Johtajuuden kehittäminen: Esimiesten kokemuksia johtajuustaitojen oppimisesta Case: Application Support, Nokia Business Infrastructure
Keskinen, Päivi (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin ihmisten johtamisen eli johtajuuden kehittämistä ja johtajuustaitojen oppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli erityisesti selvittää, miten esimiesasemassa olevat henkilöt kokevat parhaiten oppineensa johtajuustaitoja ja millaisia piirteitä he liittävät tehokkaiksi kokemiinsa kehittämisprosesseihin tai -menetelmiin. Kokonaiskuva johtajuustaitojen oppimisesta muodostettiin selvittämällä, mitkä ovat tärkeimmät johtajuustaitojen oppimisen lähteet, millaisena prosessina oppiminen koetaan sekä millaiset tekijät tukevat ja haittaavat johtajuustaitojen oppimista.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimusstrategiana oli tapaus- eli case-tutkimus ja empiirisen tutkimuksen aineiston muodostivat Nokian Application Support -yksikön tiiminvetäjien haastattelut. Tutkimuksen viitekehys muodostui johtajuuden kehittämisen ja kokemuksellisen oppimisen käsitteistä, malleista ja teorioista. Tutkimuksessa johtajuustaidoilla tarkoitettiin kykyä ohjata, motivoida, kehittää, innostaa, sitouttaa, tukea ja kannustaa alaisia.
Aineiston analyysin perusteella voitiin muodostaa kehämäinen malli tärkeimmistä johtajuustaitojen oppimisen lähteistä ja lähteiden suhteesta toisiinsa sekä johtajuustaitojen työssä oppimisen prosessia kuvaava oppimissykli. Tutkimuksessa löydettiin myös useita työssä oppimista ja esimiehenä kehittymistä edistäviä sekä haittaavia työhön ja organisaatioon sekä esimiehen persoonallisuuteen ja toimintatapoihin liittyviä tekijöitä. Lisäksi saatiin selville millaiset piirteet liittyvät tehokkaiksi koettuihin kehittämisprosesseihin tai -menetelmiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että johtajuustaitojen kehittämisessä tulisi panostaa ennen kaikkea työssä oppimisen tehostamiseen ja edistämiseen, sillä esimiestyön tekeminen ja työssä oppiminen kehittää johtajuustaitoja tehokkaimmin.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimusstrategiana oli tapaus- eli case-tutkimus ja empiirisen tutkimuksen aineiston muodostivat Nokian Application Support -yksikön tiiminvetäjien haastattelut. Tutkimuksen viitekehys muodostui johtajuuden kehittämisen ja kokemuksellisen oppimisen käsitteistä, malleista ja teorioista. Tutkimuksessa johtajuustaidoilla tarkoitettiin kykyä ohjata, motivoida, kehittää, innostaa, sitouttaa, tukea ja kannustaa alaisia.
Aineiston analyysin perusteella voitiin muodostaa kehämäinen malli tärkeimmistä johtajuustaitojen oppimisen lähteistä ja lähteiden suhteesta toisiinsa sekä johtajuustaitojen työssä oppimisen prosessia kuvaava oppimissykli. Tutkimuksessa löydettiin myös useita työssä oppimista ja esimiehenä kehittymistä edistäviä sekä haittaavia työhön ja organisaatioon sekä esimiehen persoonallisuuteen ja toimintatapoihin liittyviä tekijöitä. Lisäksi saatiin selville millaiset piirteet liittyvät tehokkaiksi koettuihin kehittämisprosesseihin tai -menetelmiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että johtajuustaitojen kehittämisessä tulisi panostaa ennen kaikkea työssä oppimisen tehostamiseen ja edistämiseen, sillä esimiestyön tekeminen ja työssä oppiminen kehittää johtajuustaitoja tehokkaimmin.