Kuinka kasvaa yrittäjä : Tiimiyrittäjien kokemuksia yrittäjyysvalmiuksiensa kehittymisestä
Saarenpää, Ella-Maari (2023-09-11)
Saarenpää, Ella-Maari
11.09.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230911122169
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230911122169
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on valjastaa tulevaisuuden liike-elämään niin kasvuhaluisia
yrittäjiä kuin myös yrittäjämäisesti ajattelevaa työvoimaa. Molempia tarvitaan tukemaan
suomalaista ja eurooppalaista talouskasvua, joka kaipaa kipeästi niin uusia innovaatioita kuin
niiden avulla muodostuvia uusia työpaikkojakin. Yrittäjyyskasvatuksen yksi esimerkki on
kokemukselliseen oppimiseen perustuva tiimioppimisen menetelmin toteutettu ja
korkeakoulutason tutkintoon tähtäävä yrittäjyyden koulutusohjelma, niin kutsuttu
akatemiamalli, jota tässä työssä erityisesti tarkastellaan. Akatemiamallilla toteutettu opiskelu
on vahvaa käytännön ja teoreettisen osaamisen vuoropuhelua sekä oman ja tiimin toiminnan
reflektointia, jossa yrittäjyys on vahvasti läsnä läpi opintojen.
Tässä työssä tutkitaan tiimioppimismallilla toteutetun yrittäjyyskasvatuksen merkitystä
yrittäjyysvalmiuksien edistäjänä. Erityisesti tutkimus selvittää, millaisia yrittäjyysvalmiuksia
nuorille tiimiyrittäjille kehittyy kyseisessä oppimisympäristössä ja sitä, miten tiimioppiminen
tukee yrittäjyysvalmiuksien kehittymistä. Tavoitteena on ymmärtää tiimioppimismallin
toimivuutta yrittäjävalmiuksien kehittämisessä ja sitä kautta yrittäjyyden edistäjänä. Tutkimus
täydentää suomalaisen yrittäjyyskasvatustutkimuksen kenttää pureutumalla teorian keinoin
tiimioppimiseen ilmiönä ja tarkastelemalla sen toimivuutta yksittäisessä oppimisympäristössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yrittäjyyskasvatukseen erikoistuneessa
koulutusohjelmassa, Oulun ammattikorkeakoulun Terwa-Akatemiassa, jossa
yrittäjyysvalmiuksia kehitetään tiimioppimisen keinoin. Aineisto kerättiin ensimmäisen vuoden
tiimiyrittäjiltä eli toisen vuoden tradenomiopintoja suorittavilta liiketalouden opiskelijoilta
esseevastauksina. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrittäjyyden kannalta keskeiset tiedot, taidot ja asenteet
kehittyvät Terwa-akatemiassa, mikäli tiimiyrittäjällä itsellään on vahva halu ja visio oman
osaamisen kehittämisen osalta. Vaikka opintolinjan punaisena lankana on valmentaa kohti
yrittäjyyttä, tutkimuksen perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että monessa tiimiyrittäjässä
näyttäisi tapahtuvat opintojen aikana yrittäjyysintentiosta riippumatta suuri sisäinen kasvu.
Oppimismallilla voikin olla merkittävä vaikutus tiimiyrittäjän yleiseen elämänhallintaan.
Tiimioppiminen vaikuttaisi olevan tehokas, muttei kevyin tie oppimiseen. Epävarmuuden ja
vapauden luoma painekattila, yhdessä turvallisen yhteisön kanssa herättää kuitenkin usein
proaktiivisen, omasta oppimisestaan vastuun kantavan ja toimeliaan tiimiyrittäjän. Näiden
tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan kehittää olemassa olevia tiimioppimisympäristöjä ja
tutkimus tuloksineen tuokin näkökulmia erityisesti tiimiakatemioiden sisäiseen ja ulkoiseen
viestintään.
yrittäjiä kuin myös yrittäjämäisesti ajattelevaa työvoimaa. Molempia tarvitaan tukemaan
suomalaista ja eurooppalaista talouskasvua, joka kaipaa kipeästi niin uusia innovaatioita kuin
niiden avulla muodostuvia uusia työpaikkojakin. Yrittäjyyskasvatuksen yksi esimerkki on
kokemukselliseen oppimiseen perustuva tiimioppimisen menetelmin toteutettu ja
korkeakoulutason tutkintoon tähtäävä yrittäjyyden koulutusohjelma, niin kutsuttu
akatemiamalli, jota tässä työssä erityisesti tarkastellaan. Akatemiamallilla toteutettu opiskelu
on vahvaa käytännön ja teoreettisen osaamisen vuoropuhelua sekä oman ja tiimin toiminnan
reflektointia, jossa yrittäjyys on vahvasti läsnä läpi opintojen.
Tässä työssä tutkitaan tiimioppimismallilla toteutetun yrittäjyyskasvatuksen merkitystä
yrittäjyysvalmiuksien edistäjänä. Erityisesti tutkimus selvittää, millaisia yrittäjyysvalmiuksia
nuorille tiimiyrittäjille kehittyy kyseisessä oppimisympäristössä ja sitä, miten tiimioppiminen
tukee yrittäjyysvalmiuksien kehittymistä. Tavoitteena on ymmärtää tiimioppimismallin
toimivuutta yrittäjävalmiuksien kehittämisessä ja sitä kautta yrittäjyyden edistäjänä. Tutkimus
täydentää suomalaisen yrittäjyyskasvatustutkimuksen kenttää pureutumalla teorian keinoin
tiimioppimiseen ilmiönä ja tarkastelemalla sen toimivuutta yksittäisessä oppimisympäristössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yrittäjyyskasvatukseen erikoistuneessa
koulutusohjelmassa, Oulun ammattikorkeakoulun Terwa-Akatemiassa, jossa
yrittäjyysvalmiuksia kehitetään tiimioppimisen keinoin. Aineisto kerättiin ensimmäisen vuoden
tiimiyrittäjiltä eli toisen vuoden tradenomiopintoja suorittavilta liiketalouden opiskelijoilta
esseevastauksina. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrittäjyyden kannalta keskeiset tiedot, taidot ja asenteet
kehittyvät Terwa-akatemiassa, mikäli tiimiyrittäjällä itsellään on vahva halu ja visio oman
osaamisen kehittämisen osalta. Vaikka opintolinjan punaisena lankana on valmentaa kohti
yrittäjyyttä, tutkimuksen perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että monessa tiimiyrittäjässä
näyttäisi tapahtuvat opintojen aikana yrittäjyysintentiosta riippumatta suuri sisäinen kasvu.
Oppimismallilla voikin olla merkittävä vaikutus tiimiyrittäjän yleiseen elämänhallintaan.
Tiimioppiminen vaikuttaisi olevan tehokas, muttei kevyin tie oppimiseen. Epävarmuuden ja
vapauden luoma painekattila, yhdessä turvallisen yhteisön kanssa herättää kuitenkin usein
proaktiivisen, omasta oppimisestaan vastuun kantavan ja toimeliaan tiimiyrittäjän. Näiden
tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan kehittää olemassa olevia tiimioppimisympäristöjä ja
tutkimus tuloksineen tuokin näkökulmia erityisesti tiimiakatemioiden sisäiseen ja ulkoiseen
viestintään.