Liiketoiminnan kehittäminen toiminnanohjausjärjestelmän avulla
Keskitalo, Katariina (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tietojärjestelmien kehittämisellä voidaan ymmärtää koko organisaation toiminnan ke-hittämistä. Tällöin ihmisten tekemää työtä ei oteta annettuna, vaan kaikkia työhön liit-tyviä osa-alueita voidaan kehittää: niin työn tekemisen apuvälineitä kuin työntekijöiden käsityksiä heidän työnsä tavoitteista. Nykyään yritykset keskittyvät yhä enemmän toi-mintansa kehittämiseen. Syitä tähän ovat nopeutunut kehitys, laatuajattelu, kova kilpai-lu ja taloudelliset tekijät.
Yrityksen toiminnan, tuotteiden ja palvelujen laatu syntyy sen prosessien ominaisuuk-sista, pelkät resurssit eivät riitä. Tietotekniikka on yksi keino kehittää näitä prosesseja suoraan esimerkiksi nopeuttamalla tiedonkäsittelyä ja tiedon saatavuutta tai välillisesti esimerkiksi tarjoamalla työntekijöille hyödyllisiä työvälineitä ja lisäämällä heidän mahdollisuuksiaan tehostaa prosesseja oman työnsä osalta. Tosin tietotekniikan kehit-täminen harvoin yksin riittää. Liiketoimintaa on usein kehitettävä kokonaisvaltaisesi.
Uusi liiketoimintaympäristö on myös asettanut omat vaatimuksensa tietojärjestelmille. Tietoverkkojen leviäminen, yrityksien verkostoituminen ja kilpailun kiristyminen on asettanut yrityksen tietojärjestelmien palvelukyvylle uusia vaatimuksia. Organisaation on pystyttävä integroimaan toimintonsa ja jakamaan tietoa sujuvasti ilman turhia vii-veitä joka puolelle organisaatiota ja jopa organisaation ulkopuolelle.
Viimeisten kymmenen vuoden aikana yritysten ja organisaatioiden yhdeksi merkittä-väksi haasteeksi on noussut toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto. Toiminnanoh-jausjärjestelmät ovat laajoja ohjelmistokokonaisuuksia, joiden tarkoitus on kattaa suu-rin osa tai kaikki yrityksen tietojenkäsittelytarpeet. Toiminnanohjausjärjestelmien käyt-töönotto on usein monimutkainen ja tuskallinen prosessi, jonka tekniset ja liiketoimin-nalliset vaikutukset voivat olla suuret sekä hyvässä että pahassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään toiminnanohjausjärjestelmien ominaisuuksia ja vaikutuksia organisaatioon.
Yrityksen toiminnan, tuotteiden ja palvelujen laatu syntyy sen prosessien ominaisuuk-sista, pelkät resurssit eivät riitä. Tietotekniikka on yksi keino kehittää näitä prosesseja suoraan esimerkiksi nopeuttamalla tiedonkäsittelyä ja tiedon saatavuutta tai välillisesti esimerkiksi tarjoamalla työntekijöille hyödyllisiä työvälineitä ja lisäämällä heidän mahdollisuuksiaan tehostaa prosesseja oman työnsä osalta. Tosin tietotekniikan kehit-täminen harvoin yksin riittää. Liiketoimintaa on usein kehitettävä kokonaisvaltaisesi.
Uusi liiketoimintaympäristö on myös asettanut omat vaatimuksensa tietojärjestelmille. Tietoverkkojen leviäminen, yrityksien verkostoituminen ja kilpailun kiristyminen on asettanut yrityksen tietojärjestelmien palvelukyvylle uusia vaatimuksia. Organisaation on pystyttävä integroimaan toimintonsa ja jakamaan tietoa sujuvasti ilman turhia vii-veitä joka puolelle organisaatiota ja jopa organisaation ulkopuolelle.
Viimeisten kymmenen vuoden aikana yritysten ja organisaatioiden yhdeksi merkittä-väksi haasteeksi on noussut toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto. Toiminnanoh-jausjärjestelmät ovat laajoja ohjelmistokokonaisuuksia, joiden tarkoitus on kattaa suu-rin osa tai kaikki yrityksen tietojenkäsittelytarpeet. Toiminnanohjausjärjestelmien käyt-töönotto on usein monimutkainen ja tuskallinen prosessi, jonka tekniset ja liiketoimin-nalliset vaikutukset voivat olla suuret sekä hyvässä että pahassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään toiminnanohjausjärjestelmien ominaisuuksia ja vaikutuksia organisaatioon.