Käytettävyydenhallinnan kehitystarpeet kiinteiden televerkkojen uudistuessa
Ketolainen, Timo (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin teleoperaattorin kiinteän verkon käytettävyydenhallinnan kehitystarpeita siirryttäessä piirikytkentäisistä verkoista pakettikytkentäisiin verkkoihin. Tällainen teknologiakehitys vaatii uusien toimintatapojen kehitystä, mutta tarjoaa samalla operaattoreille mahdollisuuden laajentaa ja tehostaa nykyistä palvelutarjontaa. Markkinatilanteesta johtuen teleoperaattoreiden on pyrittävä löytämään mahdollisimman kustannustehokkaita toimintatapoja nykyisten ja uusien palveluiden tuottamiseen. Telepalveluja tarjoavat useat yritykset, joiden on pystyttävä erottautumaan toisistaan.
Tutkimuksessa on tarkasteltu käytettävyydenhallinnan nykyistä palvelukonseptia ja siinä olevia kehittämistarpeita. Samalla on luotu katsaus verkkoteknologioiden nykytilaan ja niiden kehittymiseen lähimmän vuosikymmenen aikana. Näiden pohjalta on laadittu kehitysmalleja, joilla käytettävyydenhallinnan palvelukonseptia ja toimintoja voidaan kehittää paremmin tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi.
Tutkimuksessa saatiin selville useita erilaisia tapoja, joilla käytettävyydenhallinnan toimintoja voidaan tehostaa. Kaikkia työssä löydettyjä keinoja ei välttämättä voida toteuttaa samanaikaisesti vaan niitä on hyödynnettävä soveltuvin osin muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Esitettyjen kehitysmallien avulla parannetaan asiakkaiden kokemaa asiakastyytyväisyyttä sekä tehostetaan teleoperaattorin sisäisen toiminnan kustannustehokkuutta.
Tutkimuksessa on tarkasteltu käytettävyydenhallinnan nykyistä palvelukonseptia ja siinä olevia kehittämistarpeita. Samalla on luotu katsaus verkkoteknologioiden nykytilaan ja niiden kehittymiseen lähimmän vuosikymmenen aikana. Näiden pohjalta on laadittu kehitysmalleja, joilla käytettävyydenhallinnan palvelukonseptia ja toimintoja voidaan kehittää paremmin tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi.
Tutkimuksessa saatiin selville useita erilaisia tapoja, joilla käytettävyydenhallinnan toimintoja voidaan tehostaa. Kaikkia työssä löydettyjä keinoja ei välttämättä voida toteuttaa samanaikaisesti vaan niitä on hyödynnettävä soveltuvin osin muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Esitettyjen kehitysmallien avulla parannetaan asiakkaiden kokemaa asiakastyytyväisyyttä sekä tehostetaan teleoperaattorin sisäisen toiminnan kustannustehokkuutta.