Pk-yrityksen kansainvälisen verkkokaupan menestystekijät
Peltoniemi, Laura (2023-08-01)
Peltoniemi, Laura
01.08.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080192858
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080192858
Tiivistelmä
Yhä useampi yritys hakee kasvua kansainvälisesti viennin kautta. Digitalisaatio on helpottanut yritysten kansainvälistymistä, koska yhä useampi kuluttaja ostaa tuotteita verkosta oman kotimaansa ulkopuolelta. Yritysten kansainvälistymistä voidaan tutkia useista eri näkökulmista. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kansainvälistymistä yksittäisten yritysten ja niiden vientitoiminnasta vastaavan henkilön näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat pk-yrityksen verkkokaupan kansainvälistymisen menestystekijöitä, ja miten verkkokauppa vaikuttaa kansainväliseen menestykseen. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää kaikki vientiä harkitsevat yritykset ja yritykset, jotka laajentavat vientiä uusille kohdemarkkinoille.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kansainvälistymisteorioista, menestyksen teorioista ja verkkokaupan kirjallisuudesta. Kansainvälistymisteoriat käsittelevät kansainvälistymistä strategisesta näkökulmasta, kasvunäkökulmasta, oppimisen näkökulmasta, prosessinäkökulmasta, resurssinäkökulmasta ja verkostojen näkökulmasta. Teoriassa tarkastellaan menestystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kansainvälisen verkkokaupan erityispiirteitä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, jotka tehtiin Teamsin välityksellä. Haastattelut litteroitiin sanasta sanaan ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin, teemoittelun ja tyypittelyn keinoin. Haastateltavat yritykset (6 kpl) edustivat heterogeenistä joukkoa pk-yrityksiä ja ne toimivat melko perinteisillä kaupan ja valmistuksen aloilla. Kaikilla haastatelluilla yrityksillä oli kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta, mutta viennin osuus vaihteli muutamasta prosentista 80 prosenttiin.
Haastattelujen perusteella kansainvälistyessään verkkokaupan kautta pk-yrityksen tulisi huomioida asiakas ja asiakaspalvelu, verkkokaupan helppokäyttöisyys sekä luottamus. Kansainvälisen verkkokaupan tärkein menestystekijä on uniikki tuote tai tuotevalikoima, jolla on kysyntää kohdemarkkinoilla. Kansainvälistymisessä korostuvat myös yrityksen resurssit, joustava strategia ja erottautumistekijät.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kansainvälistymisteorioista, menestyksen teorioista ja verkkokaupan kirjallisuudesta. Kansainvälistymisteoriat käsittelevät kansainvälistymistä strategisesta näkökulmasta, kasvunäkökulmasta, oppimisen näkökulmasta, prosessinäkökulmasta, resurssinäkökulmasta ja verkostojen näkökulmasta. Teoriassa tarkastellaan menestystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kansainvälisen verkkokaupan erityispiirteitä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, jotka tehtiin Teamsin välityksellä. Haastattelut litteroitiin sanasta sanaan ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin, teemoittelun ja tyypittelyn keinoin. Haastateltavat yritykset (6 kpl) edustivat heterogeenistä joukkoa pk-yrityksiä ja ne toimivat melko perinteisillä kaupan ja valmistuksen aloilla. Kaikilla haastatelluilla yrityksillä oli kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta, mutta viennin osuus vaihteli muutamasta prosentista 80 prosenttiin.
Haastattelujen perusteella kansainvälistyessään verkkokaupan kautta pk-yrityksen tulisi huomioida asiakas ja asiakaspalvelu, verkkokaupan helppokäyttöisyys sekä luottamus. Kansainvälisen verkkokaupan tärkein menestystekijä on uniikki tuote tai tuotevalikoima, jolla on kysyntää kohdemarkkinoilla. Kansainvälistymisessä korostuvat myös yrityksen resurssit, joustava strategia ja erottautumistekijät.