkökulma tunteisiin vaikuttamisesta ja tunteiden vaikutuksista
Kaikkonen, Anette (2023-11-26)
Kaikkonen, Anette
26.11.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231126149321
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231126149321
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin, jotta saadaan käytännön tietoa esihenkilöiden kokemuksesta johdettavien tunteisiin vaikuttamisesta. Millaisena esihenkilöt kokevat mahdollisuutensa vaikuttaa johdettavan tunteisiin ja tunneilmastoon. Tässä tutkimuksessa selvitettiin myös esihenkilöiden näkemystä siitä, mihin esihenkilöt kokevat tunteiden ja tunneilmaston vaikuttavan työelämässä.
Tavoitteena oli saada kattava näkemys eri alojen esihenkilöiltä tunteisiin vaikuttamisen mahdollisuuksista ja tunteiden vaikutuksista työelämässä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat esihenkilöt, sillä heidän roolinsa on merkittävä tunneilmaston suhteen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä laadullista sisällönanalyysiä. Esihenkilöiden vaikutusmahdollisuuksia tunteisiin kuvattiin SWOT-analyysin avulla.
Esihenkilöt kokevat voivansa vaikuttaa johdettavien tunneilmastoon ainakin jollain tasolla. Tunteisiin vaikuttamista edesauttaa esihenkilön hyvä itsetuntemus ja tunneäly. Vaikuttavina tekijöinä tunnistettiin oman esimerkin voima ja auttajan rooli. Keinoja tunteisiin vaikuttamiseen tunnistettiin useita, näissä korostuivat hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot. Tunteiden koetaan tarttuvan ja omaa negatiivista tunnetta ei haluta välittää eteenpäin. Poikkeamien havaitsemisessa auttaa se, että tuntee toisen ihmisen ja myös se, että kysyy ja avaa keskustelun herkästi. Luottamus ja psykologinen turvallisuus tunnistettiin avoimuuden edellytyksenä. Hyvän ilmapiirin luo kuitenkin jokainen, ei vain esihenkilö.
Tunteilla tunnistettiin olevan vaikutusta työssä suoriutumiseen, työilmapiiriin ja työkykyyn. Näihin liittyen myös päätöksentekoon, työn laatuun ja tehokkuuteen, tunneilmastoon, yhteenkuuluvuuteen ja kulttuuriin, sekä hyvinvointiin, motivaatioon ja oppimiseen. Usean näistä koettiin vaikuttavan yksilön lisäksi läpileikkauksena myös tiimi- ja organisaatiotasolle asti henkilöstökokemukseen, sitoutumiseen, organisaation tulokseen, kasvuun ja kehittymiseen. Haastateltujen mukaan todettiin myös, että tunteiden roolia työelämässä ei aina ymmärretä tai niistä puhutaan liian vähän.
Tavoitteena oli saada kattava näkemys eri alojen esihenkilöiltä tunteisiin vaikuttamisen mahdollisuuksista ja tunteiden vaikutuksista työelämässä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat esihenkilöt, sillä heidän roolinsa on merkittävä tunneilmaston suhteen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä laadullista sisällönanalyysiä. Esihenkilöiden vaikutusmahdollisuuksia tunteisiin kuvattiin SWOT-analyysin avulla.
Esihenkilöt kokevat voivansa vaikuttaa johdettavien tunneilmastoon ainakin jollain tasolla. Tunteisiin vaikuttamista edesauttaa esihenkilön hyvä itsetuntemus ja tunneäly. Vaikuttavina tekijöinä tunnistettiin oman esimerkin voima ja auttajan rooli. Keinoja tunteisiin vaikuttamiseen tunnistettiin useita, näissä korostuivat hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot. Tunteiden koetaan tarttuvan ja omaa negatiivista tunnetta ei haluta välittää eteenpäin. Poikkeamien havaitsemisessa auttaa se, että tuntee toisen ihmisen ja myös se, että kysyy ja avaa keskustelun herkästi. Luottamus ja psykologinen turvallisuus tunnistettiin avoimuuden edellytyksenä. Hyvän ilmapiirin luo kuitenkin jokainen, ei vain esihenkilö.
Tunteilla tunnistettiin olevan vaikutusta työssä suoriutumiseen, työilmapiiriin ja työkykyyn. Näihin liittyen myös päätöksentekoon, työn laatuun ja tehokkuuteen, tunneilmastoon, yhteenkuuluvuuteen ja kulttuuriin, sekä hyvinvointiin, motivaatioon ja oppimiseen. Usean näistä koettiin vaikuttavan yksilön lisäksi läpileikkauksena myös tiimi- ja organisaatiotasolle asti henkilöstökokemukseen, sitoutumiseen, organisaation tulokseen, kasvuun ja kehittymiseen. Haastateltujen mukaan todettiin myös, että tunteiden roolia työelämässä ei aina ymmärretä tai niistä puhutaan liian vähän.